در حال بارگذاری ...
  • تشریح اقدامات شرکت فرودگاه ها برای تسهیل عملیات حج سال ۹۷

    بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت اعزام در فرودگاه اصفهان و اهواز و شیراز و همدان و کرمان و یزد و بیرجند و بندر عباس و رشت توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و در فرودگاه‌های مشهد ، گرگان ، ساری ، تبریز ، ارومیه ، زاهدان ، کرمانشاه و اردبیل توسط هواپیمایی سعودی انجام خواهد شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز عملیات حج در ۲۸ تیرماه خبر داد و گفت : امسال ۸۵ هزار نفر از ۲۰ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند .

    حسین اسفندیاری ، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه ها درباره عملیات حج در فرودگاه‌های کشور گفت : در سال جاری طبق اعلام سازمان حج و زیارت ۸۵ هزار حاجی از فرودگاه های کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند .

    اسفندیاری بازه اعزام حجاج را ۲۸ روزه اعلام کرد و افزود : در صورت عدم اعلام تغییر توسط سازمان حج و زیارت ثابت ماندن برنامه‌ها ، پروازهای رفت حجاج از ۲۸ تیرماه در فرودگاه‌های اهواز و بوشهر و حضرت امام و مشهد شروع شده و آخرین پروازهای رفت هم ۲۴ مرداد در فرودگاه‌های حضرت امام و تبریز انجام می شود . عملیات برگشت نیز از ۳ شهریور آغاز شده و تا ۲۲ شهریور به طول می‌انجامد . اولین پرواز برگشت به فرودگاه بوشهر و آخرین پروازهای برگشت در فرودگاه‌های بیرجند ، تبریز ، حضرت امام و گرگان انجام می‌شود .

    به گفته اسفندیاری عملیات حج امسال در فرودگاه‌های امام‌خمینی (ره) ، مشهد ، اصفهان ، اهواز ، شیراز ، همدان ، گرگان ، ساری ، تبریز ، کرمان ، ارومیه ، یزد ، بیرجند ، زاهدان ، کرمانشاه ، زنجان ، بندرعباس ، بوشهر ، اردبیل و رشت انجام خواهد شد . البته مدیریت فرودگاه امام (ره) بر عهده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می باشد . همچنین بیشترین تعداد حجاج به تعداد ۲۲ هزار ۷۱۶ نفر از فرودگاه‌ امام خمینی (ره) و کمترین تعداد حجاج به تعداد ۴۹۳ نفر از فرودگاه رشت اعزام خواهند شد .

    این مقام مسئول در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : متولی اصلی حج در ایران سازمان حج و زیارت است و بعد از اعلام زمانبندی حج توسط این فرودگاههای کشور برنامه ریزی مربوطه را سازماندهی می کنند . با این حال در یک بازه زمانی کوتاه بخش عمده‌ای از فرودگاه های ما درگیر عملیات حج هستند و فشار زیادی بر روی شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد. باید توجه داشت که فرودگاه چون نقطه شروع و پایان سفر است، خاطره‌ای ماندگار در ذهن حجاج ایجاد می‌کند .

    مشارکت ۲۰ فرودگاه در عملیات حج

    قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عملیات حج را بسیار حساس توصیف کرد و گفت : چند ویژگی در مورد عملیات حج وجود دارد که این عملیات را حساس می‌سازد. وگرنه به عنوان مثال در سال ۹۶، ۶۲ میلیون مسافر در فرودگاه های کشور جابجا شدند و آمار حج نسبت به این تعداد مسافر زیاد نیست .

    اسفندیاری حج را یک سفر معنوی با جنبه تقدس برای همه کشورهای اسلامی دانست و افزود : حج برای اکثر حجاجی که اعزام می‌شوند ، یک سفر برای یکبار در تمام عمر است . پس باید همه تلاش‌ها انجام شود که این سفر با تسهیلات و روند مناسب انجام شود و خاطره خوبی برای مردم داشته باشد . همچنین باید تلاش شود کمترین معطلی و کمترین تاخیرات در این سفرها وجود داشته باشد. حجاج باید به راحتی اعزام شوند و برگردند .

    وی ادامه داد : مساله دیگر این است که این تعداد حجاج در یک بازه زمانی کوتاه اعزام شده و در بازه زمانی کوتاه به کشور باز می‌گردند . بنابراین فرودگاه ها باید کاملا آمادگی مناسب را داشته باشند که در این بازه زمانی بتوانند سرویس و خدمات خوبی را به حجاج و به شرکت های هواپیمایی که این پروازها را انجام می‌دهند ، ارائه دهند .

