در حال بارگذاری ...

آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری و درون شهری در آینده نزدیک

در این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه اتوبوس ، مینی‌بوس ، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه نوسازی ۱۸۳ هزار ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای عمومی فرسوده برون شهری از طرح نوسازی ۲۰۲ هزار ناوگان فرسوده عمومی درون و برون‌شهری با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلاری گفت : احتمال آغاز عملیات نوسازی در آینده نزدیک با توجه به تسریع فرایند پیگیری‌ها از سوی دولت و بانک مرکزی بسیار بالاست .

عبدالهاشم حسن‌نیا از احتمال آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری و درون شهری در آینده نزدیک خبر داد و گفت : با توجه به تسریع فرایند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد ، مصوبه صندوق توسعه ملی ، صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رئیس‌جمهوری به کلیه بانک‌ها و صدور ابلاغیه از جانب مرکزی به بانک‌های عامل این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است . در بخش برون شهری از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه ، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه ، از ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۶هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد .

وی ضمن تأکید بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت : در این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه اتوبوس ، مینی‌بوس ، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد . البته پیشنهاد این مصوبه از سوی «وزارت صنعت ، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است . که شهرداری‌ها در بخش درون شهری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش برون‌شهری ، عملیات اجرایی را  بر عهده دارند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان عمومی فرسوده حمل‌ونقل بار و مسافر کشور اظهار داشت : در این طرح ، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌گرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو ، محاسبه و پرداخت‌ می‌شود . منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی ناوگان فرسوده درصورت برابر یا بیشتر بودن تعداد و مجموع ظرفیت کامیونت‌ها ، کامیون‌ها و کشنده‌های اسقاط شده با تعداد و مجموع ظرفیت خودروهای جایگزین شده جدید برای هر قرارداد منعقده مشروط به آن‌که خودروهای فرسوده فوق با تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، حداقل یک سال قبل از نوسازی در شبکه حمل‌ونقل عمومی فعال بوده باشند طبق جدول محاسباتی تهیه شده قابل پرداخت است .

حسن‌نیا در خصوص مکانیسم پرداخت حاصل از صرفه‌جویی گفت : پس از تحویل خودرو نو به خریدار ، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پس‌ از آن ، بسته به نوع خودرو ، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی ، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب ، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور از محل سر جمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی ، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور نماید .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت : در این روش ، کارخانه تولیدکننده برای تأمین قطعات ، نسبت به گشایش LC اقدام و قطعات مورد نیاز را از طریق فاینانس تامین میکنند . البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌شود . به طوریکه در موعد سررسید اقساط از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت می‌شود . در فرایند خرید خودرو ، مبلغ پرداختی دولت بابت خریدخودرو  به صورت کمک بلاعوض دولت از محل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود ، متقاضی نیز برای خرید ۲۰ درصد به‌عنوان آورده و حدود ۳۰ درصد قیمت خرید نیز به‌صورت تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک  مرکزی پرداخت می‌شود .




مطالب مرتبط

محورهای کهک ، فردو ، دستجرد ، تاج خاتون ، قاهان و ... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تسهیل تجارت و روان‌سازی تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور را از ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تردد بین استانی از ابتدای طرح تا چهاردهم فروردین ۴۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۲۶ وسیله نقلیه بوده که از کاهش دو درصدی نسبت به مدت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در بازه زمانی ده روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ ، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر ...

|

         

|

نظرات کاربران