در حال بارگذاری ...

جزئیات الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار

در حال حاضر کالاهایی که از مناطق مختلف به بندر شهید بهشتی منتقل می شوند از مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی استفاده خواهند کرد . ولی اگر قرار باشد به سرزمین مادر منتقل شود ، ترخیص و مالیات و گمرک بر آن اعمال می شود اما اگر قرار باشد در خودِ بندر پردازش شده ارزش افزوده یابد و مجددا صادر شود ، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و مالیاتی ندارد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : مصوبه شورای عالی مناطق آزاد برای الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به هیات دولت ارسال شده است و در آینده ای نزدیک به دستگاه های ذیربط ابلاغ خواهد شد . این مصوبه پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور ، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت .

مرتضی بانک درباره الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار گفت : تا پیش از تصویب این مصوبه در شورای عالی مناطق آزاد ، منطقه آزاد چابهار به یک محیط بسته محدود می شد و اگر چه در کنار بندر و دریا قرار داشت اما ارتباطی با دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری نداشت . این موضوع سبب شده بود تا فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار اگر چه مشمول معافیت های مالیاتی مناسبی می شدند ، اما به دلیل عدم دسترسی به محیط بندری و امکان واردات و صادرات کالا ، از منطقه آزاد به اندازه دیگر مناطق آزاد استقبال نکنند .

الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد با سرعت قابلیت اجرا دارد

مشاور رئیس جمهور افزود : با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و با توجه به ظرفیت فروانی که دو بندر یاد شده پس از الحاق به منطقه آزاد برای آنها ایجاد می شد ، از ایده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد استقبال شد . پس از بررسی و تأیید درخواست وزارت راه و شهرسازی برای الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار در کارگروه مربوطه ، در شورای عالی تصویب رسید . مصوبه شورای عالی مناطق آزاد به هیات دولت ارسال شده است و در آینده نزدیک به دستگاه های ذیربط ابلاغ خواهد شد . این مصوبه پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور ، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت .

رعایت ضوابط و مقررات دریانوردی در بنادر آزاد چابهار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : یکی از ویژگی‌های مصوبه اخیر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار این است که مدیریت دو بندر همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی باقی می‌ماند . ولی از قوانین و مقررات مناطق آزاد استفاده می کند . چون ضوابط و مقررات دریانوردی نیز باید لحاظ شود . ضمن اینکه مردم و ساکنان منطقه هم از منافع آن بهره‌مند می‌شوند .

مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی برای سرمایه‌گذاران

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر کالاهایی که از مناطق مختلف به بندر شهید بهشتی منتقل می شوند از مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی استفاده خواهند کرد . ولی اگر قرار باشد به سرزمین مادر منتقل شود ، ترخیص و مالیات و گمرک بر آن اعمال می شود اما اگر قرار باشد در خودِ بندر پردازش شده ارزش افزوده یابد و مجددا صادر شود ، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و مالیاتی ندارد . درنتیجه به سود سرمایه گذاران خواهد بود تا صنایع تولیدی و فعالیت های ایجاد کننده ارزش افزوده را در منطقه آزاد چابهار تأسیس کنند .

کاهش نگرانی های صاحبان کالا

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به علاقه مندی هند ، پاکستان و چین برای حضور در چابهار پس از الحاق این بندر به منطقه آزاد ، گفت : کالاهایی که از بندر شهید بهشتی به عنوان ترانزیت وارد کشور شده و سپس به همسایگان ما صادر می شد ، تا قبل از مصوبه اخیر شورای عالی مناطق آزاد لازم بود تا کلیه مراحل ترخیص از گمرک را طی کنند که این موضوع نگرانی زیادی را در خصوص کاهش سرمایه گذاری صاحبان بار برای ترانزیت کالا از بند شهید بهشتی ایجاد کرده بود .

وی ادامه داد : در حال حاضر و پس از ابلاغ این مصوبه به دستگاه های ذیربط ، کالاهای ترانزیتی وارد شده به بندر شهید بهشتی بدون نیاز به طی تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه مضاعف و از دست دادن زمان برای ترانزیت کالا ، مستقیما به کشور ثالث ارسال می شود که این اتفاق مورد استقبال کشورهای صادرکننده به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر شهید بهشتی خواهد بود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هیات افغانستانی در سفر خود به منطقه آزاد چابهار ضمن سرمایه گذاری در پروژه تجاری ، مسکونی و اداری ، مذاکره برای ایجاد یک ...

|

منطقه آزاد آمادگی این را دارد که پایلوت حوزه اقتصادی اصفهان در منطقه باشد و زمینه ساز شرایط عقد تفاهم‌نامه‌های آتی بین بخش‌های خصوصی را فراهم نماید .

|

شرکت هندی فقط در بخشی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا با بندر چابهار همکاری خواهد داشت و مدیریت اسکله‌ها و ورود و خروج کشتی‌ها همه با سازمان بنادر و اداره‌ ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواهد بود . هندی‌های با وارد کردن تجهیزات ، از ظرفیت‌های ایجاد ...

|

قرار گرفتن منطقه آزاد چابهار در مرز ایران و پاکستان ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای را برای این منطقه ایجاد کرده است ؛ چرا که پاکستان کشور بسیار پرظرفیتی است و بازار مصرف بسیار بزرگی دارد . بنابراین بخش زیادی از این بازار که از تنوع بسیار زیادی هم برخوردار است را می‌توانیم با تامین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس در حاشیه انعقاد تفاهم همکاری با منطقه آزاد چابهار گفت : منطقه آزاد ارس در مرزهای ...

|

نظرات کاربران