     

     

    اسفندیاری از وجود تعداد زیادی از سالمندان در کاروان های اعزام حج و حضور همراهان در قالب مشایعت‌کننده و مستقبل به عنوان ویژگی‌های دیگر عملیات حج نام برد و گفت : ویژگی دیگر این است که کاروان‌های حج زمان بیشتری را در فرودگاه صرف می کنند . این مساله مخصوصا در فرودگاه‌هایی که تعداد پروازهای حجشان بیشتر است به آن معنی است که فضای ترمینالی باید به سرعت آماده شود . این تعداد زیاد کاروان ها باید به گونه‌ای سازمان داده شوند که امور پروازهای عادی مختل نشود و خدمترسانی به حجاج نیز به نحو احسن انجام شود .

    تسهیلات ویژه فرودگاهی برای حجاج

    قائم مقام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره اقدامات این شرکت برای تسهیل عملیات حج گفت : طبیعتا از هم اکنون اطلاع رسانی به فرودگاه‌ها انجام شده است. جلسات هماهنگی مدیران این فرودگاه ها به همراه مسئول عملیات حج در چندین نوبت در تهران برگزار و برنامه ریزی های  لازم را انجام خواهیم داد . هفته آینده بعد از ایام عید فطر اولین جلسه هماهنگی را با مدیران فرودگاه ها خواهیم داشت و تذکرات لازم ارائه خواهد شد . البته اولین اطلاع‌رسانی به فرودگاه‌ها درباره حج سال ۹۷ در اسفندماه ۹۶ انجام شده است .

    اسفندیاری درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی همراهان حجاج گفت : تعداد زیادی از مردم مخصوصا در برگشت به عنوان مستقبل به فرودگاه ها مراجعه می‌کنند . حتی در برخی شهرها شاهدیم که به ازای هر حاجی تا ۳۰ نفر مستقبل به فرودگاه مراجعه می کنند . یکی از برنامه هایی که ما داریم برای ساماندهی مستقبلین و مشایعت کنندگان است تا حضورشان اخلالی در پروازهای حج و سایر پروازها ایجاد نکند .

    وی ادامه داد : پارکینگ مستقبلین به صورت خاص در فرودگاه ها آماده خواهد شد . این محوطه‌ها باید تجهیز و آماده شوند. در فرودگاه‌ها به منظور جلوگیری از مشکلات ترافیکی در مسیر فرودگاه جلسات با هماهنگی با ارگان ها مربوطه ، شرکت‌های هواپیمایی ، شرکت‌های هندلینگ ، سپاه ، پلیس ، گذرنامه ، گمرک ، سوختگیری و همه ارگان‌های شهری از این اتفاق جلوگیری شود .

    اسفندیاری افزود : ترکیب زائران حج به سمت سالمندی حرکت کرده است . بخشی از سالمندان توانایی انجام امورات شخصی خود را دارند و بخشی دیگر باید خدمات ویژه دریافت کنند . خدمات ویژه برای سالمندان در ترمینالهای فرودگاهی تدارک دیده شده است ، اما خدمات از شهر به فرودگاه توسط کاروان ها و از ترمینال به هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه خواهد شد .

    قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هماهنگی با وزارت بهداشت را از دیگر اقدامات این شرکت دانست و گفت : امسال رفت و برگشت پروازهای حج در اوج گرما انجام می‌شود و لازم است که در فرودگاه ها چه برای حجاج و چه مستقبلین و مشایعت کنندگان امکانات رفاهی برای مقابله با گرما انجام شود . بهبودتجهیزات داخل تریمنال‌ها و آماده سازی سیستم‌های سرمایشی از جمله اقدامات انجام شده است . امسال نیز بر مبنای نظام ASQ نظارت و رتبه‌بندی فرودگاه‌ها بر اساس کیفیت عملکرد در عملیات حج انجام خواهد شد .

     

     

    فرودگاه‌ها برای عملیات پروازی آماده‌اند

    قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه امسال ۵۰ درصد عملیات پروازی توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد توسط هواپیمایی سعودی انجام می‌شود ، گفت : بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت اعزام در فرودگاه اصفهان و اهواز و شیراز و همدان و کرمان و یزد و بیرجند و بندر عباس و رشت توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و در فرودگاه‌های مشهد ، گرگان ، ساری ، تبریز ، ارومیه ، زاهدان ، کرمانشاه و اردبیل توسط هواپیمایی سعودی انجام خواهد شد . فرودگاه حضرت امام نیز هر دو ایرلاین پرواز دارند .

