در حال بارگذاری ...
  • مرور وضعیت حوزه های مختلف شرکت فرودگاه ها در سه سال اخیر

    در برطرف کردن چالش‌های مهم حوزه ناوبری هوایی و سایر حوزه‌ها نباید از نقش مهم و پشتیبانی موثر و کارهای بزرگ همکاران تلاشگر در حوزه توسعه مدیریت و منابع و به ویژه اداره کل تدارکات غافل شد که در این سه سال ، رکوردهایی در خرید تجهیزات از خود برجای گذاشتند که بعید است در سنوات آتی شکسته شود .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در آیین دید و بازدید نوروزی کارکنان و مدیران شرکت ضمن مرور وضعیت حوزه های مختلف و عملکرد مدیران و متخصصان شرکت در سه سال اخیر ، بر نقش آفرینی مطلوب مدیران و کارکنان حوزه های مختلف در برطرف کردن چالش های مهم حوزه های فرودگاهی تاکید کرد .

    رحمت اله مه آبادی در این آیین عنوان کرد : یکی از مشکلات ما در حوزه ناوبری هوایی، فقدان برنامه و هرگونه سند رسمی برای توسعه ناوبری و به‌روز آوری راه‌های هوایی و سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی بود که کار را برای توسعه در این بخش بسیار سخت می‌کرد . از یک سو ، نمی‌توانستیم از فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام برای برطرف کردن مشکلات تجهیراتی کشور چشم بپوشیم و از سوی دیگر هم اقدام بدون بررسی و برنامه می‌توانست به اتلاف منابع و ناکارآمدی سیستم منجر شود .

    رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : به لطف خداوند و در پرتو ماه‌ها تلاش شما این سند تهیه و تقدیم مقام عالی وزارت و سازمان هواپیمایی کشوری شده و برنامه و پروژه‌های توسعه ناوبری هوایی کشور هم بر مدار آن در حال اجراست . البته ما نمی‌توانستیم تا تهیه کامل سند همه برنامه‌های نوسازی و به‌سازی سامانه‌ها را متوقف کنیم . بنابراین ماژو‌ل‌های آماده شده، بدون ابهام و به فوریت اجرایی شدند که پروژه‌های نوسازی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و یا بازآفرینی ساختار فضا و ایجاد راه‌های هوایی جدید ، از نمونه‌های آن است .

    وی مهمترین چالش شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران طی سه سال گذشته را فرسودگی شدید زیرساخت‌ها و تجهیزات ارتباطی ، کمک ناوبری و نظارتی عنوان کرد و افزود : چالش‌های این حوزه در حدی بود که در وزارتخانه و حتی در نظر شخص مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ایجاد نگرانی عمیق کرده بود و از فرسودگی مانیتورهای مرکز کنترل و فرودگاه‌ها که برای کارکنان عملیاتی زجرآور بود تا قطعی متعدد رادار و حتی قطعی‌های مکرر و پارازیتی شدن فرکانس‌ها را شامل می شد که برای کنترلرها و خلبانان به شدت آزاردهنده بود و مهندسان را هم با شرایط سختی مواجه کرده بود .

    مه آبادی تاکید کرد : در آن دوران شبکه راه‌های هوایی ناکارآمد ، اشباع و مملو از گره‌ها ، پیچش‌ها و هات اسپات‌ها بود . ترمینال‌های هوایی هم وضعیت پیچیده و ناهنجاری داشت و طی چند دهه با ساختار سنتی خود کار می‌کردند و ما به فکر حل چالش افزایش سنگین لود کاری نیروهای عملیاتی نبودیم .

    مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در بیان پیچیدگی های امور عملیاتی ، با اشاره به اینکه کنترلر فرودگاه مهرآباد ناچار است حدود ۴۰۰ پرواز و ۳۷۷ کانفلیت را مدیریت کند ، افزود : این وضعیت در برخی دیگر از ترمینال‌های هوایی نیز کم و بیش وجود داشته است . سخت‌تر اینکه ترافیک هم با رشدی سرسام‌آور رو به تزاید دارد و همکاران ما در مهرآباد با وجود این شرایط و محدودیت‌های ناشی از نوسازی و بهسازی سطوح پروازی ، با کیفیت‌ترین خدمات را با درجه بالای ایمنی عرضه کرده اند و نمادی از اوج تبحر و تعهد حرفه‌ای را به نمایش گذاشته‌اند .

