در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • رشد ۷ درصدی بخش مسافری راه آهن در سال ۹۶

    ارتباط کاری معاونت مسافری با معاونت فنی و زیر بنائی و معاونت ناوگان و معاونت بهره برداری سیر و حرکت بسیار پیچیده است که امیدواریم با شناسایی فرآیندها بتوانیم نسبت به بهبود آن اقدام کنیم . امیدواریم با شناسایی درست و بهبود فرآیندهای سازمانی ساختار خوبی در معاونت مسافری تعریف شود تا افرادی که امروز و در آینده در این حوزه فعالیت می کنند ماموریت های آن را به خوبی دنبال کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون مسافری راه آهن با اشاره به رشد ۷ درصدی بخش مسافری این شرکت در سال گذشته ، گفت : شناسایی مسائل سازمان ها تنها راه مستند سازی و بهبود فرآیندهای آنها است .

    میرحسن موسوی ، در کارگاه آموزشی اولین جلسه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه مسافری اظهار داشت : به دنبال خدمات این بخش ، در سال گذشته توانستیم بعد از چند سال روند کاهشی در قطارهای بین شهری ، شاهد رشد ۷ درصدی در بخش مسافری شهری و حومه ای باشیم .

    وی با اشاره به اینکه در سال جاری علیرغم برخی از محدودیت ها در مقایسه با سال گذشته تا به امروز شاهد رشد ۱۲ درصدی بوده ایم ، گفت : در طی سالهای گذشته معاونت مسافری راه آهن بیشترین تغییرات را در این شرکت داشته است ، به عنوان مثال در اواخر دهه ۷۰ براساس قوانین بالا دستی کشور ، شرکت حمل و نقل رجا ایجاد شد تا وظایف حاکمیتی و تصدی گری مسافری از راه آهن به رجا منتقل شود و این شرکت واگذاری ها را به بخش خصوصی به عهده گیرد تا سرعت خصوصی سازی دراین بخش افزایش یابد .

    موسوی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۱۱ شرکت حمل و نقل مسافری در حال فعالیت هستند ، افزود : ۵۵ درصد از واگن ها را یک شرکت و ۴۵ درصد مابقی را ۱۰ شرکت دیگر در اختیار دارند . پس از اجرای خصوصی سازی در راه آهن ، قوانین و برنامه های بالا دستی در راه آهن اجرا و مجدداً معاونت مسافری راه آهن شکل گرفت .

    وی اهمیت کار در حوزه مسافری را در مقایسه با سایر بخشها بیشتر و متفاوت تر دانست و خاطر نشان کرد : به دلیل فراز و فرودهای ساختار معاونت مسافری ، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در آن با سایر حوزه ها متفاوت است و وظیفه سنگین تر و کارشناسانه تری را برای ما ایجاد می کند .

    موسوی از مدیران ، کارشناسان و روسای مناطق خواستار اختصاص زمان بیشتری برای این امر شد و گفت : همه همکاران باید در این پروژه حضور مستمر وجدی داشته باشند و همه اطلاعات ، نقاط ضعف و مشکلات موجود را در اختیار مشاور این پروژه قرار دهند تا با اجرای آن این مشکلات مرتفع و بتوانیم به اهداف راه آهن نزدیکتر شویم

    وی ابراز امیدواری کرد تا راه آهن با اجرای پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی بتواند سیستم مناسبی را برای فعالیت سیستمی در حوزه معاونت مسافری قرار دهد .

    موسوی تاکید کرد : ارتباط کاری معاونت مسافری با معاونت فنی و زیر بنائی و معاونت ناوگان و معاونت بهره برداری سیر و حرکت بسیار پیچیده است که امیدواریم با شناسایی فرآیندها بتوانیم نسبت به بهبود آن اقدام کنیم . امیدواریم با شناسایی درست و بهبود فرآیندهای سازمانی ساختار خوبی در معاونت مسافری تعریف شود تا افرادی که امروز و در آینده در این حوزه فعالیت می کنند ماموریت های آن را به خوبی دنبال کنند .

    موسوی تنها راه مستند سازی وبهبود فرآیندهای سازمانی را شناسایی مسائل آنها دانست و تاکید کرد : برای بهبود فرآیندها و ساختار سازی حوزه مسافری نیاز به جلسات مستمر با مدیران این حوزه ، روسای گروه ها و کارشناسان است .

     

     

    احیای سیستم اطلاع رسانی در معاونت مسافری

    از سوی دیگر مسعود سیف پورمدیرکل دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی نقشی کلیدی در بلوغ ، شکوفایی و روان شدن کارهای سازمانی ایفا می کند گفت : بنیادی ترین موضوعی که در این فرآیند وجود دارد تعریف فعالیت های مرتبط با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه با روشهای سیستماتیک است .

    وی با تاکید بر اینکه هیچ بهبود مستمری بدون شناخت وضعیت فعلی درسازمان ایجاد نمی شود ، افزود : اگر وضعیت موجود را نشناسیم ، بهترین فرآیند و سیستم ها نیز نمی توانند شرایط را برای ما جبران کنند .

    سیف پور با بیان ایجاد فرآیند شناخت ، بهبود مستمر و در نتیجه بهبود سازمان در چرخه راه آهن کار ساده ای نیست ، اظهار داشت : هنر ما این است که بعد از شناخت، فرآیندهایی را که سازماندهی کردیم در چرخه کاری بیاوریم .

    وی با بیان اینکه پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در چند معاونت راه آهن اجرا شده است تصریح کرد : معاونت مسافری ویترین راه آهن است و ما می توانیم با اجرای این پروژه در این معاونت به روان سازی کار آن کمک کنیم .

    مدیرکل دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات همچنین ازپروژه احیای سیستم های اطلاع رسانی در معاونت مسافری خبر داد و گفت : این پروژه در حال شکل گیری است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی شده و هدف از آن طراحی مفهومی و سیستمی یکپارچه برای ایستگاه های برزگ راه اهن است . برای اجرای این پروژه می توانیم از منابع فاینانسی استفاده کنیم و از محل درآمدهای مسافری آن را مستهلک کنیم .

    گفتنی است در ادامه این جلسه نجفی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و مشاور پروژه ، کارگاه آموزشی با مفاهیم مدیریت فرآیندهای سازمانی را برگزار کرد و پس از آن نیز گارگاه صحه گذاری چارت و استخراج کارکردهای این پروژه برگزار شد .




    مطالب مرتبط

    لزوم در نظر گرفتن عرضه و تقاضا در تعیین تعرفه‌ ریلی

    لزوم در نظر گرفتن عرضه و تقاضا در تعیین تعرفه‌ ریلی

    در حال حاضر تجار بیشتر برای حمل کالاهای حجیم و فاسد‌نشدنی که عجله‌ای برای حمل آن وجود ندارد ، از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند . به گفته کارشناسان درآمد ترانزیت کشور را می‌توان به رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برسانیم ، اما لازمه این امر مانند بسیاری از کشور‌ها دنیا ، تهیه ...

    |

    انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن

    انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن

    همزمان با تلاش برای افزایش حمل بار و جابجایی مسافر ضروری است که نسبت به ارتقاء ایمنی راه‌آهن نیز اقدام گردد که در این خصوص مشاور اصلاح ساختار راه‌آهن پیشنهادهایی برای ساختار آتی ایمنی راه‌آهن ارائه داده که در مرحله نهایی کردن می باشد .

    |

    نظرات کاربران