راه آهن اندیمشک محور شریانی کریدور شمال به جنوب
راه آهن اندیمشک دارای ظرفیت و استعداد خاص و تاریخی است و باید به صورت ویژه به ظرفیت های این مسیر ریلی توجه داشت . با توجه به همجواری اندیمشک با استان های لرستان ، ایلام و نوار مرزی ، توسعه مسیرهای ریلی و احداث بندر خشک اندیمشک ضروری و دارای اولویت است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ، بهرهبرداری از بندر خشک اندیمشک را عاملی در جهت کمک به رونق اقتصادی منطقه ، استان و کشور ، موجی ایجاد دو هزار نفر فرصت شغلی خواهد شد .
فریدون حسنوند در مراسم بهره برداری از بندر خشک اندیمشک و افتتاح موزه راه آهن گفت : راهآهن زاگرس با توجه به موقعیت کوهستانی و قدمت آن یک دانشگاه در حوزه خدمات ریلی در کشور محسوب میشود .
وی ترکیب مدیران راه آهن را جوان ، تحصیل کرده و با انگیزه دانست و تصریح کرد : این موضوع میتواند عاملی برای پویایی خدمات و رضایتمندی شهروندان باشد . هریک از این مدیران می توانند بیش از ۲۰ سال به راه آهن خدمت کنند .
نماینده مردم اندیمشک با اشاره به اینکه راه آهن اندیمشک محور شریانی کریدور شمال به جنوب محسوب می شود ، تصریح کرد : از قدیم الایام موضوعاتی چون اتصال راه آهن اندیمشک – ایلام و دو خطه کردن راه آهن اندیمشک – دورود و اندیمشک – اهواز مطرح بوده است و اگر راه آهن اندیمشک احیا شود تا عراق و سوریه ارتباط ریلی خواهیم داشت.
حسنوند همچنین با بیان اینکه راه آهن اندیمشک موجب اتصال جنوب به راه آهن غرب می شود ، گفت : احیای راه آهن اندیمشک خدمتی بزرگ به مردم در زمینه حمل بار و مسافر و موجب ایجاد اشتغالزایی است .
نماینده مردم اندیشمک با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مدیران راه آهن برای احداث بندر خشک اندیمشک ، از اختصاص ۳۰۰ هکتار اراضی برای احداث بندر خشک در بهترین نقطه اندیمشک خبر داد و تصریح کرد : بزرگترین بندرخشک ایران ، اندیمشک است و از مزایای آن نزدیکی به مرکز کشور و مرزهای بینالملل برای انتقال بار است که صرفه امنیتی و اقتصادی زیادی دارد .
وی با اشاره به ظرفیت ۵۰ میلیون تن بار در اندیمشک ، گفت : در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون تن بار بر زمین مانده است ، که با استفاده از راه آهن می توان به راحتی آن را جابجا و برای منطقه و راه آهن ایجاد فرصت کرد .
نماینده مردم اندیمشک با تاکید بر اینکه بهره برداری از بندر خشک ضمن کمک به رونق اقتصادی منطقه ، استان و کشور دو هزار نفر فرصت شغلی به وجود آورده است ، گفت : این اقدام گامی مهم در مسیر ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود .
حسنوند تعامل ، همراهی بسیار خوب راه آهن با مردم منطقه آن را نشانه آمادگی این منطقه برای انجام کارهای بزرگ دانست و خاطر نشان کرد : امروز حصار بروکراسی از راه آهن برداشته شده و مدیران راه آهن پی گیر توسعه آن در این منطقه هستند از این رو در نظر داریم هزار هکتار برای کارهای بزرگ در اختیار راه آهن قرار دهیم .
وی ضمن تشکر از تلاش های مدیران راه آهن در منطقه زاگرس و مدیرعامل جمعیت حلال احمر افزود: راه آهن اندیمشک قدمتی طولانی دارد و جزو اولین راه آهن های کشور است .
حسنوند افزود : راه آهن اندیمشک دارای ظرفیت و استعداد خاص و تاریخی است و باید به صورت ویژه به ظرفیت های این مسیر ریلی توجه داشت . با توجه به همجواری اندیمشک با استان های لرستان ، ایلام و نوار مرزی ، توسعه مسیرهای ریلی و احداث بندر خشک اندیمشک ضروری و دارای اولویت است . مطالعات بندر خشک اندیمشک انجام شده و ۳۰۰ هکتار از زمین های این شهرستان به اجرای این طرح اختصاص یافته است. سرمایه گذار برای فعالیت و راه اندازی بندر خشک در اندیمشک اعلام آمادگی کرده و به زودی شاهد شتاب در اجرا و توسعه خدمات ریلی شهرستان اندیمشک با اجرای طرح بندر خشک خواهیم بود .
حسنوند با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به توسعه و بهسازی خطوط ریلی راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک گفت : این مسیر از جایگاه ویژه ای در خطوط ریلی کشور برخوردار است و اهتمام به این منطقه تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغال در منطقه دارد .
راه آهن موجب رشد اندیمشک می شود
همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این بازدید گفت : وجود ظرفیتی مهم مانند راه آهن در منطقه موجب افزایش سرمایه گذاری در سایر بخش ها می شود .
استاندار خوزستان در این مراسم با اشاره به تلاش صورت گرفته در بخش های مختلف اندیمشک گفت: این شهرستان یکی از فعال ترین مناطق کشور در بخش های مختلف صنعتی ، اقتصادی ، راه آهن ، کشاورزی و سایر بخش ها است . وجود ظرفیتی مهم مانند راه آهن در منطقه موجب افزایش سرمایه گذاری در سایر بخش ها می شود .
گفتنی است ، راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک دارای ۱۲ ایستگاه با ۲۲۲ کیلومتر حوزه استحفاظی است که خوزستان را به لرستان وصل می کند .