هدف گذاری راه آهن برای جابجایی ۲۲ میلیون مسافر در سال ۹۷
امیدوارم در سال جدید همکاران شرکت راه آهن با تاکید بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود موجب حرکت پربار تر شرکت راه آهن به سمت جلو شوند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، عضو هیات مدیره راه آهن از هدف گذاری ۸۲ میلیون تنی برای حمل بار و ۲۲ میلیون نفری برای مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت : جهت گیری شرکت راه آهن به سمت جذب بار بیشتر است .
سعید رسولی در نشستی با مدیرکل ، معاونین و کارشناسان دفتر برنامه ریزی و بودجه راه آهن ، با اشاره به توفیقات شرکت راه آهن در سال گذشته افزود : به نظر می رسد با توجه به شرایط سخت اقتصاد کشور در سال ۹۶ ، این توفیقات ارزشمند تر است .
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه راه آهن از سالهای ۹۳-۱۳۹۲ همواره بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح های توسعه ای خود را به جذب سرمایه گذاری و یا استفاده از تسهیلات داخلی و خارجی اختصاص داده و این پیش بینی حاکی از دقت نظر برنامه ریزان و مدیریت عالی شرکت راه آهن به لزوم عدم اتکاء به بودجه بوده است . البته برای استفاده از تسهیلات خارجی می بایست حداقل ۱۵% از اعتبار مورد نیاز هر طرح را دولت تامین کند و همین مسئله و عدم امکان تامین آن در بودجه های سنواتی موجب محقق نشدن برخی تفاهم نامه ها یا قراردادها شده بود که خوشبختانه با اذن و موافقت مقام معظم رهبری ، طرح های ریلی در اولویت قرار گرفت و قرار شد تا سهم دولت برای استفاده از تسهیلات خارجی در این طرح ها از صندوق توسعه پرداخته شود .
وی با بیان اینکه با این تصمیم ظرفیت خیلی ارزشمندی در سال ۹۷ در اختیار شرکت راه آهن برای استفاده از منابع خارجی قرار گرفت ، اظهار داشت : امیدواریم بتوانیم در سال ۹۷ قراردادهای خوبی در تامین ناوگان و توسعه خطوط ضروری منعقد کنیم .
برنامه های پیش رو در سال ۹۷
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه عملکرد حوزه برنامه ریزی و بودجه در سال گذشته موفق بوده است و با شناسایی نیازها توانسته است با درایت از ظرفیت های قانونی موجود مسیر های خوب را شناسایی کند ، تصریح کرد : در سال ۹۷ طبق تصمیمات هیات مدیره ، هدف گذاری در جابجایی بار ۸۲ میلیون تن تعیین شده است که ۷۴ میلیون تن آن بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بین المللی تشکیل می دهد . هدف گذاری راه آهن برای جابجایی مسافر نیز ۲۲ میلیون نفر تعیین شده که بخش زیادی از آن به مسافران حومه ای اختصاص پیدا می کند .
رسولی با تشریح روند حمل بار تا سال ۹۵ و تاکید بر ضرورت پیگیری اجرای اهداف جدید شرکت راه آهن در سال جدید ، خاطر نشان کرد : راه آهن در سال ۹۵ با حمل ۴۰.۲ میلیون تن توانست رکوردی حدود ۵ میلیون تنی بزند و که این رکورد بسیار خوبی در تاریخ راه آهن بود اما این پیشرفت در مقایسه با حمل ۴۰۰ میلیون تنی بار در حمل و نقل جاده ای بسیار کم است و ما تنها توانسته ایم حدود ۱۰ درصد بار موجود درشبکه حمل و نقل را به شبکه ریلی جذب کنیم . بر اساس بند "ب" ماده ۵۷ قانون برنامه ششم که سهم بار و مسافر ریلی را به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد از جابجایی زمینی تعیین کرده بود، هدف گذاری راه آهن به عدد ۶۲ میلیون تن در سال ۹۶ و ۸۲ میلیون تن در سال ۹۷ قرار گرفت .
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با اشاره به اینکه در نظر برخی افراد که این عدد را غیر قابل تحقق می دانند ، تصریح کرد : تکلیفی که قانون گذار برای راه آهن تعیین کرده است این است که این شرکت تا پایان برنامه ششم باید به ظرفیت حمل ۳۰ درصد بار کشور برسد و منطقی است که برای رسیدن به این هدف تقویمی پلکانی و جدولی منطقی و اصولی را تدوین کنیم و بر اساس جدول زمانبندی مربوطه در سال ۹۷ به عدد ۸۲ میلیون تن برای بار و ۲۲ میلیون نفر برای مسافر رسیده ایم که این اعداد به شرط تامین ملزومات و شرایط مورد نیاز، دست یافتنی یا بهتر بگویم سخت دست یافتنی است .