    اسفندیاری فرودگاه‌‌های درگیر در عملیات حج را آماده پذیرفتن هواپیماهای سنگین دانست و افزود : مشخصات فرودگاه‌ها از جمله طول و مقاومت باند ، ارتفاع از سطح دریا و دستگاه‌های ناوبری در نشریه اطلاعات هوانوردی یا AIP مندرج می‌شود و ایرلاین بر اساس این اطلاعات تایپ هواپیمای خود را مشخص می‌کنند . اکثر فرودگاه های ذکر شده قابلیت پذیرش هواپیماهای بدنه متوسط و سنگین را دارند . هواپیمایی سعودی طبق پروسه‌های بین المللی و استاندارد با فرودگاه ها و شرکت‌های هندلینگ کننده قرارداد می‌بندند .

    قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره آمادگی فرودگاه ها برای عملیات پروازی نیز گفت : دستورالعملی برای مجموع تسهیلاتی که باید برقرار شود تهیه شده و در اختیار فرودگاه ها قرار خواهد گرفت . خدمات فرودگاهی به مسافران ، عملیات فرودگاهی ، هماهنگی با ارگان‌ها ، نظارت بر هندلینگ و ... در این دستورالعمل آورده شده است . آخرین چک دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه ها نیز توسط فلایت چک انجام شده و فرودگاه ها در آمادگی کامل به سر می‌برند .

    وی با اشاره به احتمال تاخیر در پروازهای حج نیز گفت : در بحث تاخیر ، فرودگاه نقشی ندارد ، اما فرودگاه‌ها سعی نموده اند در صورت تاخیر امکانات لازم را برای مسافران فراهم کنند .

    شرایط ویژه عملیات سال گذشته حج

    قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملیات سال گذشته حج نیز گفت : حج سال گذشته یکی از عملیات‌های ویژه ما بود . بعد از حادثه سال ۹۴ در منا و شهید شدن تعدادی از حجاج ، حج برای یک سال تعطیل بود . در سال ۹۶ نیز تا نزدیک زمان حج تردید وجود داشت که آیا حج برگذار می‌شود یا نه . تنظیم زمان پروازهای حج در فرودگاه‌ها در آخرین لحظات انجام شد .

    وی ادامه داد : چون قسمت عمده مسافران حج را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جابجا می‌کرد و این شرکت نیز برای گرفتن اسلات یا زمان پروازی در فرودگاه های جده و مدینه با مشکل مواجه بود ، بار عمده حج در فرودگاه‌ها بود و وقتی این بار به فرودگاه تحمیل می‌شود ، باید آمادگی می‌داشتیم که فرودگاه‌ها به هم نریزد . سال گذشته کاروان‌هایی داشتیم که در حدود ۲۰ ساعت در فرودگاه مانده بودند ، چرا که فرودگاه های سعودی مجوز ورود پرواز را صادر نمی‌کردند . همچنین یک فرودگاه جدید نیز به عملیات حج اضافه شد و با اضافه شدن فرودگاه بیرجند عملیات حج در ۲۰ فرودگاه انجام شد .

    وی گفت : اهمیت سال گذشته این بود که بعد از یکسال وقفه با چنین شرایط ویژه‌ای در فرودگاه‌ها روبرو بودیم . از این جهت سال سختی بود. مخصوصا که تعداد حجاج در برخی فرودگاه‌ها تا ۳۵۰ درصد افزایش یافته بود و می‌بایست امکانات لازم فراهم می‌شد . با این حال عملیات حج سال گذشته با یک حرکت جهادی به خوبی انجام شد و کمترین اختلال، مشکل یا نارضایتی در فرودگاه ها نداشتیم .




    مطالب مرتبط

             

    |

    شاید این باور که در کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن با وجود اتوماسیون‌ها و فرآیندهای بسیار دقیق ، برخورد دو هواپیما بسیار سخت باشد اما با دنبال کردن برخی فرایندها متوجه خواهید شد که عدم اجرای یک بند از دستورالعمل ، می تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به وجود آورد .

    |

    عملیات حج عمره در ۱۰ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها از ۱۳ دی ماه آغاز و طبق برنامه اعلام شده در فاز نخست تا ۲۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره پروازهای حج گفت : بلافاصله بعد از انجام عملیات حج تمتع ، برای پروازهای ...

    |

    از این پس اجرای هر طرح عمرانی در فرودگاه به‌منظور جلوگیری از دوباره‌کاری ، اجرای طرح‌های غیر ضرور و غیر فنی توسعه و ساخت و سازها ، براساس طرح جامع جدید انجام و این طرح به‌عنوان نقشه راه توسعه فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان ملاک عمل خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران