در حال بارگذاری ...
  • به دنبال مفهوم اقتصاد مقاومتی در بحث حمل و نقل کشور

    ما نمی توانیم حمل و نقل هوایی را به عنوان مثال بدون ارتباط با جهان تعریف کنیم و این مساله در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ، ریلی و دریایی هم صدق می کند . وقتی می گوییم ایران یک موقعیت مهم در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای دارد مفهوم آن یک پیوستگی است که باید داشته باشیم .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی درباره لغو قراردادهای خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس با خروج آمریکا از برجام و اینکه قوانین جدید چقدر ما را محدود خواهد کرد ، گفت : در مورد این موضوع در حال مذاکره هستیم و فعلا نمی‌توان روی آن قضاوتی داشت . انتظاری که ما از اروپا داریم این است که تصمیمی مستقل از آمریکا در قراردادهایی که می‌بندند ، بگیرند .

    عباس آخوندی در حاشیه اولین همایش GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان‌محور ، مفاهیم ، چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی موفق GIS سازمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد وزارتخانه در سال ۹۷ در حمایت از کالای داخلی اظهار داشت : در خصوص حمایت از کالای داخلی سفر به استان مرکزی یک نمونه بود . آنجا شروع ۵۰ لوکوموتیو را در شرکت واگن سازی پارس را داشتیم و به دنبال استفاده حداکثری از امکان تولید داخل هستیم . با این حال نکته مهمی که وجود دارد به خصوص در حوزه حمل و نقل این است که یک سازمان و سیستم به هم پیوسته است . ما نمی توانیم حمل و نقل هوایی را به عنوان مثال بدون ارتباط با جهان تعریف کنیم و این مساله در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ، ریلی و دریایی هم صدق می کند . وقتی می گوییم ایران یک موقعیت مهم در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای دارد مفهوم آن یک پیوستگی است که باید داشته باشیم .

    آخوندی ادامه داد : بنابراین در بحث حمل و نقل مفهومی که دنبال می‌کنیم مفهوم اقتصاد مقاومتی است که یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم . بدون شک اگر تلفیق این دو مورد را شاهد نباشیم آن وقت است که ارزش افزوده مورد نیاز به دست نمی‌آید . بنابراین به یکپارچگی شبکه حمل و نقل کشور به سیستم حمل و نقل بین المللی به خصوص با همسایه‌های خودمان در حوزه جاده ، ریل ، هوا و دریا کاملا توجه داریم .

    در این خصوص بحث شهری هم دیگر موضوعی بود که آخوندی با اشاره به آن گفت : در حوزه بحث شهری هم یک بحث عمده‌ای که می‌تواند به افزایش اشتغال و درآمدهای شهرهای مرزی ما کمک کند ارتباطات بین مناطق شهری در مرز است . به همین خاطر در جهت تولید کالای داخلی و با هدف اینکه به شبکه پیرامونی وصل بشویم در حوزه بالا بردن نرخ بهره‌وری تولید داخل به صورت کاملا فعال با آن برخورد می‌کنیم .

     

     

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص لغو قراردادهای خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس با خروج آمریکا از برجام و اینکه قوانین جدید چقدر ما را محدود خواهد کرد ، گفت : باید یک مقدار صبر کرد تا مذاکرات به نتیجه برسد . در حال حاضر آقای ظریف به دنبال انجام مذاکرات هستند و بعد از نتیجه‌گیری آن زمان می‌توان اظهار نظری قطعی داشت . به همین خاطر از حالا زود است که پایان یک موضوع را اعلام کنیم . در مورد هواپیماهای جدید هم کار در حال انجام است و بنده این علاقه‌مندی را دارم که خبرهای انجام شده را اعلام کنم .

    آخوندی در خصوص سوالی مبنی بر این‌که گفته می شود افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی عوارض را در آزادراه‌ها شاهد هستیم و اینکه آیا این افزایش با منطق و نرخ تورم همخوانی داشته و قانونی است ، گفت : این که گفته می‌شود عوارض ۴ درصد افزایش داشته باید مستندی وجود داشته باشد . اصلا چنین چیزی نیست و کاملا براساس قرارداد عمل می‌کنیم . اگر می‌خواهیم بخش خصوصی فعال باشد باید از حقوق سرمایه‌گذار و حقوق بهره‌بردار دفاع کنیم . ما به سرمایه گذار وعده دادیم که با یک سود مشخص بتواند مبلغ را از عوارض دریافت کند . اگر به این قول و قرارداد ، دولت پایبند نباشد قاعدتا تمام نظام سرمایه‌داری متوقف می‌شود . از صداوسیما می‌خواهیم اگر این موضوع را می‌خواهد دنبال کند حتما بحث‌ها از موضع قرارداد باشد . ما از یک طرف بحث داریم که بخش خصوصی ورود کند و حمایت از کالای داخلی است اما از طرف دیگر فضایی را ایجاد می‌کنیم که یک حالت محال ایجاد می‌شود .

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : وقتی معادله‌ای تعریف شود که یک طرف آن سرمایه‌گذار باشد و طرف دیگر سرمایه‌گذار توبیخ شود و اجازه کار به او ندهیم این مفهوم را می‌رساند که کار متوقف می‌شود . این مساله در همه قراردادها پیش‌بینی می‌شود که آورده سرمایه‌گذار با ۳ درصد بالای نرخ سپرده بانکی برای او امکان بازگشت سرمایه داشته باشد . بنابراین به این قراردادی که دولت با سرمایه‌گذار بسته است کاملا متعهد بوده و منافع این اقدامات در درازمدت خیلی بیشتر از این است که به خاطر یک کار مردم‌پسند به عنوان مثال عوارض را کاهش دهیم .

    وی گفت : قبلا این کار به این صورت انجام می‌گرفت که افراد سرمایه‌گذاری می‌کردند ، قیمت‌گذاری می شد اما دولت زیر قرارداد خودش می‌زد و باعث می‌شد سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها متوقف شود . در حال حاضر که دولت متعهد به قراردادها بوده و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند خیلی باید حواسمان جمع باشد .  بحث پیچیده‌ای است که هم باید به قرارداد توجه داشته باشیم و هم مراقب بود بی‌جهت کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند سود بادآورده‌ای به دست نیاورد .




    مطالب مرتبط

    امکانات و دانش در ایران برای تعمیر و نگهداری هواپیما و سیستم‌های فرودگاهی وجود دارد و در حال حاضر کشورهایی از آمریکای لاتین و آسیا هواپیماهای خود یا موتور آن را برای تعمیر به ایران می‌آورند و در کشورمان این کار انجام می‌شود .

    |

    طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

    |

    با وجود اینکه این کاهش خوشایند است اما کافی نیست و حتی یک کشته در تصادفات نیز زیاد است .

    |

    در این مدت بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مسافران نوروزی از شبکه حمل و نقل جاده‌ای ،‌ حدود ۱.۵ میلیون نفر از شبکه ریلی و بیش از ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر از شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی در سفر هوایی داخلی و خارجی در ۲۵ هزار پرواز جا به جا شده اند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بسیار مهم و راهبردی عنوان کرد و ضمن قدردانی از تحقق بخش زیادی ...

    |

    نظرات کاربران