برگزاری سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی در شرکت فرودگاه ها
در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن ۵۴ فرودگاه ، در اختیار داشتن فضای پروازی ، تعاملات موردی با سازمانهای بینالمللی در حوزه اقتصادی ، وجود ایستگاههای متعدد ارتباطی ، ناوبری و راداری ، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی ، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... به عنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به منظور تحلیل محیطی این شرکت در حوزه اقتصادی خبر داد .
محمدمهدی یزدانی گفت : در این جلسه عوامل داخلی و خارجی احصا شده شرکت در حوزه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین اداره کل امور مالی و درآمد، تحلیلهای مالی، درآمد و وصول مطالبات را ارائه داد .
وی در تشریح تحلیل انجام شده بر اساس نقاط قوت ، ضعف و فرصتها و تهدیدها گفت : در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن ۵۴ فرودگاه ، در اختیار داشتن فضای پروازی ، تعاملات موردی با سازمانهای بینالمللی در حوزه اقتصادی ، وجود ایستگاههای متعدد ارتباطی ، ناوبری و راداری ، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی ، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... به عنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد .
یزدانی ، عدم آیندهنگری در فرودگاهها ، عدم تناسب طرح جامع فرودگاهها با طرحهای توسعهای ، نبود نگاه تجاری و کسب و کار به فرودگاهها ، فقدان برنامه جامع و نقشه راه ، عدم وجود مدیریت واحد در فرودگاهها ، هزینه کلان نگهداری فرودگاههای کشور ، فرسودگی زیرساختهای فرودگاهی ، بهرهوری پایین در شرکت و ... را به عنوان نقاط ضعف شرکت برشمرد و افزود : اعتبار و برند بودن شرکت ، استفاده از تجهیزات ماهوارهای خدمات ناوبری هوایی ، انحصاری بودن بازار ارائه خدمات ناوبری هوایی شرکت، بازارهای گسترده داخلی و منطقهای برای ارائه خدمات مهندسی ، مشاورهای و آموزش مرتبط با عملیات هوانوردی و فرودگاهی ، پتانسیل بالای کشور در خصوص گردشگری و توسعه رویکرد توجه به صنعت گردشگری ، توجه ویژه مسئولان ارشد نظام به صنعت حمل و نقل هوایی ، رشد قابل ملاحظه صنعت حمل و نقل هوایی در جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه، استفاده از برنامه جهانی ATM ، زیرساختهای قانونی، عضویت ایران در سازمان بینالمللی و درآمدهای ارزی و ... به عنوان فرصتهای پیش روی شرکت مطرح شدند.
وی در مورد تهدیدات تشخیص داده شده برای شرکت گفت : تنش در مناسبات بینالمللی و عدم امکان پیشبینی آینده سیاسی ، تورم ، نرخ ارز ، تحریم ، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری تجهیزات در شرکتهای هواپیمایی و کاهش پرواز در فرودگاهها، انعطافپذیر نبودن فضای کشور به دلیل محدودیتهای شدید اعمال شده از سوی ارگانهای نظامی ، ایجاد مسیرهای بهینه در کشورهای همسایه جهت جذب ترافیکهای عبوری ، تعدد مراکز تصمیمگیری و اعمال فشارهای بیرونی ، حجم سرمایهگذاری وسیع در کشورهای رقیب ، سهم اندک سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت هوانوردی کشور ، ضعف و ناکارآمدی قوانین و مقررات در ایجاد محیط رقابتی ، عدم پایبندی شرکتهای هواپیمایی به پرداخت تعهدات مالی خود به شرکت فرودگاهها از جمله این موارد هستند .
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد با اشاره به اینکه حاصل این تحلیل ها چنین خواهد شد که با تدوین برنامههای بلندمدت از این نقاط قوت و فرصتها استفاده کرده و نقاط ضعف شرکت را بهبود بخشیم از شروع به کار کمیته زیرساخت فرودگاهی و ناوبری هوایی با هدف بررسی تحلیل محیطی از هفته آینده خبر داد .
گفتنی است؛ سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت در حوزه اقتصادی ۱۰ تیر ۹۷ ، با حضور حمیدرضا سیدی معاون برنامهریزی ، نظارت و امور اقتصادی، محمدمهدی یزدانی ، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و معاونان ، مشاوران ، رئیسان و کارشناسانی از معاونت برنامهریزی ، نظارت و امور اقتصادی ، معاونت عملیات فرودگاهی ، معاونت عملیات هوانوردی ، دفتر تشکیلات و برنامه و بودجه ، دفتر بازرگانی و سرمایهگذاری ، دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد ، اداره کل امور مالی و درآمد و اداره کل کنترل ترافیک هوانوردی ، در معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت تشکیل شد .