در حال بارگذاری ...
  • کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای در سال ۹۶

    باید توجه کرد که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۵ ، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بوده است ، اما در سال ۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱.۷ درصدی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۴ خبر داد و گفت : این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست .

    ایرج حریرچی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت مرگ و میر در کشور بوده‌ است ، گفت : با اقدامات متعدد و هماهنگی‌های بین بخشی طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱.۷ درصد و میزان مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان می‌دهد . این در حالیست که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر ایرانیان و دومین عامل مرگ و میر زودرس ایرانیان را به خود اختصاص می‌دهند .

    وی افزود : در سال ۱۳۷۰ سال‌های از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال بوده است که با وجود افزایش ۴۳ درصدی جمعیت در ۲۵ سال گذشته و افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت در این سال‌ها ، سال‌های از دست رفته عمر به دلیل حوادث ترافیکی به میزان ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر رسیده است .

    حریرچی ادامه داد : از سال ۸۴ تا ۹۶ یعنی طی ۱۲ سال تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلت‌های کشور ۱۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است ، اما افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال تعداد مصدومین ترافیکی ۲۱ درصد رشد کرده است ، اما نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است . این کاهش چشمگیر ۴۲ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات علی رغم افزایش ۱۶۶ درصدی خودرو و ۱۷۸ درصدی موتورسیکلت‌ها رخ داده و این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق می‌تواند موجب پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود . به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات پیشین باید اقدامات مهم و جدید دیگری هم برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومین و مرگ و میر ناشی از آن انجام شود .

    سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت : باید توجه کرد که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۵ ، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بوده است ، اما در سال ۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱.۷ درصدی است . همچنین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش کمتر از یک درصدی را هم در مصدومین کشور شاهد بودیم . در عین حال در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که به عبارتی ۴۴ نفر در هر روز می‌شود . همچنین در این سال تعداد بار مراجعه مصدومین ترافیکی برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی ۸۲۷ هزار بار بوده است که رقمی بسیار مهم است . باید توجه کرد که در این حوزه باید اقدامات متعددی در سه زمینه ارتقای فرهنگ مردم ، بهبود جاده‌ها و بهبود وضعیت خودروها انجام شود .




    نظرات کاربران