در حال بارگذاری ...
  • تشریح دلایل عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل

    انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده می‌شود . همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل را نرخ بهره‌وری ، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی در راه‌آهن عنوان کرد و گفت : علت این مسئله گرچه سهم موثری دارند ، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست .

    سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی ریلی اظهار داشت : تدبیر و تفکر نتیجه عمل ما را رقم می‌زند به همین‌خاطر نمی‌توان بدون تدبیر نتایج خوبی را رقم زد . راه‌آهن ایتالیا زمانی زیان‌ده بود اما امروز به سوددهی رسیده ، لذا مسئله اثربخشی نیروی انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

    محمدزاده با بیان اینکه باتوجه به نام راه‌آهن به عنوان شرکت و پیشتر به عنوان بنگاه ، این مجموعه باید اقتصادی باشد گفت : در بخش بار طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ سهم راه‌آهن ۲۰ درصد بوده و در سال ۹۲ این سهم به حداقل ممکن رسید . همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ راه‌آهن خصوصی سازی انجام گرفت .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا راه‌آهن با این سیل عظیم کاهش سهم در بازار مواجه شده است ؟

    وی با اشاره به نرخ تعرفه ریلی نیز خاطرنشان کرد : در سال ۹۲ سهم راه‌آهن از تعرفه ۵۷ درصد بود که طی ۳ سال به ۱۹ درصد رسید و این کاهش به منزله کم شدن درآمد راه‌آهن به یک سوم است . اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود . سهم راه‌آهن از بازار طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش یافته است .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن از قابلیت جذب نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن بار در حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت : اما در سال گذشته نصف این عدد جذب حمل نقل ریلی شده است .

    وی با اشاره به علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل تصریح کرد : علت این مسئله اگرچه نقش موثری دارند ، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست بلکه مسئله اصلی میزان بهره‌وری ، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی راه‌آهن است . برگزاری دوره‌های آموزشی تصمیم به جایی بود تا انتقال دانش فقط از داخل کشور صورت نگیرد و راه‌آهن بتواند از دانش و فناوری سایر کشورها نیز استفاده کند .

    محمدزاده با بیان اینکه راه‌آهن یک بنگاه حمل ونقلی است گفت : بنابراین شرکت ما یک بنگاه آموزشی است . از همین رو بحث آموزش و انتقال دانش به جایگاه اصلی آن (دانشکده حمل ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت) واگذار شد . باید بتوانیم برای رشد از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و برگزاری این دوره آموزشی نشان دهنده یک اقدام رو به جلو بود که هدف ما تداوم این دوره‌ها با عمق بیشتری است .

    این مقام مسئول از بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی دیگری کمتر از یک ماه دیگر خبر داد و گفت : نفرات برگزیده دوره‌های آموزشی ریلی به صاحب صنعت از جمله ایتالیا اعزام خواهند شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به میزان صرفه جویی حاصل از استفاده حمل‌ونقل ریلی بیان داشت : انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده می‌شود . همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد .




    مطالب مرتبط

    طرح مشکلات و مسائل فعالان حمل و نقل ریلی با وزیر راه و شهرسازی

    طرح مشکلات و مسائل فعالان حمل و نقل ریلی با وزیر راه و شهرسازی

    ایجاد نهاد رگولاتوری ، واگذاری ایستگاه ها و امکانات تخلیه و بارگیری به بخش خصوصی ، تقویت ارتباط صنعت ریلی با مراکز دانشگاهی و عملی ، تشکیل شرکت های توانمند ، تقویت مدیریت لجستیک ، توجه بیشتر به حمل‌ونقل ترکیبی از جمله پیشنهادات رئیس کارگروه لبه بلند انجمن صنفی شرکت های ...

    |

    نظرات کاربران