در حال بارگذاری ...
  • رشد ۷ درصدی بخش مسافری راه آهن در سال ۹۶

    ارتباط کاری معاونت مسافری با معاونت فنی و زیر بنائی و معاونت ناوگان و معاونت بهره برداری سیر و حرکت بسیار پیچیده است که امیدواریم با شناسایی فرآیندها بتوانیم نسبت به بهبود آن اقدام کنیم . امیدواریم با شناسایی درست و بهبود فرآیندهای سازمانی ساختار خوبی در معاونت مسافری تعریف شود تا افرادی که امروز و در آینده در این حوزه فعالیت می کنند ماموریت های آن را به خوبی دنبال کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون مسافری راه آهن با اشاره به رشد ۷ درصدی بخش مسافری این شرکت در سال گذشته ، گفت : شناسایی مسائل سازمان ها تنها راه مستند سازی و بهبود فرآیندهای آنها است .

    میرحسن موسوی ، در کارگاه آموزشی اولین جلسه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه مسافری اظهار داشت : به دنبال خدمات این بخش ، در سال گذشته توانستیم بعد از چند سال روند کاهشی در قطارهای بین شهری ، شاهد رشد ۷ درصدی در بخش مسافری شهری و حومه ای باشیم .

    وی با اشاره به اینکه در سال جاری علیرغم برخی از محدودیت ها در مقایسه با سال گذشته تا به امروز شاهد رشد ۱۲ درصدی بوده ایم ، گفت : در طی سالهای گذشته معاونت مسافری راه آهن بیشترین تغییرات را در این شرکت داشته است ، به عنوان مثال در اواخر دهه ۷۰ براساس قوانین بالا دستی کشور ، شرکت حمل و نقل رجا ایجاد شد تا وظایف حاکمیتی و تصدی گری مسافری از راه آهن به رجا منتقل شود و این شرکت واگذاری ها را به بخش خصوصی به عهده گیرد تا سرعت خصوصی سازی دراین بخش افزایش یابد .

    موسوی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۱۱ شرکت حمل و نقل مسافری در حال فعالیت هستند ، افزود : ۵۵ درصد از واگن ها را یک شرکت و ۴۵ درصد مابقی را ۱۰ شرکت دیگر در اختیار دارند . پس از اجرای خصوصی سازی در راه آهن ، قوانین و برنامه های بالا دستی در راه آهن اجرا و مجدداً معاونت مسافری راه آهن شکل گرفت .

    وی اهمیت کار در حوزه مسافری را در مقایسه با سایر بخشها بیشتر و متفاوت تر دانست و خاطر نشان کرد : به دلیل فراز و فرودهای ساختار معاونت مسافری ، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در آن با سایر حوزه ها متفاوت است و وظیفه سنگین تر و کارشناسانه تری را برای ما ایجاد می کند .

    موسوی از مدیران ، کارشناسان و روسای مناطق خواستار اختصاص زمان بیشتری برای این امر شد و گفت : همه همکاران باید در این پروژه حضور مستمر وجدی داشته باشند و همه اطلاعات ، نقاط ضعف و مشکلات موجود را در اختیار مشاور این پروژه قرار دهند تا با اجرای آن این مشکلات مرتفع و بتوانیم به اهداف راه آهن نزدیکتر شویم

    وی ابراز امیدواری کرد تا راه آهن با اجرای پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی بتواند سیستم مناسبی را برای فعالیت سیستمی در حوزه معاونت مسافری قرار دهد .

    موسوی تاکید کرد : ارتباط کاری معاونت مسافری با معاونت فنی و زیر بنائی و معاونت ناوگان و معاونت بهره برداری سیر و حرکت بسیار پیچیده است که امیدواریم با شناسایی فرآیندها بتوانیم نسبت به بهبود آن اقدام کنیم . امیدواریم با شناسایی درست و بهبود فرآیندهای سازمانی ساختار خوبی در معاونت مسافری تعریف شود تا افرادی که امروز و در آینده در این حوزه فعالیت می کنند ماموریت های آن را به خوبی دنبال کنند .