     

     

    وی تاکید کرد: چالش‌های متعدد این حوزه در حدی اساسی بودند که هر کدامشان برای برهم زدن سامان امور شرکت کافی بودند. در شرایط سختی بودیم که حفظ استانداردهای ایمنی به مهمترین دغدغه مدیران ارشد شرکت و وزارتخانه تبدیل شده بود و حتی با اخطارهای متعدد نهادهای بین‌المللی و اعتراض های ممتد خطوط هوایی مواجه بودیم . اما شما همکاران ساعی ما در حوزه عملیاتی، اعم از کنترلرهای ساعی و عزیز در بخش مراقبت گرفته تا مهندسان توانا و متصدیان حرفه‌ای بخش ارتباطات و ناوبری و مخابرات هوانوردی، با همکاری معاونت و مدیران این حوزه، شرایط را تحمل و مدیریت کردید و نیز به شیوه ستودنی برای حل مشکلات ریشه‌ای و مزمن سنواتی، قدم‌های جدی، اساسی، اصولی و ماندنی برداشتید.

    وی ادامه داد: امروز با زحمات شما، بسیاری از مسیرهای پرترافیک در شبکه راه‌های کشور و ترمینال‌های هوایی یک طرفه، مستقیم، موازی و کوتاه شده و ایمنی و کیفیت در حدی ارتقا یافته است که همان نهادهای ناظر بین‌المللی و شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و داخلی که نسبت به شرایط ناراضی بودند، از آن تقدیر کرده اند. برخی از راه‌های دو طرفه و پرترافیک ترمینال‌های هوایی یک طرفه و اقدام های اصلاحی در آن حوزه انجام شده است. ضمن اینکه خوشبختانه با سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه شرکت برای خرید خدمات مشاوره جهت بازآفرینی ساختار فضا و برخی ترمینال‌های هوایی و برگزاری جلسات آموزشی خارج از سرزمین برای همکاران، در آینده نزدیک به مدد الهی تمام نابسامانی‌های این حوزه برطرف خواهد شد.

    وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه عملیاتی، جدا از اثرات کیفی و ایمنی، از ابعاد اقتصادی و زیست محیطی هم اثرات راهبردی متعددی از خود برجای گذاشته است، عنوان کرد : کاهش چند صد میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت ، موتور و قطعات تایمی هواپیماها و کاستن از هزینه عملیاتی خطوط هوایی و کاهش آلاینده‌ها ، از نمونه‌های مهم اقدامات انجام شده است . در کنار این موفقیت‌های بزرگ ، باید توفیق در برطرف کردن بحران قطر را به طور جداگانه یادآوری کرد که با تقدیر رییس جمهور و مقام عالی وزارت و مهمترین شخصیت‌های حوزه‌های سیاسی و امنیتی نظام همراه شد . این رویداد با اوج مسئولیت‌پذیری ، حرفه‌ای گری و آینده نگری شما همکاران عزیز عملیاتی ، یکی از بزرگترین چالش‌های امنیت سرزمینی را به فرصت تبدیل کرد .

    مه آبادی افزود : از بحران فقدان هواپیمای فلایت چک هم باید به عنوان یکی از معضلات بزرگ ما در این دوران  یاد کرد که به تنهایی به چالش بزرگ ملی تبدیل شده بود. این چالش در بهره‌برداری از سامانه‌های موجود کمک ناوبری و نشست‌ و برخاست هواپیماها اختلال جدی را ایجاد کرده و امکان توسعه سامانه‌ها و توسعه شبکه راه‌های هوایی را نیز از ما گرفته بود ، ولی امروز همکاران توانمند و تلاشگر ما در مرکز وارسی پرواز، آرامش و توسعه را به آسمان ایران ارمغان آورده اند و زحمات همکاران عملیات هوانوردی را به بار نشانده اند و مرکز وارسی پرواز از یک حوزه چالشی و نقطه ضعف بزرگ مدیریتی  به یک حوزه عملیات راهبردی موفق و نقطه قوت شرکت تبدیل شده است. این مجموعه با مدیریت ستودنی رئیس ساعی و جوان مرکز با همدلی و مشی حرفه‌ای ، از نقطه صفر شروع به کار کرد و فرایند تأسیس ، ایجاد زیرساخت‌ها ، دریافت مجوزها، آموزش کرو، متخصصان FIS و مهندسان و تکنسین‌های تعمیرونگهداری تا مقطع آغاز تولید خدمات فلایت چک توسط متخصصان ایرانی در کمترین زمان ممکن انجام شد که این ساختار می‌تواند از جمله موارد مدیریت موفق در کشور باشد .

