در حال بارگذاری ...
  • برگزاری دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD

    همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، تامین ناوگان ریلی مناسب و کافی ، توجه مشاوران راه آهن در طراحی ایستگاه ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه هایی است که در این حوزه وجود دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD به ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شد : لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی خواهد بود .

    دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD به ریاست دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور تقی زاده معاون حمل و نقل ، ایزدی معاون شهرسازی و معماری ، عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ، محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن ، شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، هاشمی رییس شورای شهر تهران ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد .

    با توجه به انتخاب ۵ شهر کاندیدا (قزوین ، شهرجدید پرند ، تهران ، یزد ، مشهد) به عنوان پایلوت اجرا در محوریت حمل و نقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه اجرای طرح TOD و تقویت زیر ساخت های لجستیک از مهمترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حمل و نقل است گفت : حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی است برای بهره برداری از ظرفیت راه آهن و شهرسازی ریل پایه .

    مسعود حق لطفی با بیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرح های بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده ، افزود : خوشبختانه در سالهای گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حمل و نقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حمل و نقل عمومی تهیه شده و می توان آنها را با محوریت طرح TOD مورد توجه قرار داد . در طرح مجموعه شهری قزوین ، اتصال شهرهای اقماری بیدستان ، محمدیه ، شریفیه ، الوند ، اقبالیه و محمودآباد نمونه به صورت ریلی دیده شده که این موضوع می تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارایه خدمت در سیستم حمل و نقل عمومی را برقرار نماید . در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیش بینی شده است .

    دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین گفت : اجرای دو خطه کردن پروژه راه آهن تهران – قزوین – زنجان و احداث راه آهن قزوین – رشت ، باعث شد توسعه ایستگاه راه آهن در دستور کار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه آهن را نیز همراه آن طرح کردیم . طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیت های موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل مورد توجه این اداره کل قرار گرفته و تلاش کنیم این پروژه ها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافت های ناکارآمد شهری را در دایره ی بزرگتری به عنوان TOD مد نظر قرار دهیم .

     

     

    وی افزود : تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل ، همراهی استاندار ، نمایندگان مجلس استان ، معاون عمرانی ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه گذاران در کنار ظرفیت های بسیار زیاد قزوین ، موجب شد قزوین به عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل و نقل وزارت متبوع ابلاغ گردد . در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد .

    مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت : چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه آهن ، بافت های مرکزی شهر ، آثار تاریخی و گردشگری آن ، قزوین را به عنوان یکی از نمونه های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام نمودند . در حال حاضر توانسته ایم قول مساعد سازمان شهرداری هابرای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم .

    مدیرکل راه و شهرسازی تهیه راهنمای ملی TODبه عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد : همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، تامین ناوگان ریلی مناسب و کافی ، توجه مشاوران راه آهن در طراحی ایستگاه ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه هایی است که در این حوزه وجود دارد .

    حق لطفی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: برقراری یکپارچگی میان اقدامات شرکت راه‌آهن در محدوده ایستگاه راه‌‌آهن ، شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان ارتباط بین این موضوع و بازآفرینی ، همچنین معاونت شهرسازی در خصوص لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی معین شد . در ادامه به بیان اهمیت تأمین ناوگان مناسب و کافی جهت ترغیب مسافران به استفاده از حمل‌و‌نقل همگانی در رقابت با خودرو شخصی و ایجاد خط BRT در راستای ایجاد یکپارچگی در حمل‌ونقل همگانی جهت انتقال مسافران به سایر نقاط شهر قزوین پرداخته و تأکید شد .




    مطالب مرتبط

    ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

    |

    پیرو تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۸ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز دستورالعمل اجرایی و سامانه ملی ساطح (TOD-Iran) را در سال ۱۴۰۰ با هدف ارزیابی طرح‌های ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ...

    |

    در سال گذشته تعداد ۷۴۱ نفر راننده و ۳۴۷ دستگاه ناوگان باری بنا به تخلفات مختلف از جمله حمل بار بدون اخذ بارنامه توسط همکاران اداره حمل‌ونقل کالا به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و۱۴ معرفی شدند .

    |

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    نظرات کاربران