در حال بارگذاری ...
  • نهایی شدن قرارداد ساخت راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد با سرمایه‌گذار چینی

    طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این پروژه که ۵۵۰ کیلومتر طول دارد و از شهرهایی مانند گرگان ، شیروان ، قوچان و مشهد می‌گذرد ، حدود ۱۸ میلیارد یوآن چین معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ارز ایران اعتبار نیاز دارد که طرف چینی قول داده فاینانس مورد نیاز آن را تامین کند .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد ساخت راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد با یک سرمایه‌گذار چینی خبر داد .

    خیرالله خادمی اظهار کرد : یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ریلی که در سال‌های گذشته مطالعات ابتدایی بر روی آن انجام شده بود ، خط ریلی بود که شهرهای شمال شرق ایران را به یکدیگر متصل می‌کرد و با مسیری جدید گرگان را به مشهد مقدس و سپس شبکه ریلی اصلی ایران اتصال می‌داد .

    وی با بیان این‌که پس از انجام مطالعات ابتدایی مذاکره برای جذب سرمایه گذار آغاز شد ، توضیح داد : خوشبختانه پس از بررسی‌های لازم یک شرکت چینی برای تامین مالی و اجرای بخشی از روسازی این پروژه اعلام آمادگی کرد تا در کنار شرکت مسکن و عمران قدس رضوی که وابسته به آستان قدس است کار ساخت این پروژه را تکمیل کند . خوشبختانه مذاکرات پس از چند مرحله در روزهای گذشته به پایان رسید تا رسما توافقاتی که در انتهای سال ۱۳۹۶ انجام شده بود در بهار امسال با نهایی شدن مذاکرات ابلاغ شود .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره‌ جزئیات این توافق با طرف چینی نیز توضیح داد : طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این پروژه که ۵۵۰ کیلومتر طول دارد و از شهرهایی مانند گرگان ، شیروان ، قوچان و مشهد می‌گذرد ، حدود ۱۸ میلیارد یوآن چین معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ارز ایران اعتبار نیاز دارد که طرف چینی قول داده فاینانس مورد نیاز آن را تامین کند . یکی از بانک‌های ایرانی نیز اعلام آمادگی کرده شرایط را برای گشایش ال سی این پروژه فراهم کند تا بدین ترتیب با طی شدن تشریفات کار و تایید و تضمین بانک مرکزی رسما اجرای این پروژه در دستور کار قرار گیرد .

    بر اساس گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در صورت رسیدن منابع مالی لازم این پروژه ظرف پنج سال آینده قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت . این طرح براساس فهرست بهای ایران بسته شده و سطح ریسک آن نیز برای طرف داخلی به حداقل رسیده است .

    گسترش نفوذ شبکه ریلی در بخش‌های مختلف جغرافیای ایران یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال کرده و محدوده شرق و شمال شرق کشور نیز یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به حساب می‌آید .

    طرح اتصال راه‌آهن چابهار به مشهد و سپس به مرز سرخس ، برقی سازی راه‌آهن گرگان – اینچه برون ، راه‌اندازی کریدور ریلی مشترک با قزاقستان و ترکمنستان و حالا مسیر ریلی بجنورد – مشهد بخشی از برنامه‌ریزی‌هایی است که اجرای آن در دستور کار قرار دارد .

    سال گذشته با ریل‌گذاری بیش از ۹۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید شرکت ساخت رکوردی قابل توجه در این عرصه از خود به ثبت رساند .




    مطالب مرتبط

    عمده‌ترین تجهیزات روسازی شامل ریل ، سوزن ، تراورس ، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین‌المللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی‌های روز بومی سازی شده است .

    |

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت ؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت ، تصمیم برآن شد تا باند ...

    |

    نظرات کاربران