در حال بارگذاری ...
  • یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی

    در گذشته کیفیت عملکرد شهرداران را منوط به ساخت پل ، تونل و بزرگراه می‌دانستند . اما اکنون در دنیا این دیدگاه تغییر یافته و عملکرد شهرداران را با میزان ساخت و توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی ارزیابی می‌کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با شهردار مشهد و چند تن از شهرداران سایر شهرهای استان خراسان رضوی به تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت : یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی است .

    مهرداد تقی‌زاده در  جلسه مشترک وزارت راه و شهرسازی با شهردار مشهد و شهرداران سبزوار ، نیشابور ، کاشمر ، تربت جام ، برخی اعضای شورای شهر مشهد ، جمعی از مدیران ستادی ، کشوری و استانی تابعه‌ی آن وزارتخانه و مدیران شهرداری ، در محل شهرداری مشهد شرکت کرد .

    تقی‌زاده در این جلسه اظهار کرد : ۲۴ استراتژی و ۱۰۴ اقدام استراتژیک در حوزه‌ی حمل‌ونقل توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است که شامل حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری و صنعت حمل‌ونقل می‌شود و به وزارت کشور نیز ابلاغ گردیده است . یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه به محوریت حمل‌ونقل عمومی در دنیا اشاره کرد و گفت : در جهان امروز دولت‌ها خود را موظف به جابجایی افراد می‌دانند و نه خودروها . وی از توسعه‌ی حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان اصلی‌ترین راه‌کار حل معضل ترافیک نام برد . در گذشته کیفیت عملکرد شهرداران را منوط به ساخت پل ، تونل و بزرگراه می‌دانستند . اما اکنون در دنیا این دیدگاه تغییر یافته و عملکرد شهرداران را با میزان ساخت و توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی ارزیابی می‌کنند .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی علت عدم استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی را ناقص بودن شبکه‌ آن در شهرهای کشور دانست و این سؤالات را مطرح کرد که ؛ چرا هیچ بستری در کشور برای استفاده از مُدهای مکمل مثل توسعه پیاده مداری در کنار حمل‌ونقل عمومی فراهم نشده است ؟ یا چرا مینی‌بوس و تراموا به‌عنوان مُدهای مکمل به فراموشی سپرده شده‌اند! یا اینکه چرا در دنیا عرض معابر را کاهش می‌دهند اما ما در کشورمان همواره به فکر افزایش عرض معابر برای استفاده‌ی راحت‌تر از خودروی شخصی هستیم! این‌ها اهم علت بازنده بودن حمل‌ونقل همگانی در مسابقه با حمل‌ونقل خودرویی یا شخصی در کشور ماست ! مسابقه‌ای که در دنیا همیشه حمل‌ونقل عمومی برنده‌ی آن است .

    وی تاکید کرد : باید پذیرفت که یکی از مهم‌ترین دلایلی که در کشور ما باعث عدم افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی می‌شود ، عدم رعایت سیاست‌های خودرو آزاری است که در حال حاضر در دنیا مرسوم است .

    وی در پایان جلسه به شهرداری‌ها توصیه کرد : از کلان‌شهرها ، علی‌الخصوص تهران تقلید نکرده و طرح جامع خود را داشته باشند ، این وظیفه‌ی شهرداری‌هاست که مردم را به استفاده از حمل‌ونقل همگانی ترغیب کنند .




    مطالب مرتبط

    سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای راهکارهای توسعه ناوگان و جذب اتوبوس‌ها به مدار را در این مدت بررسی کند تا در سفرهای اربعین برای سهولت تردد مسافران استفاده شود .

    |

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و تیم همراه ضمن بازدید از ترمینال‌های یک و سلام با جمعی از مسافرین گفت‌وگو کردند و در پایان بر سر مزار شهید گمنام در ترمینال سلام حاضر شدند و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند .

    |

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

    |

    با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی و گستردگی دامنه خدمات و اقدامات ، باید از ظرفیت بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و ارائه خدمات به نحو مطلوب بهره برد و دولت باید با سیاستگذاری ، موانع پیش روی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش را تسهیل کند . با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان ...

    |

    نظرات کاربران