اهتمام ویژه دولت به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری
استفاده از دوچرخه در شهرهای ما رونق نگرفته و مردم از این وسیله فقط به عنوان سرگرمی ، تفریح و ورزش استفاده می کنند . برای استفاده از دوچرخه ، امکانات و شبکه خوبی در کشور وجود ندارد و مردم براحتی نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه روند فعلی را عامل افزایش تلفات و تصادفات رانندگی خواند و گفت : باید افکار عوام فریبانه را کنار بگذاریم و برای حل اصولی این مشکل اقدام کنیم که وزارت راه و شهرسازی نیز نگرشهای جدیدی در خصوص حملونقل عمومی مورد توجه قرار داده است .
مهرداد تقی زاده روز چهارشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه حمل و نقل پاک در اصفهان در جمع خبرنگاران افزود : توسعه حمل و نقل ریلی اولویت دولت دوازدهم است و این دولت به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری توجه و اهتمام ویژه ای دارد . نقش شهرداری ها و وزارت کشور در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری بسیار مهم و تاثیرگذار است .
وی با بیان اینکه شهرداری ها و وزارت کشور باید تلاش لازم را در راستای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری انجام دهند گفت : بی توجهی به این موضوع عواقب خطرناکی در جامعه به دنبال دارد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اهداف نمایشگاه حمل و نقل پاک در اصفهان فرهنگ سازی در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا است ، افزود : راهکار حل آلودگی هوا ، احداث خیابان و زیرگذر جدید نیست بلکه امروز در همه شهرهای بزرگ دنیا شهرداری ها موظف به جابه جایی مردم با وسایل نقلیه جدید هستند و وظیفه ای در جا به جایی خودروها ندارند .
تقی زاده تخصیص بودجه برای توسعه قطارهای شهری و حومه ای را ضروری دانست و گفت : در حال حاضر در کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن گران است در حالیکه در کشورما برخلاف این روند اجرا می شود که نتیجه آن خودرو محوری در شهرها و افزایش تصادفات و سوانح است . در ایران سهم استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و هواپیما در سفرها کاهش و سهم استفاده از خودرو شخصی افزایش یافته است که نتیجه این روند افزایش آلودگی هوا و تصادفات را در پی دارد . تغییر این روند در برنامه های دولت است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تا ۹۵ آمار جان باختگان ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است ، افزود : اما در سال گذشته به دلیل افزایش خودروها و طبق پیش بینی انجام شده آمار تلفات جاده ای ۱.۵ درصد افزایش یافت .
تقی زاده با بیان اینکه با ادامه روند فعلی ، آمار تلفات و تصادفات درون شهری و برون شهری افزایش خواهد یافت ، افزود : باید افکار عوام فریبانه را کنار بگذاریم و برای حل اصولی این مشکل اقدام کنیم .
وی با بیان اینکه اصفهان می تواند در زمینه های مرتبط با حمل و نقل پیشقدم و پیشرو باشد ، گفت : کلانشهر اصفهان برای هماهنگی در این زمینه با سایر کلانشهرهای کشور و اشاعه فرهنگ حمل و نقل پاک از توانایی خوبی برخوردار می باشد و وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه آماده همکاری و ارائه کمک به استان اصفهان است .
عدم رونق استفاده از دوچرخه در کلانشهرها ، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی است
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از نمایشگاه حمل و نقل پاک اصفهان ، افزود : استفاده از دوچرخه در شهرهای ما رونق نگرفته و مردم از این وسیله فقط به عنوان سرگرمی ، تفریح و ورزش استفاده می کنند . برای استفاده از دوچرخه ، امکانات و شبکه خوبی در کشور وجود ندارد و مردم براحتی نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند .
تقی زاده با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی نگرش های جدید به حمل و نقل عمومی مورد توجه است، افزود: در صورت تقویت سیستم حمل و نقل عمومی همه مردم می توانند از دوچرخه به عنوان یکی از ابزارهای حمل و نقل استفاده کنند .
وی دوچرخه و موتورسیکلت را مکمل سیستم حمل و نقل عمومی دانست و افزود : استفاده از دوچرخه برای حمل ونقل در کشورهای اروپایی به بیش از ۳۰ درصد رسیده است .
نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک به منظور ترویج فرهنگ استفاده از موتورهای هیبریدی ، برقی ، دوچرخهها و وسایل پاک در نمایشگاههای بین المللی اصفهان برپا شده است .
این نمایشگاه در مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع برگزار شده و تولیدکنندگان ، واردکنندگان ، نمایندگان رسمی موتورسیکلتهای برقی ، خودروهای هیبریدی و فروشندگان مجاز انواع دوچرخه در آن حضور دارند .