در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • تشریح دلایل عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل

    انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده می‌شود . همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل را نرخ بهره‌وری ، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی در راه‌آهن عنوان کرد و گفت : علت این مسئله گرچه سهم موثری دارند ، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست .

    سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی ریلی اظهار داشت : تدبیر و تفکر نتیجه عمل ما را رقم می‌زند به همین‌خاطر نمی‌توان بدون تدبیر نتایج خوبی را رقم زد . راه‌آهن ایتالیا زمانی زیان‌ده بود اما امروز به سوددهی رسیده ، لذا مسئله اثربخشی نیروی انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

    محمدزاده با بیان اینکه باتوجه به نام راه‌آهن به عنوان شرکت و پیشتر به عنوان بنگاه ، این مجموعه باید اقتصادی باشد گفت : در بخش بار طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ سهم راه‌آهن ۲۰ درصد بوده و در سال ۹۲ این سهم به حداقل ممکن رسید . همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ راه‌آهن خصوصی سازی انجام گرفت .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا راه‌آهن با این سیل عظیم کاهش سهم در بازار مواجه شده است ؟

    وی با اشاره به نرخ تعرفه ریلی نیز خاطرنشان کرد : در سال ۹۲ سهم راه‌آهن از تعرفه ۵۷ درصد بود که طی ۳ سال به ۱۹ درصد رسید و این کاهش به منزله کم شدن درآمد راه‌آهن به یک سوم است . اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود . سهم راه‌آهن از بازار طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش یافته است .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن از قابلیت جذب نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن بار در حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت : اما در سال گذشته نصف این عدد جذب حمل نقل ریلی شده است .

    وی با اشاره به علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل تصریح کرد : علت این مسئله اگرچه نقش موثری دارند ، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست بلکه مسئله اصلی میزان بهره‌وری ، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی راه‌آهن است . برگزاری دوره‌های آموزشی تصمیم به جایی بود تا انتقال دانش فقط از داخل کشور صورت نگیرد و راه‌آهن بتواند از دانش و فناوری سایر کشورها نیز استفاده کند .

    محمدزاده با بیان اینکه راه‌آهن یک بنگاه حمل ونقلی است گفت : بنابراین شرکت ما یک بنگاه آموزشی است . از همین رو بحث آموزش و انتقال دانش به جایگاه اصلی آن (دانشکده حمل ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت) واگذار شد . باید بتوانیم برای رشد از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و برگزاری این دوره آموزشی نشان دهنده یک اقدام رو به جلو بود که هدف ما تداوم این دوره‌ها با عمق بیشتری است .

    این مقام مسئول از بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی دیگری کمتر از یک ماه دیگر خبر داد و گفت : نفرات برگزیده دوره‌های آموزشی ریلی به صاحب صنعت از جمله ایتالیا اعزام خواهند شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به میزان صرفه جویی حاصل از استفاده حمل‌ونقل ریلی بیان داشت : انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده می‌شود . همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد .




    مطالب مرتبط

    معارفه مدیرکل جدید دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل‌و‌نقل شرکت راه‌آهن

    معارفه مدیرکل جدید دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل‌و‌نقل شرکت راه‌آهن

    در این مراسم نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل و مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنائی راه آهن به ایراد سخنانی در مورد اقدامات انجام شده در دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد حمل و نقل راه آهن و برنامه های پیش روی آن پرداختند و از خدمات صنوبری با اهدای لوح تقدیر تشکر و ...

    |

    ایجاد درآمدهای پایدار با حضور بخش خصوصی در راه‌آهن

    ایجاد درآمدهای پایدار با حضور بخش خصوصی در راه‌آهن

    برای سرمایه‌گذاری ، بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه و متنوع سازی تأمین منابع ، بسترسازی و تسهیل جذب سرمایه در راه‌آهن از بازارهای مختلف و همچنین جذب سرمایه به سمت زیرساخت‌ها موردتوجه دفتر سرمایه‌گذاری راه‌آهن است .

    |

    ضرورت عبور وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی از گذرگاه‌های مجاز راه‌آهن

    ضرورت عبور وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی از گذرگاه‌های مجاز راه‌آهن

    هم اکنون مسیر دو خطه قطار تهران - مشهد باز است و تردد قطارها در این مسیر طبق برنامه از پیش اعلام شده در جریان است . خوشبختانه این اتفاق تلفاتی در پی نداشت اما راننده کامیون بعد از وقوع سانحه متواری و در این بین خسارت جزئی به لکومتیو وارد شده است .

    |

    آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

    آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

    اعلام آمادگی مجدد پوتین در حوزه حمل و نقل ریلی به ویژه پروژه های خطوط و ناوگان برقی بیانگر تحکیم برنامه های دولت در این حوزه و تحقق آن تا سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود .

    |

    خاطرات مهماندار قطار در رابطه با یافتن کیف یک میلیارد تومانی

    خاطرات مهماندار قطار در رابطه با یافتن کیف یک میلیارد تومانی

    پس از بررسی کیف متوجه شدم که اسناد بسیار با ارزشی در کیف وجود دارد که از جمله آن‌ها ۱۲سند تک‌برگ ، سه سند منگوله‌دار و تعدادی اوراق ضمانت قرارداد با شرکت‌های مختلف بود . به‌علاوه مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان پول نقد و ۳۵۰ میلیون چک در وجه حامل در کیف موجود بود .

    |

    نظرات کاربران