در حال بارگذاری ...
  • تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی میان کشورهای ایران و پاکستان

    از عضویت ایران در کنوانسیون تیر بیش از ۴۰ سال می گذرد . اخیرا نیز کشورهای عضو در منطقه در صدد اجرای تیرالکترونیکی در کریدور شمال - جنوب هستند و به زودی این طرح را با همکاری مشترک آغاز خواهند کرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اولین محموله صادراتی در رویه "تیر الکترونیک" در گمرک زاهدان به مقصد کشور پاکستان از طریق گمرک مرزی میرجاوه انجام شد .

    تیر الکترونیک" پروژه جدید کمیسیون اقتصادی اروپا به شمار می‌رود که با محوریت گمرک ایران در حال پیاده سازی و اجراست .

    در گام جدید تبادل اطلاعات گمرکی محموله های ترانزیتی میان گمرکات کشورهای ایران و پاکستان ، از طریق الکترونیکی انجام خواهد شد .

    بنابراین گزارش ؛ با الکترونیکی شدن این سازمان و پس از پشت سر گذاشتن تجربه های بین المللی گمرک ایران در حمل ترکیبی و تیر الکترونیک ، به تدریج برخی کشورهای منطقه مانند ؛ چین هند ، آذربایجان ، پاکستان به کنوانسیون تیر پیوستند و این اقدام سرآغازی برای ایجاد ارتباطات الکترونیک میان این کشورها شد .

    سیستم “تیر الکترونیک” (e- TIR) برمبنای تبادل سریع اطلاعات دیجیتال میان شرکت حمل‌ونقل ، مقامات گمرک ، سازمان‌های تضمین‌کننده سیستم TIRو کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل عمل می کند .

    در سیستم الکترونیک ، دو کشور می‌توانند در هر زمان به تمامی اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند و اطلاعات محموله را پیش از رسیدن مشاهده کنند که این امر با استفاده از مدیریت خطر و نکات ایمنی اضافه کاملاً برای طرفین سودمند خواهد بود و ضمن کاهش خطر تقلب ، رویه‌های گمرکی تسریع شده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد .

    گفتنی است ، از عضویت ایران در کنوانسیون تیر بیش از ۴۰ سال می گذرد . اخیرا نیز کشورهای عضو در منطقه در صدد اجرای تیرالکترونیکی در کریدور شمال - جنوب هستند و به زودی این طرح را با همکاری مشترک آغاز خواهند کرد .

    کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود . این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تیرپارک با هدف تخصیص امکانات رفاهی به کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی در مسیرهای پر‌تردد ، ایجاد می‌شوند .

    |

    مشتاق تبدیل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران به الگوی منطقه‌ای برای صلاحیت حرفه‌ای حمل و نقل جاده‌ای و حمایت از حمل‌ونقل سبز هستیم . این همکاری جدید مشارکت فوق‌العاده ما با سازمان راهداری و اتاق بازرگانی ایران را در زمینه تسهیل حمل‌ونقل گسترش داده و در نهایت به ...

    |

    نظرات کاربران