بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی با راهاندازی مجدد فرودگاه جهرم
راهاندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است . رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را میتوان از دیگر دستاوردهای راهاندازی فرودگاه جهرم برشمرد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل فرودگاههای استان فارس از راهاندازی فرودگاه جهرم در سال ۹۶ با اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی و با بهرهگیری از هواپیماهای برجامی خبر داد و گفت : در فرودگاه شیراز نیز ترمینالی جدید با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است .
رضا بدیعیفرد ، مدیرکل فرودگاههای استان فارس با اشاره به راهاندازی مجدد فرودگاه جهرم در سال ۹۶ گفت : فرودگاه جهرم تقریبا به مدت ۱۰ سال غیر عملیاتی بود و متروکه شده بود . سال گذشته با پیگیرهایی که شد، با صرف حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها ایجاد شد . گردگیری سطوح پروازی ، نصب سیستمهای ناوبری ، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر ، استقرار سیستم سوختگیری هوایی ، استقرار پلیس و سپاه ، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن ، ایجاد زیرساختهای آب و برق و گاز و نصب سیستمهای مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راهاندازی فرودگاه جهرم بود و خوشباختانه فرودگاه با ۲ پرواز در هفته عملیاتی شد .
به گفته وی تاکنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است . با راه اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم ، ۲ سورتی پرواز در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد . همچنین در ماه اول سال ۹۷ ، ۱۶ سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و ۷۲۰ نفر از طریق این پروازها جابجا شدهاند .
مدیرکل فرودگاههای استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت : با توجه به محدودیت ۲۵۰۰ متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپها را ندارد . از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ایتیآرها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند . برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع تر باید طول باند افزایش پیدا کند .
بدیعیفرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامههای توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود : ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد ، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان در حال احداث است . تاکنون مناقصه انجام شده و پیمانکار مشخص شده است . همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد .
وی رفع معارض از زمینهای فرودگاهی را نیز از جمله برنامههای توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد : ۷۲ هکتار از زمینهای فرودگاه معارض داشت ، به همین علت ۵ میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاهها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکین و زارعین مشکل حل شود . اکنون به دنبال مشخص شدن حدود زمینهای فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرحهای توسعهای به مشکل نخورد . راهاندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است . رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را میتوان از دیگر دستاوردهای راهاندازی فرودگاه جهرم برشمرد .
احداث ترمینال جدید در شیراز
مدیرکل فرودگاههای استان فارس از احداث یک ترمینال جدید در فرودگاه شیراز خبر داد و گفت : این ترمینال جدید در مساحت ۲۳ هزار متر مربع و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان احداث میشود . این ترمینال که به عنوان ترمینال پروازهای خارجی احداث میشود، سالانه ۲ میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه اضافه خواهد کرد . سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این ترمینال هزینه شده و راهاندازی آن سبب افزایش پروازهای خارجی فرودگاه خواهد شد .
بدیعیفرد با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان فارس گفت : با احداث ترمینا جدید برای پروازهای خارجی ، قصد داریم چرخه گردشگری کشور را تغییر داده و استان فارس را تبدیل به مجرای ورود گردشگر خارجی به کشور کنیم . استان فارس در واقع ایران قدیم است و پتانسل های گردشگری فراوانی دارد . بسیاریدر دنیا هستند که آرزوی سفر به استان فارس را دارند . اگر زیرساختهای گردشگری و حمل و نقل استان فارس تامین شوند، میتوان گام بسیار مهمی در تحقق اقتصاد غیر نفتی برداشت . بنابراین تمام فرودگاههای استان فارس دارای اهمیت هستند .
به گفته مدیرکل فرودگاههای استان فارس ، ۷ فرودگاه در این استان واقع شدهاند که شامل فرودگاههای شیراز ، لار ، لامرد ، زرقان ، جهرم ، دارآب و فسا میشوند . در حال حاضر دو فرودگاه دارآب و فسا غیر عملیاتی است و فرودگاه زرقان نیز برای برقراری پروازهای آموزشی و تفریحی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد .