لزوم جلوگیری از ساخت خودروهای بی کیفیت در داخل کشور
ما در ایران یک درصد جمعیت جهان را داریم ، بنابراین نباید کشتههای سوانح رانندگی ما از حداکثر ۱۲ هزار نفر در سال افزایش یابد ، در حالی که جانباختگان سالانه ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی ما یعنی در ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی کشته میدهیم .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت : یکی از دغدغههای محافل حمل و نقلی حمایت از تولید داخلی در بخش خودروسازی است ، یعنی ما باید به سمت خودروی غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند .
محمد بخارایی امروز در نشست بررسی برنامههای جمعیت طرفداران ایمنی راهها در سال ۹۷ در راستای کاهش سوانح رانندگی اظهار داشت : در سال ۹۶ ، تعداد ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان باختند و ۳۰۰ هزار نفر هم مجروح و معلول شدند . حمل و نقل باید بدون حادثه باشد و این هدف همه است ، ایمنی راهها نیازمند عزم ملی است و کشتار ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی باید یک دغدغه ملی باشد .
بخارایی با تأکید بر اینکه ایمنی بدون اقدام و تلاش دستیافتنی نیست ، گفت : میتوان اقدامات وسیعی بابت ارتقاء ایمنی انجام داد .
سهم ۴۵ درصدی عابران پیاده و موتورسواران در آمار کشتههای سوانح رانندگی
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها به سهم ۴۵ درصدی عابران پیاده و موتورسواران در آمار کشتههای سوانح رانندگی اشاره کرد و گفت : حدود ۲۳ درصد معادل ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از جانباختگان سوانح رانندگی موتورسواران هستند و ۱۰۰ هزار نفر از مجروحان سوانح رانندگی موتورسواران هستند .
بخارایی با تأکید بر اینکه تخلف در موتورسواری نماد تخلف اجتماعی شده است ، گفت : موتورسواری که صبح خود را با تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز و یا تردد در پیادهرو آغاز کند ، در محیط کار خود نیز ، کار را با تخلف شروع میکند .
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه فرهنگ جامعه از فرهنگ رانندگی مشخص است ، بیان کرد : کشور ما جزو امنترین کشورهای جهان است و در موتورسواری هم میتوانیم تخلف کمتری داشته باشیم .
وی با بیان اینکه سالانه ۲۲ درصد از آمار سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده است ، گفت : آموزش کاربران و شهروندان امری است که به آن چندان پرداخته نشده است و در این حوزه آموزش و پرورش ، ستاد ائمه جمعه ، ارگانهای متولی و رسانه ملی کمکاری کردهاند . اگر بر ساخت و سازهای بیرویه در حاشیه شهرها نظارت کنیم و از آنها جلوگیری شود ، ضمن آنکه موتورسواران را به خوبی مدیریت کنیم ، سوانح رانندگی بسیار کاهش مییابد .
کاهش سرعت مجاز از عوامل کاهش سوانح رانندگی/ عدهای مخالفت میکنند
وی کاهش سرعت مجاز را از عوامل دیگر کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت : در کشوری مثل اسپانیا حداکثر سرعت مجاز در آزادراههای برونشهری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در آزادراههای درونشهری ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در مراکز تجاری و مسکونی پرتردد ۳۰ کیلومتر در ساعت است ، در حالی که ما زمانی خواستیم سرعت مجاز را در ایران کاهش دهیم ، بسیاری از کارشناسان و یا انجمنهای ناوگان عمومی اعتراض کردند . همچنین میتوان سرعت مجاز را برای هر خودرویی تعیین کرد ، به عنوان مثال میتوان سرعت مجاز را برای خودرویی مثل پراید که در سوانح رانندگی بسیار آسیبپذیر است ، کاهش داد .
سوانح رانندگی ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت : ما در ایران یک درصد جمعیت جهان را داریم ، بنابراین نباید کشتههای سوانح رانندگی ما از حداکثر ۱۲ هزار نفر در سال افزایش یابد ، در حالی که جانباختگان سالانه ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی ما یعنی در ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی کشته میدهیم .
وی نظارت بر عملکرد آموزشگاههای رانندگی را از دیگر موارد کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت : متأسفانه بیمهها هم در این حوزه کمکاری میکنند و سرمایهگذاری نکردند .
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها ، کاهش اعتبارات نگهداری و ایمنسازی راهها را از دیگر موارد افزایش تلفات سوانح رانندگی عنوان کرد و کرد : تخصیص بودجه در بخش نگهداری و ایمنسازی راهها باید ۱۰۰ درصد باشد ، در حالی که میتوان توسعه را به عقب انداخت و پروژههای عمرانی را کمتر کرد اما به نگهداری راهها بودجه اختصاص داد .
نگذاریم خودروساز داخلی در انحصار ، خودرو بیکیفیت تولید کند
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها به نامگذاری امسال به سال حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت : حمایت از تولید داخل ضرورت دارد اما در بخش خودروسازی یکی از دغدغههای محافل حمل و نقلی ، حمایت از تولید داخل است ، یعنی ما باید به سمت خودروی غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند . در کنار توجه به تولید داخل ، ارتقاء کیفیت باید در دستورکار باشد و کشور تلاش کند بدون رودربایستی ، از ساخت خودروهای غیرایمن جلوگیری شود ، ضمن آنکه الزامات ایمنی در خودروها رعایت شود .
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تأکید بر اینکه توسعه فرهنگ ایمنی در خودروسازی و تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه ضروری است ، گفت : واردکننده لاستیک ، روغن ترمز ، قطعات خودرو ، خودروساز ، تعمیرکار ، امداد و نجات و غیره همه باید فرهنگ ایمنی داشته باشند .
جان باختن ۵۰ درصد مجروحان سوانح رانندگی در بیمارستانها
وی ادامه داد : چرا ۵۰ درصد جانباختگان سوانح رانندگی در بیمارستان و مسیر رسیدن به بیمارستان جان میبازند ؟ شاید فرهنگ رسیدگی به مجروحان در بیمارستانهای ما کم است .
بخارایی از بخشودگی جرائم سوانح رانندگی گله کرد و گفت : این بخشودگی در واقع به نفع متخلف است ، یعنی اجازه دهیم متخلف خلافهای بعدی را انجام دهد ، در حالی که هر خلاف بستر یک حادثه است . بودجه حاصل از درآمد جرایم راهنمایی و رانندگی هم در سالهای اخیر بابت نگهداری راهها ۱۰۰ درصد اختصاص نیافت .
معرفی رانندگان حرفهای برتر در ایمنی به عنوان چهره ملی
وی از فعالیت جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت و افزود : در حال حاضر ۲۵ دفتر نمایندگی در مراکز استانها داریم و تا پایان سال در همه استانها نمایندگی خواهیم داشت .
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها از برگزاری همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی این جمعیت گفت و افزود : همچنین از سال ۹۵ جشنواره دوسالانه انتخاب رانندگان حرفهای برتر در ایمنی آغاز شد که از شاخصهای این انتخاب ، نداشتن تخلف و سانحه در پنج سال اخیر و همچنین گذراندن دورههای آموزشی است و پس از آن ، رانندگان حرفهای برتر در ایمنی به عنوان چهره ملی معرفی میشوند .