در حال بارگذاری ...
  • استقرار نظام لجستیک از مهم‌ترین ماموریت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

    ایران با بحران لجستیک روبرو است و این یکی از چند بحران بزرگ کشور است . نبود نظام لجستیک یکی از علل هزینه های بسیار زیاد در کشور است . حتی می‌توان ترافیک شهرهای بزرگ را نیز با نبود نظام لجستیک مرتبط دانست .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی خبر داد و گفت : با تصویب این طرح زمینه برای استقرار نظام لجستیک در شهر فرودگاهی فراهم شد .

    شهرام آدم‌نژاد درباره طرح جامع شهر فرودگاهی گفت : پیش از حضور من در شهر فرودگاهی ، زحمات زیادی کشیده شده و مطالعات خوبی صورت گرفته بود . از اسفند ماه این مطالعات شکل متفاوتی به خود گرفت و هفته گذشته با حضور اعضای مجمع شرکت شهر فرودگاهی به ویژه وزیر راه و شهرسازی طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مصوب شد و اکنون این طرح در حال طی کردن فرآیند ابلاغ است . این مهم‌ترین کاری است که باید انجام می‌شد . تا زمانی که ما هدفی برای توسعه شهر فرودگاهی نداشته باشیم ، امکان توسعه در زیرساخت‌ها و سایر بخش‌ها وجود ندارد . اگر بتوانیم طرح جامع را درست پیاده کنیم ، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سالیان آتی چه اتفاقی خواهد افتاد .

    آدم‌نژاد در تشریح طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : بر اساس این طرح از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی ، ۴ هزار هکتار متعلق به پهنه فرودگاهی، ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد ، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه و باقی مناطق عادی تجاری هستند .

    وی توسعه محدوده پیشران منطقه آزاد را نخستین گام در توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی دانست و افزود : در مورد پهنه ۲۴۰ هکتاری انتخاب پیمانکار تمام شده و احداث آن در همین ماه  با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی شروع خواهد شد .

    رییس هیات مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به شهر سایبری به عنوان یکی از اجزای اصلی این پهنه اشاره کرد و ادامه داد : لازم است در نزدیکی تهران فضایی وجود داشته باشد که نیازهای آینده مدرن اعم از بانک داده ، امکانات تولید محتوی و انبارهای هوشمند را تامین کند . اکنون شکل توزیع کالا در حال تغیر است و در آینده نه چندان دور تغییرات ماهوی در این حوزه روی خواهد داد . برای تطبیق با این تغییرات داشتن زیرساخت هایی در این رابطه بسیار مهم است .

    استقرار گمرک در منطقه آزاد

    آدم‌نژاد از استقرار گمرک منطقه آزاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت : در این منطقه بورس‌های مختلف مانند پول ، جواهر ، بیمه و نفت مستقر خواهد شد . ما زیرساخت را برای استقرار این بورس‌ها آماده می‌کنیم تا سرمایه گذاران در صورت تمایل از این زیرساخت استفاده کنند . برای جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید جذابیت ایجاد کنیم ، اما جزییات این ایجاد جذابیت بسیار مهم است . اکنون تیمی در حوزه منطقه آزاد و ویژه کار می‌کند تا این جذابیت ها را منتشر کند. مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی فرصت هایی هستند که بتوانیم با استفاده از مزیت هایی چون نزدیکی به پایتخت ، وجود فرودگاه ، راه‌ها ، ریلی برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنیم. حتما سعی خواهیم کرد که این مناطق به مرجعی برای واردات تبدیل نشود ، چرا که می تواند فضای اقتصادی کشور را تهدید کند . این مناطق می‌توانند مکانی برای توزیع و تولید باشند.

    آدم نژاد به برنامه شهر فرودگاهی برای ایجاد بندر خشک نیز اشاره کرد و گفت : بحث بندر خشک را با جدیت دنبال می‌کنیم . یقینا ایجاد این بندر می‌تواند آینده اقتصادی این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و بر امور کلان حمل‌ونقل کشور تاثیر بگذارد . استقرار نظام درست لجستیک در شهر فرودگاهی امام خمینی می‌تواند روی رفتار سایر جز‌های حمل و نقل نیز تاثیر داشته باشد .

     

     

    نقش نظام لجستیک در کارایی اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی

    مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) استقرار نظام لجستیک را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و گفت : ایران با بحران لجستیک روبرو است و این یکی از چند بحران بزرگ کشور است . نبود نظام لجستیک یکی از علل هزینه های بسیار زیاد در کشور است . حتی می‌توان ترافیک شهرهای بزرگ را نیز با نبود نظام لجستیک مرتبط دانست .