     

     

    وی تصریح کرد: متاسفانه این هنرمندی بزرگ و سایر اقدامات ممتاز مدیران شرکت که می‌توانست به عنوان نمادی از مدیریت جهادی و پاک به مردم معرفی شود، با رفتار ناصحیح برخی دستگاه‌ها مانند برخی رسانه‌ها و حتی رسانه ملی و برخی روزنامه‌های باسابقه، به عنوان یک ضعف مدیریتی به جامعه و مردم معرفی شد و نیز موجبات ایجاد ابهام در دستگاه‌های نظارتی در مورد عملکرد مدیران شرکت را ایجاد کرد که حاصل آن ایراد صدمات راهبردی به شرکت و صنعت و کشور بود. شاید هدف از این اتفاقات، خارج کردن تمرکز دستگاه‌های نظارتی از پرداختن به برخی مظاهر فساد و سوء مدیریت و ایجاد مانع برای توسعه خدمت رسانی و ایجاد مانع در مسیر خدمت رسانی و برطرف کردن مشکلات کشور توسط مدیران پاک و شناخته شده شرکت بود .

    مه آبادی همچنین گفت : در برطرف کردن چالش‌های مهم حوزه ناوبری هوایی و سایر حوزه‌ها نباید از نقش مهم و پشتیبانی موثر و کارهای بزرگ همکاران تلاشگر در حوزه توسعه مدیریت و منابع و به ویژه اداره کل تدارکات غافل شد که در این سه سال ، رکوردهایی در خرید تجهیزات از خود برجای گذاشتند که بعید است در سنوات آتی شکسته شود . در سه سال اخیر خریدهای مهم و استراتژیک با وجود حجم بالای اعتبارهای مصرفی ، کاملاً قانونی و در سلامت کامل انجام شد .

    وی ادامه داد : در حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما هم وضعیت دشوار بود و کمبود ماشین‌آلات مدرن و استاندارد ، شرایط را بسیار پرچالش و نگران کننده کرده بود، اما امروز ما شرایط را بسیار متحول می‌بینیم و خریدهای انجام شده و در دست انجام که باعث حرکت صنعتگران داخلی به جلو شده، بهترین و مجهزترین شرایط را در فرودگاه های کشور فراهم کرده است و  می کند و تمام نگرانی‌ها در این حوزه به خاطره تبدیل شده و می‌شود که همگی نتیجه کار شما و مدیریت جوان و متعهد بوده است.

    مه آبادی در این بخش از سخنان خود از خدمات سعید اکبری؛ معاون عملیات هوانوردی ، مسعود نیکبخت ؛ مدیرکل کنترل ترافیک هوایی، محمد امیرانی؛ مدیرکل سابق و محمد حبیب الهی ؛ مدیرکل فعلی ارتباطات و ناوبری هوایی، حمید حاجی بیگی؛ مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما و صمد آقاجانی؛ مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی را شایسته تقدیر دانست.

    آیین دید و بازدید نوروزی و صمیمانه مدیران و کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران چهارشنبه ، ۱۵ فروردین ، با حضور اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران و کارکنان ستادی و فرودگاهی برگزار شد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در روز شنبه هفتم بهمن ماه با صدور اطلاعیه‌های پروازی نسبت به وضعیت پروازها در برخی از ...

    |

    در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت جاری و حجم ترافیک هوایی و نیز تعداد فرودگاه‌های کشور ، حداقل نیاز به ۲۴۸ کنترلر جدید و جهت اجرای قوانین ملی و بر اساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری (ATCO) و انجام آن نیاز به ۳۰۰ کنترلر جدید است که با توجه به میانگین سنی کنترلرهای ترافیک ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ به حضور سرپرست اداره کل مخابرات ، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی شرکت فرودگاه‌ها ؛ مرکز AFTN و دیتاسنتر ...

    |

    پل‌های تلسکوپی در ترمینال‌های ۱ و ۲ اجرا شده‌اند و روزانه بیش از ۶۵ هواپیما برای عملیات اعزام و پذیرش به آنها متصل می شوند که تقریبا ۲۰ درصد پروازهای روزانه مهرآباد است .

    |

    در فرودگاه مهرآباد پیش از شروع پروازهای نوروزی ، اقدامات زیادی از جمله تشکیل کمیته تسهیلات با حضور نمایندگان کلیه شرکت‌های هواپیمایی و نهادهای ذیربطِ مستقر در فرودگاه به منظور هماهنگی بیشتر در راستای ارائه خدمات بهینه فرودگاهی انجام شد .

    |

    نظرات کاربران