در حال بارگذاری ...
  • مذاکره شرکت ATR با آمریکا برای تحویل ۴ فروند هواپیما به ایران

    آمریکایی‌ها یک دوره ۳ ماهه را فرصت داده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند . به علاوه مقامات آمریکایی گفته‌اند که درخواست‌های ما برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل ای‌تی آر از مذاکره این شرکت با آمریکا برای تحویل ۴ فروند هواپیمای ای تی آر تکمیل شده در خط مونتاژ به هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد .

    کریستن شرر گفت : به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در ۲۰۱۸ ، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف‌تر از ۲۰۱۷ می‌کند . بسیاری از مشتریان ما به علت افزایش نرخ دلار در برابر ارز آنها ، دچار مشکل شده‌اند . نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند ، در نتیجه توانایی مشتریان ما برای فاینانس هواپیمایی که سفارش داده‌اند ضعیف شده است . مهم‌تر از همه وضعیت ایران است که تاثیری بسیار منفی و زیادی بر ای‌تی‌آر گذاشته است .

    ایران ریسک ای تی آر را افزایش داد

    وی افزود : از ۸۰ هواپیمایی که ما فکر می‌کردیم در سال ۲۰۱۸ تحویل می‌دهیم، ۱۲ فروند به ایران تعلق داشت که تعداد بالایی است . به ویژه وقتی تحویل این ۱۲ هواپیما با ریسک بالایی مواجه هستند . ایرانی‌ها هواپیماهایی سفارش دادند که به‌طور ویژه برای آنها درست شوند چرا که آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت می‌کنند . آنها از ما خواستند که برای همه مسافران در شرایط افت فشار کابین ، سیستم تامین اکسیژن وجود داشته باشد . این چیزی نیست که در یک هواپیمای منطقه‌ای الزامی باشد . ما مجبور شدیم این هواپیماها را اصلاح کنیم که آنها را نسبت به مدل‌های ای‌تی‌آر استاندارد، ویژه می‌کند . با اوضاع ژئوپولیتیکی پیش آمده پیرامون ایران ریسک تامین مالی ای‌تی‌آر بالا رفته است .

    کریستن شرر با بیان اینکه از ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال ۸ فروند آن را تحویل داده‌ایم گفت : ما در حال حاضر ۱۲ هواپیما را در فرایند تولید داریم که ۲ فروند از آنها تکمیل شده‌اند . همچنین ۶ فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی‌سازی آنها هستیم . ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ای‌تی‌آر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات آمریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌دهد . البته ما در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم تا بتوانیم ۲ فروند هواپیمای تکمیل شده و ۲ فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند را به ایران تحویل دهیم.

    مجوز قبلی اوفک باطل شد

    وی با بیان اینکه عملی شدن این برنامه ، نیازمند درخواست مجوز جدید از آمریکا است، اظهار داشت : در حال حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است . ضمن اینکه که دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده‌ ، اما نمی‌توان آنها را تحویل داد که در نتیجه هدف گذاری ای تی آر برای تحویل هواپیما به مشتری هایش در سال ۲۰۱۸ با آسیب مواجه خواهد شد .

    مهلت ۳ ماهه ترامپ برای تحویل سفارشات به ایران کوتاه است

    مدیرعامل ای‌تی‌آر گفت : من کاملا مطمئن نیستم که شرکت ما بتواند از دولت آمریکا معافیت دریافت کند . آمریکایی‌ها یک دوره ۳ ماهه را فرصت داده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند . به علاوه مقامات آمریکایی گفته‌اند که درخواست‌های ما برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد . همچنین باید در نظر داشت که برای صنعت هوایی ، دوره ۳ ماهه باز بسیار کوتاهی است .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر ناوگان ATR هما به صورت هفتگی به نقاط پروازی کرمانشاه ، سقز ، بجنورد ، مراغه ، پارس آباد ، گرگان ، دزفول ، ایلام ، خوی ، رشت ، ساری ، رامسر ، یزد ، اردبیل ، اصفهان ، بندرعباس به بوموسی ، لامرد به شیراز و شیراز به بندرعباس و بالعکس پرواز می‌کنند .

    |

    نظرات کاربران