در حال بارگذاری ...
  • نظارت بر واردات کالا توسط ملوانان لنج های حمل بار به کشورهای خلیج فارس

    تعیین تکلیف مسئولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر و یا سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکله های کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس ­اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی از تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک و اعمال نظارت بر واردات کالا توسط ملوانان لنچ های حمل بار به کشورهای خلیج فارس خبر داد .

    ­­­ابراهیم حسن پور با اشاره به ورود بدون ضابطه کالا به میزان دلخواه توسط ملوانان از کشورهای حاشیه خلیج فارس افزود : به دلیل نبود محدودیت در ورود کالا توسط ملوانان ،​ سالانه بیش از ۴ تا ۵ میلیارد قاچاق به صورت ته لنچی وارد کشور می شد که این کالا نه تنها در گمرک اظهار نمی شد بلکه استاندارد و نظارت های بهداشتی نیز بر آن انجام نمی شد که البته ورود کالا به این شکل و بدون هیچ گونه نظارت منطقی نیست .

    وی با اشاره به تصویب آیین نامه نظارت بر ورود کالا و ساماندهی بنادر کوچک گفت : بر اساس بررسی های انجام شده هر لنچ سالانه بطور متوسط ۶ بار به کشورهای حاشیه خلیج فارس تردد می کند که ملوانان می توانستند در هر سفر ۱۰ میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در اصلاحیه جدید این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده است .

    حسن پور اظهار به گمرک با اعمال تخفیف های ویژه ، اعمال بررسی های بهداشتی و کسب استاندارد را بخشهای مهم این آیین نامه دانست و ادامه داد : سوخت تعیین شده برای شناورهای که به کشورهای خلیج فارس تردد می کنند از سوخت فوق خلیج فارس اختصاص می یافت که این لنچ ها از این پس تازمانی که در آبهای داخلی هستند می توانند از سوخت داخلی استفاده کنند که این اتفاق بسیار خوبی است .

    رئیس ­اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی­­ با اشاره به لزوم تعیین تکلیف چند نکته در این آیین نامه گفت : تعیین تکلیف مسئولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر و یا سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکله های کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود .

    حسن پور با بیان اینکه دستور العمل اسکله ها ابلاغ شده است افزود : ­از این پس باید محل تردد این شناورها فقط از مجاری قانونی و اسکله های تعیین شده از سوی سازمان بنادر کشور انجام شود بنابراین مسیر تردد برخی لنچ هایی که بدون نظارت انجام می شود مسدود خواهد شد .

    وی با اشاره به اهمیت نوسازی شناورها و جایگزینی آنها با شناورهای جدید اظهار داشت : هم اکنون ۴۵۰۲ فروند لنچ فعال در کشور وجود دارد که این شناورها باید ظرف ۵ سال نوسازی شوند .

    حسن پور لایحه نوسازی و جایگزینی لنچ ها را آماده و فرمول خروج آنها با تعیین سهم دولت و آورده شخص برای انجام این طرح را مشخص شده اعلام کرد و گفت : منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی ورود کالای ملوانان تعیین شده بود که سازمان بنادر تسهیلاتی را نیز از محل وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی تعیین کرده است .

    وی با بیان اینکه این طرح به دولت ارسال و سعی شده است که جنبه ­عملیاتی به خود بگیرد افزود : در صورت تصویب این طرح در سال جاری ، در بخش اول ۴۰۰ فروند شناور بالای ۴۰ سال از رده خارج و شناور جایگزین ساخته خواهد شدو در فاز دوم ۸۰۰ فروند لنچ بین ۳۰ تا ۴۰ سال از دریا خارج و با شناور جایگزین تعویض خواهد شد .

    رئیس ­اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت : نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی سبب استاندارد سازی ناوگان و جلوگیری از حوادث ناشی از فرسودگی لنچ ها خواهد شد همچنین رونق صنایع دریایی و کشتی سازی داخلی را به همراه دارد .




    مطالب مرتبط

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    ۲۰۳ هکتار استحصال در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است و با اجرای فاز ۲ بندر چابهار ، ظرفیت این بندر به حدود ۳۵ میلیون تن در مجموع اعم از اسکله های نفتی ، فله و کانتینری خواهد رسید .

    |

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    از آنجا که شناور باید بر اساس استانداردهای تعریف شده تولید شود ، مسئولیت نظارت بر این امر توسط سازمان بنادر و دریانوردی به موسسات رده بندی واگذار شده است تا تولید شناورهای استاندارد داخلی رونق یابد .

    |

    جزئیات طرح تشدید انضباطی تردد کامیون های حمل بار در بندر شهیدرجایی

    جزئیات طرح تشدید انضباطی تردد کامیون های حمل بار در بندر شهیدرجایی

    اگر ضوابط خاص ترافیکی ایجاد شود نتیجه آن افزایش ظرفیت عملیاتی و ارتقا بهره‌وری در محدوده‌ دروازه‌های ورودی ، معابر ، محوطه‌ها ، پارکینگ‌ها و تجهیزات بندری ، یکپارچگی اقدامات و مدیریت واحد در تصمیمات مرتبط با ترافیک درون بندری و نیز ارتقا شاخص‌های لجستیکی بنادر از طریق ...

    |

    نظرات کاربران