    وی ادامه داد : به عنوان مثال در تهران زمین‌های بسیار زیادی وجود دارد که به عنوان بارانداز از آن‌ها استفاده می‌شود . این باراندازها روی ترافیک تاثیر زیادی می‌گذارند و در عین حال روشی سودمند و کارامد و بهره‌ور برای توزیع کالا نیستند . میلیون‌ها تن کالا اعم از خرده بار و بار کلان در تهران توزیع می‌شود و هدف بخش بزرگی از واردات نیز تهران است . حتی کالاهایی که در تهران مصرف نمی‌شوند ، از طریق این شهر به سایر نقاط کشور توزیع می‌شوند . با همه این تفاصیل تهران به باراندازی مدرن و خارج از ترافیک شهری نیاز دارد .

    آدم‌نژاد به مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ADI اشاره کرد و گفت : مشاور ADI مشغول مطالعه برای احداث بارانداز در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است تا بخشی از بارانداز تهران به شهر فرودگاهی بیاید. در این بارانداز با ایجاد گمرک ، احداث انبارهای مدرن و اتصال به مدهای مختلف حمل و نقل امکان توزیع درست با قابلیت رهگیری و دسترسی مناسب به کالا فراهم خواهد شد .

    وی با اشاره به اینکه استقرار نظام لجستیک علاوه بر سرمایه به دانش نیز نیاز دارد ، افزود : در نظام لجستیک بخش های مختلفی از جمله توزیع ، انبارداری و ... درگیر هستند ، و تولی بخش حمل‌ونقل لجستیک کاملا در حوزه وزارت راه و شهرسازی است . خوشبختانه آقای دکتر آخوندی در سال های گذشته نگاه خوبی به این زمینه داشته است و اقدامات خوبی برای استقرار نظام لجستیک ، به خصوص در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در دست انجام است . در نظام لجستیک نیار به مکان هایی داریم که بتوانند مدهای مختلف حمل‌ونقل را با هم ارتباط دهد . در این نظام بار باید در کمترین زمان نگهداری شود و در صورت نیاز پرداختی بر آن انجام شود و داخل زنجیره تامین عرضه شود . زنجیره تامین یعنی کالایی را از محل تولید تا مرحله مصرف دنبال کنیم . عمده کالایی که در کشور تولید می‌شود در زنجیره تامین نیست و مهم ترین بخش این زنجیره نیز بخش حمل‌ونقل است .

    اتصال شهر فرودگاهی به شبکه ریلی

    مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به اتصال این مجموعه با شبکه ریلی کشور نیز اشاره کرد و افزود : اکنون خطوط ریلی در شرق و غرب شهر فرودگاهی وجود دارد. خطوط راه آهن تهران - قم و تهران - ساوه از دو سوی شهر فرودگاهی عبور می‌کنند و اتصال این دو به هم یک پروژه است . استفاده از ریل داخل شهر فرودگاهی در طرح جامع دیده شده است . با اتصال این مجموعه به خطوط ریلی ، شهر فرودگاهی وارد شبکه ریلی کشور خواهد شد .

    آدم نژاد توسعه حمل و نقل ریلی را از جمله نتایج اتصال شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به شبکه راه‌آهن دانست و گفت : اکنون بسیاری از بارهای ریل پسند کشور در جاده حمل می‌شود . حمل این کالاها باید به ریل منتقل شود و شهر فرودگاهی می‌تواند در این زمینه نقشی کارا بازی کند .

    وی در ارتباط با ادامه همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با مشاوران خارجی بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد : این دو شرکت در زمان تحریم‌های پیشین نیز حضور داشتند و با شروع تحریم‌های جدید هم در ایران خواهند ماند .




    مطالب مرتبط

             

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در حاشیه مراسم شروع عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام خمینی از سرمایه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سعید چلندری در آئین شروع مراسم عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام خمینی گفت : آرزوی دیرینه مردم در بخش هوانوردی عمومی پس از ...

    |

    عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) از امروز با مشارکت یکی از شرکت‌های چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیا به صورت کنسرسیوم آغاز شد و تامین منابع مالی آن توسط ایران انجام می‌شود . در این پروژه از ظرفیت‌های فنی _ مهندسی شرکت‌های مجرب خارجی و داخلی استفاده خواهد شد .

    |

    اگر اختیاراتی از جانب وزیر راه و شهرسازی در این دوره به مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) داده نمی‌شد ، امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی نبودیم .

    |

    نظرات کاربران