انعقاد قراردادهای فاینانس دو منظوره برای پروژه های فرودگاهی
دو منظوره به این معنا که اگر فاینانس به اجرا رسید ، قرارداد پروژههایمان را بر این اساس منعقد و منابع خود را به سمت پروژههای دیگر گسیل کنیم و اگر فاینانس نهایی نشد طرحهای اصلی ما آسیب نبینند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه قراردادهای فاینانس دو منظوره منعقد شدند تا هیچ آسیبی به پروژه های فرودگاهی در شرایط برگشت تحریمها وارد نشود ، گفت : همیشه با فشار قدرتهای محلی برای ساخت فرودگاهها در شهرهای مختلف مواجه هستیم .
رحمت الله مه آبادی درباره میزان جذب فاینانس در دوره برجام اظهار داشت : از سوی برخی از شرکتهای اروپایی پیشنهادهایی برای فاینانس پروژهها وجود داشت اما محدودیتهای فینانس هزینهها را افزایش میداد . نکتهای که در جذب فاینانسها وجود دارد این است که فاینانس ما را محدود میکند به خرید تجهیزات از آن کشور . این در حالی است که ما در فرودگاهها باید از بهترین سامانهها استفاده کنیم و این محدودیت خرید تجهیزات در قالب فاینانس مشکلاتی را ایجاد میکند .
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد : بحث انعقاد قرارداد فاینانس برای خرید تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری از یکی از کشورهای اروپایی به ارزش ۷۰ میلیون یورو مطرح بود که این قرارداد هم به صورت دو منظوره تنظیم شد . دو منظوره به این معنا که اگر فاینانس به اجرا رسید ، قرارداد پروژههایمان را بر این اساس منعقد و منابع خود را به سمت پروژههای دیگر گسیل کنیم و اگر فاینانس نهایی نشد طرحهای اصلی ما آسیب نبینند .
این مقام مسئول همچنین درباره مشکلات پیش رو در صنعت فرودگاهی از جمله خواسته مقامات مبنی بر ساخت فرودگاه اظهار داشت : همیشه با فشار قدرتهای محلی برای ساخت فرودگاهها در شهرهای مختلف مواجه هستیم البته علاقه مقامات محلی به ساخت فرودگاهها میتواند یک فرصت باشد .
وی گفت : زمانی که در کمیته تشخیص مصلحت نظام حضور داشتم ، بررسیهایی انجام شد که ریشه ایجاد بسیاری از فرودگاه وجود نگرانیهایی در شرایط بروز حوادث غیرمترقبه بودند مانند فرودگاه بم که توانست در امداد رسانی بسیار موثر باشد . اما برای این موضوع هم نیازی به ایجاد فرودگاه نیست و می توانستیم نسبت به ایجاد «استریپ ها» اقدام کنیم . با این رویه میتوانستیم ۳۵۰ استریپ داشته باشیم . معتقدم یک طرح ملی منسجم که مبتنی بر نیاز سنجی اقتصادی کشور باشد مبنای ایجاد فرودگاهها نبوده است .
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با تاکید بر اینکه در عین حال بسیاری از فرودگاههایی هم که ایجاد شده توانسته به توسعه آن منطقه و شهر کمک کند ، گفت : یکی از اهداف کشور سرعت بخشی به توسعه است و شاید یکی از اندیشههایی که منجر به ساخت فرودگاهها شده این بوده که رشد اقتصاد را سرعت دهد که با این رویکرد ، تحقق اهداف اجتماعی هم در نظر گرفته شده است . البته این فرودگاه ها ، فرودگاه های سوددهی نخواهد بود . در حال حاضر هم تقاضاهای بسیار زیادی برای ساخت فرودگاهها در شهرهای مختلف وجود دارد که باید مدیریت شوند .