    موسوی تنها راه مستند سازی وبهبود فرآیندهای سازمانی را شناسایی مسائل آنها دانست و تاکید کرد : برای بهبود فرآیندها و ساختار سازی حوزه مسافری نیاز به جلسات مستمر با مدیران این حوزه ، روسای گروه ها و کارشناسان است .

     

     

    احیای سیستم اطلاع رسانی در معاونت مسافری

    از سوی دیگر مسعود سیف پورمدیرکل دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی نقشی کلیدی در بلوغ ، شکوفایی و روان شدن کارهای سازمانی ایفا می کند گفت : بنیادی ترین موضوعی که در این فرآیند وجود دارد تعریف فعالیت های مرتبط با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه با روشهای سیستماتیک است .

    وی با تاکید بر اینکه هیچ بهبود مستمری بدون شناخت وضعیت فعلی درسازمان ایجاد نمی شود ، افزود : اگر وضعیت موجود را نشناسیم ، بهترین فرآیند و سیستم ها نیز نمی توانند شرایط را برای ما جبران کنند .

    سیف پور با بیان ایجاد فرآیند شناخت ، بهبود مستمر و در نتیجه بهبود سازمان در چرخه راه آهن کار ساده ای نیست ، اظهار داشت : هنر ما این است که بعد از شناخت، فرآیندهایی را که سازماندهی کردیم در چرخه کاری بیاوریم .

    وی با بیان اینکه پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در چند معاونت راه آهن اجرا شده است تصریح کرد : معاونت مسافری ویترین راه آهن است و ما می توانیم با اجرای این پروژه در این معاونت به روان سازی کار آن کمک کنیم .

    مدیرکل دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات همچنین ازپروژه احیای سیستم های اطلاع رسانی در معاونت مسافری خبر داد و گفت : این پروژه در حال شکل گیری است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی شده و هدف از آن طراحی مفهومی و سیستمی یکپارچه برای ایستگاه های برزگ راه اهن است . برای اجرای این پروژه می توانیم از منابع فاینانسی استفاده کنیم و از محل درآمدهای مسافری آن را مستهلک کنیم .

    گفتنی است در ادامه این جلسه نجفی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و مشاور پروژه ، کارگاه آموزشی با مفاهیم مدیریت فرآیندهای سازمانی را برگزار کرد و پس از آن نیز گارگاه صحه گذاری چارت و استخراج کارکردهای این پروژه برگزار شد .




    مطالب مرتبط

    افتتاح ۴ پروژه در راه آهن شرق طی هفته دولت

    افتتاح ۴ پروژه در راه آهن شرق طی هفته دولت

    علائمی کردن ایستگاه تل حمید (نصب و راه اندازی تجهیزات علائم ایستگاه تل حمید) با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و اشتغال دو نفر و راه‌اندازی لکوموتیوهای تازه وارد چینی و واحد تعمیرات با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و اشتغال پایدار ۹ نفر در هفته دولت توسط راه آهن شرق افتتاح خواهد شد .

    |

    کاهش ۶۵ درصدی سنگ پرانی و شکستن شیشه قطارهای مسافری

    کاهش ۶۵ درصدی سنگ پرانی و شکستن شیشه قطارهای مسافری

    تکمیل و محصور کردن حریم های ریلی ، رفع نواقص دیوارگذاری های انجام شده در حریم ، برگزاری آموزش های مرتبط با حریم با حضور کارشناسان ذیربط در مدارس حاشیه خطوط ریلی جهت فرهنگ سازی از جمله عواملی است که سبب کاهش سنگ پرانی شده است .

    |

    حمل ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن

    حمل ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن

    بیشتر واردات و صادرات ریلی در این منطقه به کشور ترکیه است که سنگ معدن روی ، پروفیل‌های فولادی ، لوازم منزل ، انواع توتون و تنباکو و صفحات چوبی در زمره واردات ریلی و قیر ، الکل و فرآورده‌های پتروشیمی ، میلگرد ، کلینکر سیمان و کانتینرهای خالی در زمره صادرات ریلی قرار دارند .

    |

    نظرات کاربران