در حال بارگذاری ...

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات تیرالکترونیک به کشورهای هند و آذربایجان

گمرک ایران با ایجاد زیرساخت های الکترونیکی در گمرک و حذف کاغذ وبرقراری تبادلات الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات توانست تجربه موفق تیرالکترونیکی بین گمرک ایران و ترکیه را رقم بزند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست فعال سازی کارنه تیر الکترونیک در کریدور شمال _ جنوب با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران ، مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت و نمایندگان سازمان حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو) در تهران برگزار شد .

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت : ایران آماده انتقال تجربیات تیرالکترونیک به کشورهای هند و آذربایجان در پروژه کریدور شمال - جنوب است .

علیرضا مقدسی در نشست فعال سازی کارنه تیر در کریدور شمال - جنوب با اعلام این خبر به نمایندگان این دو کشور و نماینده ایرو در این جلسه گفت : با توجه به زیرساخت های الکترونیکی هند و آمادگی مناسبی که کشور آذربایجان در پروژه تیرالکترونیک نشان داده است ما از دو کشور دعوت می کنیم که تیرالکترونیک را در کریدور شمال – جنوب ادامه دهند و پیشگام این اقدام در منطقه باشند چرا که هدف نهایی ما اجرای تیرالکترونیک در کریدور شمال - جنوب است .

معاون حقوقی گمرک کشور به تجربیات ایران در زمینه همکاری های بین المللی در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد : گمرک ایران با ایجاد زیرساخت های الکترونیکی در گمرک و حذف کاغذ و برقراری تبادلات الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات توانست تجربه موفق تیرالکترونیکی بین گمرک ایران و ترکیه را رقم بزند . مقدسی هم چنین به تجربه حمل ترکیبی میان ایران و اسلوونی اشاره کرد و با موفق خواندن آن گفت : این یک تجربه اینتر مدال بود و ایران آماده پروژه حمل ترکیبی با همکاری هند و آذربایجان است ، چرا که این اقدام نه تنها کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت که موجب همگرایی کشورهای منطقه نیز خواهد شد .

فرید ولی اف نماینده گمرک آذربایجان در آغاز صحبت هایش در این نشست به موقعیت کشور خود اشاره کرد و گفت : رئیس جمهور ما بر گسترش ترانزیت با ایران تاکید بسیار کرده است و ما در راستای راهبردهای ایشان بر گسترش و تسهیل تجارت بین ایران و آذربایجان جدی و پیگیر هستیم .

در پایان این نشست علیرضا مقدسی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران با اشاره به کسب  رتبه برتر گمرک ایران در کشفیات قاچاق و مواد مخدر در جهان از سوی سازمان جهانی گمرک ، از آن به عنوان یکی از افتخارات گمرک ایران در مبارزه با قاچاق کالا ومواد مخدر در منطقه نام برد   .

بنابراین گزارش ؛ هند در سال گذشته به کنوانسیون تیر پیوست . ایران و ترکیه در سال گذشته در زمینه تیر الکترونیک برای اولین بار در دنیا همکاری مشترکی را کلید زدند که منجر به تجربه موفقی در این زمینه شد . هند نیز به زودی پروژه تیررا در کشورش آغاز خواهد کرد. سه کشور ایران ، هند و آذربایجان در صدد همکاری مشترک برای اجرای تیر الکترونیک در کریدور شمال – جنوب هستند .




مطالب مرتبط

در شرایط کنونی با توجه به برنامه های تسهیل گری گمرک و اهمیت آن و شعار سازمان جهانی گمرک در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان "تعامل هدفمند گمرک با شرکای سنتی و جدید" ، استمرار و تلاش مضاعف بمنطور اجرایی کردن سیاست های گمرک در راستای تعامل گمرک با فعالان اقتصادی و همکاری با دستگاه های دخیل در ...

|

گام‌های موثری از طریق بکارگیری فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند هم در حوزه مدیریت راهها و هم در حوزه مدیریت ناوگان با استفاده از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته که در این حوزه ، همکاری ایرو در انتقال دانش و تجربیات به روز سازمان‌های بین المللی و کشورهای پیشرو در پیشبرد ...

|

احصاء مشکلات و موارد موجود در بحث ترانزیت بین ایران و کشورهای همسایه و گزارش آن از سوی گمرک ایران به ایرو برای پیگیری موضوع به منظور افزایش حجم ترانزیت از مسیر ایران از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بوده است .

|

کنوانسیون های حمل ‌و نقل بین المللی نقشی محوری در هماهنگ کردن قوانین و مقررات در میان کشورهای مختلف ایفا می‌کنند و در این راستا ، کنوانسیون TIR ثابت کرده که یک سند بین المللی اصلی است و حمل و نقل و تجارت را تسهیل و به ویژه به رفع موانع گمرکی کمک می کند .

|

         

|

نظرات کاربران