رشد استفاده از فرودگاههای کوچک با خرید هواپیماهای کوچک و منطقهای
ورود ۸ فروند ایتیآر تاکنون گام بزرگی برای بهرهبرداری از این فرودگاهها محسوب میشود . بیشک با ورود باقی هواپیماهای خریداری شده از این نوع ، میتوان به رونق پروازهای محلی و منطقهای امیدوار بود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، بررسی آمار نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای کشور در سال ۱۳۹۶ نشان میدهد که اضافه شدن هواپیماهای کوچک و منطقهای به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از جمله دست آوردهای برجام به شمار میرود ، موجب رشد استفاده از فرودگاههای کوچک در کشور شده است .
هنگامی که پس از اجرای برجام و طبق مفاد آن ، نوبت به نوسازی و گسترش ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رسید ، خرید ۲۰ فروند هواپیمای منطقهای کوچک با حق گزینش ۲۰ فروند دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت . هدف از خرید این هواپیماها که از نوع ATR۷۲-۶۰۰ بودند ، گسترش پروازهای منطقهای ایران و راهاندازی فرودگاههای کوچک کشور بود. پیش از خرید این هواپیماها ، تعداد کمی هواپیمای منطقهای و کوتاهبرد در ناوگان شرکتهای هواپیمایی کشور حضور داشتند که هرچند برخی پروازهای محلی را انجام میدادند، اما توان تامین تقاضای موجود در بازار پروازهای منطقهای ایران را نداشتند .
اردیبهشت ماه سال گذشته ۴ فروند ایتیآر برای نخستین بار به ناوگان ایران ایر پیوستند. بعد از آن و به تدریج ۴ فروند دیگر نیز وارد کشور شدند تا این هواپیماها با رجیسترهای EP-ITA، EP-ITB، EP-ITC، EP-ITD، EP-ITE، EP-ITF، EP-ITG و EP-ITH صنعت هوانوردی داخلی ایران را رونق دهند . ایرانایر با استفاده از این هواپیماها توانست مسیرهای جدید پروازی راهاندازی کرده و مقاصد جدیدی را به فهرست مقاصد خود اضافه کند . سنندج ، ابوموسی ، ساری ، جهرم ، خوی ، پارسآباد مغان ، بندرلنگه ، ابوموسی و کلاله از جمله این مقاصد بودند .
همچنین مسیرهای استانی ایرانایر نیز با ورود ایتیآرها رونق بیشتری گرفتند . بندرعباس به عنوان هاب جنوب کشور ایرانایر انتخاب شد و دو فروند ایتیآر در این فرودگاه مستقر شدند . پرواز میان شهرهایی چون رشت ، تبریز . ارومیه ، اصفهان ، شیراز ، مشهد ، کرمان و زاهدان نیز افزایش یافت . اما آمار در مورد این افزایش چه میگوید ؟
رشد فرودگاههای کوچک
با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۶ که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده ، میتوان دریافت که عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاههای کوچک بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظهای داشته است . به عنوان مثال ، پس از آغاز پروازهای ایرانایر به پارسآباد مغان در تاریخ ۱۳ بهمن ۲۴ سورتی پرواز در سال ۹۶ از این فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعالیت فرودگاه پس از ۵ سال از سر گرفته شود . با آغاز پرواز شاپرکها به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه از ۲ سورتی در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد . همچنین نشست و برخاست این هواپیماها در فرودگاه اراک ، تعداد نشست و برخاست را از ۲۲۴ سورتی در سال ۹۵ به ۳۰۰ سورتی در سال ۹۶ رساند و با رشد ۳۴ درصدی مواجه کرد .
ایرانایر با استفاده از شاپرکها پرواز به فرودگاههای شمالی کشور را گسترش داد . تعداد پروازهای هفتگی به فرودگاههای رشت و گرگان افزایش پیدا کرد و پرواز به فرودگاههای رامسر ، دشت ناز ساری و نوشهر مجددا از سر گرفته شد . سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت ۱۸ درصد و در فرودگاه گرگان ۴۸ درصد رشد داشته است . این ارقام برای فرودگاههای ساری و نوشهر به ترتیب ۹ درصد و ۶۸ درصد بودهاند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نیز ۹۲ درصد رشد داشته است .
ورود ایتیآر ها برای مناطق جنوبی کشور نیز خوش یمن بوده است . در سالی که گذشت ، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس ۱۴ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است و این رشد را میتوان به پای تبدیل شدن این فرودگاه به هاب جنوب کشور ایرانایر دانست . دو فروند ایتیآر که در این فرودگاه مستقر هستند ، پروازهای منظمی را به مقاصدی چون کیش ، شیراز ، بوشهر ، ابوموسی ، بندرلنگه ، کرمان ، چابهار و زاهدان انجام دادند . در این میان فرودگاههای کوچک بیش از سایر فرودگاهها منتفع شدند . به عنوان مثال فرودگاه ابوموسی رشد ۹۲ درصدی و فرودگاه چابهار رشد ۱۰ درصدی را در تعداد نشست و برخاست هواپیماها تجربه کردند. فرودگاههای زاهدان ، کرمان و بوشهر نیز به ترتیب به رشد ۷، ۲۸ و ۲۸ درصدی در تعداد نشست و برخاست دست یافتند .
در حال حاضر ۵۵ فرودگاه عملیاتی در کشور وجود دارد ، اما ناوگان هوایی کشور برای خدمت رسانی به تمام این فرودگاهها کافی نیست . ورود ۸ فروند ایتیآر تاکنون گام بزرگی برای بهرهبرداری از این فرودگاهها محسوب میشود . بیشک با ورود باقی هواپیماهای خریداری شده از این نوع ، میتوان به رونق پروازهای محلی و منطقهای امیدوار بود .