در حال بارگذاری ...

تشریح ماموریت‌ها و اهم اقدامات معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

هماهنگی با بنادر ، راه آهن ، سازمان راهداری ، گمرک ، وزارتخانه‌های صمت ( صنعت، معدن وتجارت)، جهاد کشاورزی و بسیاری دستگاه‌های دیگر ضروری می‌شود که مبنای تشکیل معاونت حمل‌و‌نقل نیز پر کردن این خلاها و پیگیری موضوعات این‌چنین بود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مهرداد تقی زاده بحجتی متولد ۱۳۳۶ در تهران و فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف با بیش از ۲۵ سال سابقه مدیریتی عمدتا تلفیقی از فعالیت های اجرایی ، مطالعاتی و مشاوره‌ای است .

از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به عضویت در هیات مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت راه آهن ، مدیر مطالعات جامع حمل و نقل کشور ، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور مترا ، مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت قطارهای مسافری رجاء ، معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران و عضو هیأت مدیره ،‌ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مشاورعالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک نام برد .

همچنین بخشی از سوابق علمی ایشان نیز عبارتند از : موسس مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک www.ttic.ir ، متولی راه اندازی مناقصه گذاری الکترونیکی کشور ، راه اندازی اولین بولتن تخصصی PMS در سال ۱۳۸۴ ، نماینده ایران در اتحادیه بین المللی راه‌آهن‌های جهان (UIC) در فرانسه و عضو انجمن متخصصین حمل و نقل و ترافیک آمریکا (ITE )، تدریس و تالیف کتب تخصصی مدیریتی و حمل و نقلی .

مهرداد تقی زاده به معرفی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پرداخت و در ابتدا با اشاره به هدف تشکیل این معاونت در ساختار جدید وزارتخانه گفت : اگرچه هر یک از شقوق چهارگانه حمل‌ونقل کشور دارای متولیان مخصوص خود همچون سازمان‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده ای ، شرکت راه‌آهن ، سازمان هواپیمایی ، شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بنادر و دریانوردی بودند ، اما همواره فقدان نیاز به هماهنگی و یکپارچی در زمان فعالیت میان مد‌های حمل‌ونقل و همچنین هماهنگی آنها با دستگاه‌های بیرون از وزارت راه و شهرسازی مشهود بود .

وی با ذکر مثالی در زمینه حمل‌ونقل کالا گفت : هماهنگی با بنادر ، راه آهن ، سازمان راهداری ، گمرک ، وزارتخانه‌های صمت ( صنعت، معدن وتجارت)، جهاد کشاورزی و بسیاری دستگاه‌های دیگر ضروری می‌شود که مبنای تشکیل معاونت حمل‌و‌نقل نیز پر کردن این خلاها و پیگیری موضوعات این‌چنین بود .

 

 

تقی زاده با بیان اینکه «یک نمونه از یکپارچگی و هماهنگی در ایمنی نمود پیدا می‌کند» یادآور شد : علی‌رغم اینکه از وزارت راه و شهرسازی تهیه نقشه راه ایمنی جاده‌ها درخواست شده بود ، اما به این مساله نیز پرداخته شد که ابتدا باید اقداماتی انجام گیرد تا بخش عمده‌ای از مسافر جاده‌ای  بر روی ریل و بخش هوایی و بخش عمده ای از بار جاده بر روی ریل منتقل شود و همزمان به مساله ایمنی زیرساخت و ناوگان جاده‌ای‌ ، عوامل انسانی و مسائل مربوط به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخته شود . که این یک اقدام فرابخشی و فرا مدی می باشد که در معاونت حمل‌ونقل طراحی شده است .

وی در ادامه به پیگیری هماهنگی میان سیستم حمل‌ونقل درون و برون شهری اشاره کرد و گفت : در این خصوص مسائل مورد نظر از طریق وزارت کشور و شهرداری‌ها پیگیری می‌شود و معتقدیم ، مسافر از درب منزل تا زمان خروج از شهر با سیستم‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری درگیر است که برای تسهیل خدمات برای مسافر باید یکپارچگی‌های نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در همین نقطه است که مباحث TOD (توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی) مطرح می‌شود که نشان می‌دهد به چه صورت ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی با در نظر گرفتن فضاهای تجاری برای مردم به یک مکان جذاب تبدیل می‌شود که از حمل‌ونقل عمومی بیشتر استفاده کنند .

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دیگر ماموریت معاونت حمل و نقل نیز گفت : مباحث کلان کشوری مثل مبارزه با خودرو محوری از طریق سیستم درون و برون شهری نیز پیگیری می‌شود . در فرمایشات وزیر راه و شهرسازی بحث مبارزه با خودرو محوری بسیار پر رنگ است و در معاونت حمل و نقل با انجام تحلیل‌های متعدد به دنبال پیدا کردن راهکارهای آن هستیم .

وی یادآور شد : پس از ایام نوروز سال‌های گذشته معمولا هر یک متولیان شقوق حمل‌ونقل  گزارش عملکرد و تعداد مسافر جابجا شده را ارائه می‌کردند . اما معاونت حمل‌ونقل در نوروز ۹۶ تحلیلی بر گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان ها و شرکت‌های متولی هر یک از شقوق حمل‌ونقل افزود و مشخص شد که برخلاف روند افزایشی سهم حمل‌ و نقل هوایی و خودرو شخصی ، سهم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای (اتوبوس‌) چند سالی است که روند کاهشی دارد .

