۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران
این محور ارتباط استان های آذربایجان شرقی ، غربی ، گیلان ، اردبیل و قزوین را با مرکز ، جنوب و شمال کشور با سهولت بیشتر روبرو می کند و با فعال سازی آن دیگر لزومی به ورود ترافیک از ۱۱ استان به پایتخت نخواهد بود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل شرکت آزادراه کنار گذر جنوبی تهران گفت : این طرح پس از ۲ سال از شروع عملیات اجرایی به ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است .
عطاء الله قادری در حاشیه نشست شورای معادن استان قزوین افزود : این طرح از جمله پروژه های فراملی به شمار می رود که از برنامه زمان بندی خود خیلی جلوتر است . عزم مدیران پروژه این است که هرچه سریعتر کنارگذر جنوبی تهران به بهره برداری برسد چون منافع و مزیت های زیادی برای کشور به دنبال دارد . این طرح فراملی و مهم برای کشور با توجه به اثرات مثبت آن پس از بهره برداری جزو پروژه های منحصر به فرد و حایز اهمیت کشور محسوب می شود .
مدیرعامل شرکت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران گفت : این محور ارتباط استان های آذربایجان شرقی ، غربی ، گیلان ، اردبیل و قزوین را با مرکز ، جنوب و شمال کشور با سهولت بیشتر روبرو می کند و با فعال سازی آن دیگر لزومی به ورود ترافیک از ۱۱ استان به پایتخت نخواهد بود .
وی با بیان اینکه چهار استان تهران ، البرز ، کرج و قزوین به صورت مستقیم از این محور بهره مند می شوند ، افزود : این مسیر ارتباطی در چهار قطعه شامل ۱۵۸ کلیومتر و ۶ خط طراحی شده که قطعه یک آن در استان های البرز و قزوین واقع شده است . این محور بیشترین تقاطع آزادراه ها و بزرگراه های ارتباطی کشور را دارد و از آزادراه کرج - قزوین شروع شده و از بزرگراه ماهدشت به اشتهارد ، آزادراه تهران - ساوه ، جاده قدیم تهران - ساوه ، جاده قدیم و آزادراه تهران - قم ، آزادراه حرم به حرم یا قم - گرمسار نیز عبور می کند .
قادری افزود : این پروژه طی ۲ سال بعد از بهره برداری هزینه های سرمایه گذاری شده را جبران می کند و در صرفه جویی سوخت ، ناوگان ، استهلاک و کاهش اثراث سوء زیست محیطی برای کشور منفعت دارد و به عنوان محور پدافند غیرعامل و امداد و نجات و مدیریت بحران چهار استان همجوار پایتخت محسوب می شود .
وی با بیان اینکه اهمیت زیاد این پروژه و نقش موثر آن در ساماندهی ترافیک کشور موجب شد قرارگاه خاتم الانبیا در آن نقش ایفا کند ، افزود : اعتبار این پروژه به صورت مشارکتی ۷۰ درصد از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۳۰ درصد از سوی دولت از طریق اوراق مشارکت تامین می شود .
قادری همچنین گفت: در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ نفر با یک هزار دستگاه خودرو در این پروژه مشغول فعالیت هستند و امیدواریم با تلاش شبانه روزی بتوانیم این پروژه را طبق زمانبندی به بهره برداری برسانیم .
مدیرعامل شرکت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران افزود : واگذاری این پروژه به بخش خصوصی از طریق وصول عوارض تا زمان استهلاک منابع طی ۲۰ سال است . کمترین طول این محور در استان قزوین قرار دارد و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد ترافیک این استان با اجرای آن ساماندهی شده و به این محور هدایت می شود .
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در ۱۵۸ کیلومتر از محدوده صنعتی آب یک در آزادراه کرج - قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطق نظرآباد ، هشتگرد و اشتهارد ، آزادراه تهران - ساوه را قطع میکند تا در نهایت به شهرک صنعتی چرمشهر در آزادراه قم - گرمسار متصل شود .
طبق برآوردهای صورت گرفته با افتتاح این آزادراه بخش قابل توجهی از بار ترافیکی اتصال راههای غربی کشور به شرق تهران مدیریت خواهد شد و ضمن افزایش ایمنی پیش بینی میشود بخش قابل توجهی از بار ترافیکی آزادراه قزوین - کرج نیز کاهش یابد .