وی با بیان اینکه عدد تعیین شده در اختیار ما نبوده بلکه قانون برنامه آن را به ما تکلیف کرده است و البته تحقق این اهداف الزاماتی هم دارد که می بایست در اختیار راه آهن کشور قرار گیرد و بخشهائی از این الزامات در همین قانون برنامه ششم و سایر قوانین آمده که انتظار داریم دستگاه های ذیربط در این باره به تکالیف خود عمل کنند و امکان تحقق تکالیف راه آهن را فراهم نمایند ، گفت : اگر به افق های بلند نظر داشته باشیم ، بایستی بیشتر تلاش کنیم و سایر دستگاه ها هم به تکالیف خود نسبت به راه آهن باید عمل کنند وهمت زیاد همکاران در شرکت موجب جذب منابع بیشتر به آن شده است .
رسولی گفت : این منابع به خاطر اولویت راه آهن در برنامه های دولت و اعتمادی که به دلیل تلاش همکاران عزیزمان در مجموعه نظام نسبت به راه آهن وجود دارد جذب می شود ، اما این منابع متعلق به خزانه کشور و بیتالمال است و اگر ما آن را به خدمت مطلوب تبدیل نکنیم و در اختیار مردم نگذاریم بهتر است که صرف کارهای دیگر شود .
رسولی این اعتماد را سرمایه راه آهن دانست و با تاکید بر اینکه بر ضرورت پاسداری از این سرمایه ، اظهار داشت : در سال جاری لازم است حجم کار و کیفیت آن بالاتر باشد و با توجه به اینکه پرداخت های پرسنلی از محل درآمدها صورت می گیرد ، بایستی با کسب درآمد بیشتر بتوانیم شرایط را برای پرداختی های بیشتر و امکانات بهتر به همکاران خود مهیا کنیم .
عضو هیات مدیره راه آهن جهت گیری شرکت را جذب بار بیشتر عنوان کرد و اظهار داشت : درحمل بار سربه سر ما ۷۷ میلیون تن بار است و زیر این مقدار شرکت در حمل بار و مسافر متضرر است. در عین حال زیان ما در بخش مسافری اجتناب ناپذیر است و برای جبران آن باید این ضرر را با دریافت یارانه دولتی و یا با حمل بار بیشتر جبران کنیم .
رسولی خواستار تحرک و باور بیشتر به هدف ، نگاه نو ، نوآوری ، خلاقیت و کنار گذاشتن رفتار سنتی از سوی همکاران خود در راه آهن شد و خاطر نشان کرد : اگر قرار باشد هیچ تحولی در سال جدید نداشته باشیم تفاوتی با یک ربات نداریم .
قدردانی از زحمات همکاران
عضو هیات مدیره راه آهن همچنین ضمن تبریک سال جدید و تشکر از تلاش همکاران این دفتر در سال گذشته برای کسب توفقیات بیشتر شرکت راه آهن گفت : امیدوارم در سال جدید همکاران شرکت راه آهن با تاکید بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود موجب حرکت پربار تر شرکت راه آهن به سمت جلو شوند .
وی با اشاره اینکه ارتباط لایه های مدیریتی با بدنه کارشناسی موجب ارتقاء شرکت راه آهن می شود ، افزود : تشریک مساعی و بیان برنامه های هیات مدیره از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجا که دفتر برنامه ریزی و بودجه و سایر ادارات و بخشهای شرکت که مجری تصمیمات برنامه ای شرکت هستند ، بایستی دقیقاً با دلایل توجیهی هر تصمیمی آشنا باشند .
رسولی با بیان این که دفتر برنامه ریزی و بودجه سطح تماس تصمیمات عالی شرکت راه آهن با بدنه اجرایی آن خواند و تصریح کرد : همکاران این دفتر و کارشناسان خوب سایر واحد های شرکت می توانند نقطه نظرات و برنامه ریزی های خوبی برای اصلاح برنامه ها داشته باشد .
تاکید بر برگزاری جلسات مشترک
در همین حال وی خواستار برگزاری جلسات مشترک با همکاران دفتر برنامه ریزی و بودجه راه آهن شد و گفت : محیط را پویا و شاداب کنید و دچار خمودگی نشوید و از مطالعه و تحقیق در حوزه دستاوردهای جدید غافل نشوید .
وی افزود : لازم است هر هفته جلساتی با محوریت دفتر برنامه و بودجه و حضور کارشناسان برای ارزیابی اهداف برنامه و پایش آن برگزار شود و ۲ هفته یکبار نیز با حضور اینجانب ، جلساتی در سطح معاونین محترم شرکت برگزار شود که گزارشات این دفتر و انحرافات در برنامه ملاحظه و حسب مورد اصلاح شود تا در مسیر خود با کمترین انحراف حرکت کنیم و اگر قرار است در مورد تصمیمی مجدداً بازنگری شود آن را به هیات مدیره مطرح کنیم .
رسولی همچنین بر بازدید از مناطق و واحدهای ستادی تاکید کرد و اظهار داشت : اطمینان دارم که اگر بر کار متمرکز شوید می توانید منشاء تحول شوید و ما تصمیمات بزرگ را به پشتوانه همت بلند و نگاه علمی همکاران عزیزمان می گیریم .