 

 

تقی زاده با اشاره به نتیجه تحلیل انجام شده بر گزارش عملکرد شقوق حمل‌ونقل اظهار داشت : نتیجه آن تحلیل بر اساس نگاه چند بعدی به وجود آمد که موجب جهت‌دهی به استراتژی‌های حمل‌ونقل شد . به‌طور مثال افزایش تعداد پروازهای مسافرتی در ایام نوروز وزارت راه و شهرسازی را ترغیب به خرید هواپیما ، تقویت ناوگان و سیستم حمل‌ونقل هوایی کرد .

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحلیل‌های انجام شده در بخش ترانزیت کالا نیز گفت : این تحلیل‌ها منجر به نتیجه‌‌ و در راستای اتخاذ تصمیمی مبنی بر انتخاب مدیر کریدورها زیر نظر معاون حمل و نقل شد . که علی رغم گذشت مدت کوتاهی از شروع کار ایشان ، آثار مثبت انتخاب مدیر کریدور همچون رفع تدریجی مشکلات تردد بارهای ترانزیتی و تحلیل و تعریف نحوه ارتباطات تجاری به وضوح قابل مشاهده است .

به گفته وی معاونت حمل‌ونقل چهار دفتر کل دارد که عبارتند از : دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها ،‌ دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل ، مرکز تدوین مقررات ایمنی - پدافند غیر عامل - مدیریت بحران و دفتر طرح‌های جامع و مدل‌های حمل‌ونقل، که البته به غیر این چهار دفتر ، حوزه مشاوران به علاوه یک مدیر برای کریدورهای بین المللی نیز در معاونت حمل‌ونقل حضور و فعالیت دارند .

معاون وزیر راه و شهرسازی اهم وظایف معاونت حمل‌ونقل را به شرح زیر اعلام کرد :

تدوین و راهبری ایجاد نظام جامع حمل‌ونقل ، به روزرسانی مستمر و پایش طرح جامع

برنامه‌ریزی، ارائه راهکارهای عملیاتی ، هدایت و نظارت به‌منظور ارتقا بهره وری ، توسعه حمل‌ونقل یکپارچه و توسعه حمل‌ونقل چندوجهی کالا و اصلاح ، توسعه و تسهیل امور لجستیک و ...

 

 

دریافت و بررسی طرحهای توسعه ای سازمانها و شرکتهای تابعه و اعلام نظر بر اساس نتایج طرح جامع حمل ونقل .

مطالعه ، برنامه ریزی ، ارائه راهکارهای عملیاتی و پویا به‌منظور افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، ایجاد زمینه‌ی‌ جذب‌ سرمایه‌های‌ داخلی‌ و خارجی

ارزیابی‌ فنی و اقتصادی طرحها و پروژه‌های حمل‌ونقل

راهبری امور و پیگیری مصوبات دبیرخانه‌های «شورای عالی هماهنگی ترابری کشور»، «شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل» ، «کمیسیون ایمنی راه‌های کشور»، «کمیسیون بررسی سوانح و حوادث» ، «حمل ونقل و شریان های حیاتی ، بلایای جوی و توفان» ، «کمیته پدافند غیر عامل» و «شورای‌عالی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور» .

تقی زاده در پایان با اشاره به مهمترین اقدام معاونت حمل‌ونقل را فراهم نمدن زمینه ها و پیشنیازهای افزایش مستمر حجم بار ترانزیت عنوان کرد و گفت : در این خصوص ارتباط تنگاتنگی با وزارت امور خارجه برقرار شده است. به علاوه تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، تهیه راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، برگزاری کمیته مشتری‌مداری و اقدام به رفع مشکلات موجود در پایانه‌ها و ناوگان شیوه‌های حمل‌ونقلی، ایجاد ربات تلگرامی سامانه ثبت شکایات حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی (Safar96) ، برگزاری کارگروه مسافری حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، برگزاری کارگروه لجستیک کشور، برقراری ارتباط با استان ها جهت پیاده‌سازی سیاست‌های معاونت حمل‌ونقل نیز اهم اقدامات انجام شده از سوی معاونت حمل‌ونقل به شمار می‌روند .




مطالب مرتبط

در این ایام تعداد وسیله وارد شده به استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده که ۴ درصد افزایش داشته است و تعداد وسیله نقلیه خروجی بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه با ۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل است . کل مسافران جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان در این ایام ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ منطقه آزاد صلاله به عنوان یک هاب تجاری برای فعالیت های صنعتی و لجستیکی ، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۲۸ میلیون ریال عمانی سرمایه ...

|

با توجه به حجم بالای ترافیک و تردد وسایل نقلیه در راه های استان قزوین ، شناسایی ، ایمن‌ سازی و حذف نقاط پرتصادف این محورها در جهت افزایش ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح رانندگی همواره مورد توجه است .

|

بی‌تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش‌آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی ، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک‌های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی ...

|

         

|

نظرات کاربران