در حال بارگذاری ...

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل طی سال ۱۳۹۶

در چند سال اخیر بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساخت های حمل و نقل و تامین ناوگان مورد نیاز شقوق مختلف حمل و نقل کشور انجام شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار با ظرفیت ۸ میلیون تن ، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل از مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در سال ۹۶ به شمار می‌رود .

بخشی از فعالیت های حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سالی که گذشت ، شامل تلاش ها برای تحقق تفاهم نامه های حاصل از برجام در حوزه ریلی ، هوایی ، دریایی و زمینی تا رفع مشکلات در تامین بودجه پروژه های عمرانی و در دست اجرا و پرداخت بخشی از مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی پیمانکاران پروژه های عمرانی است .

واکاوی عملکرد این وزارتخانه در بخش حمل و نقل ، به خوبی چشم انداز ترسیم شده در تحقق برنامه ها و مشکلات پیش روی این بخش برای مسئولان و متولیان را عیان ساخته است و مسئولان این وزارتخانه همواره در سال ۹۶ تلاش کردند ، بخش زیادی از برنامه های این وزارتخانه را با تامین منابع مالی مورد نیاز آن توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی عملی شود .

با این رویکرد در چند سال اخیر بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساخت های حمل و نقل و تامین ناوگان مورد نیاز شقوق مختلف حمل و نقل کشور انجام شده است .

حوزه دریایی و بندری

تخلیه و بارگیری بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی از بنادر کشور، سفر دریایی با حداقل سوانح دریایی بیش از ۲۰ میلیون مسافر از بنادر مسافری، تردد بیش از ۱۷ خط کشتیرانی خارجی به بنادر ایران و مشخص شدن ۲ اپراتور داخلی فاز اول و دوم بندر شهید رجایی با مشارکت دو شرکت خارجی از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه دریای و بندری بوده است .

افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و ترانزیت کالا به داخل و کشورهای همسود (CIS) از ۲.۵ میلیون تن به ۸ میلیون تن در سال ، به صورت عملیاتی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مهم ترین اقدام ها در حوزه بندری به شمار می رود که در سال ۹۶ فاز نخست آن به بهره برداری رسید .

رشد ۲۱ درصدی ظرفیت اسمی بنادر از ۱۸۰ به ۲۱۷ میلیون تن ، افزایش ۱۳ درصدی در ظرفیت کانتینری بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی و تثبیت ظرفیت ناوگان دریایی کشور شناورهای اقیانوس ‌پیما ، دریاپیما ، کوچک و سنتی در حد ۷ میلیون تن از مهم تری عملکرد این وزارتخانه در حوزه بندری و دریایی در سال ۹۶ بود .

با افزایش ۱۳ درصدی در ظرفیت کانتینری بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت کانتینری بنادر کشور سالیانه از ۴.۶ به ۵.۲ میلیون کانتینر رسیده است .

 

 

رشد ۲۸ درصدی در ظرفیت ناوگان نفتی دریایی کشور از ۱۲ به ۱۵.۴ میلیون تن و افزایش ۱۲ درصدی در طول اسکله های بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ۳۳ به ۳۷ کیلومتر و افزایش ۹ درصدی در مساحت اراضی بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ۱۷۶۷۵ به ۱۹۲۰۰ هکتار از دیگر اقدامات سازمان بنادر در این زمینه است .

افزایش ۱۲ درصدی در مساحت انبارهای سرپوشیده بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ۱۱۳ به ۱۲۶ هکتار و رشد ۴۲ درصدی در تعداد شرکت های فعال کارگزاری ترابری دریایی و بندری از ۹۵۱ به ۱۳۵۲ شرکت از مهم ترین اقدامات زیر ساختی در این بخش است .

حوزه حمل و نقل هوایی

کاهش سن ناوگان حمل و نقل هوایی از طریق انعقاد قراردادهای خرید هواپیما با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و اِی تی آر (ATR) و با روشهای نوین تامین مالی از ۳۰ سال به ۲۲ سال که طی دوران بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده و موجب افزایش جابجایی مسافر هوایی از ۲۵.۷ میلیون نفر به ۳۲.۹ میلیون نفر شده است در صدر اقدام های دولت در حوزه حمل و نقل هوایی به شمار می رود .

توسعه ترمینال و افزایش طویل باند فرودگاه‌های کلانشهرهایی چون مشهد ، شیراز ، اهواز و تبریز به منظور افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر این فرودگاهها براساس توسعه ناوگان هوایی و دستیابی به اهداف تکلیفی در برنامه ششم توسعه و راه اندازی و فعال سازی شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) از دیگر دستاوردهای حوزه حمل و نقل هوایی در سال ۹۶ بود .

از دیگر اقدام‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در تامین تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های کشور به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان در فرودگاههای فعال کشور و تداوم این امر طی برنامه ریزی های انجام شدن توسط شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد .

توسعه نخستین شهر فرودگاهی در کشور و احداث شهر فرودگاهی به مساحت حدود ۱۴ هزار هکتار با محوریت تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به مرکز منطقه ای پروازی در منطقه و با چشم انداز تبدیل شهر فرودگاهی به هاب اول کارگو و هاب دوم مسافری در منطقه و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی و ادامه عملیات اجرایی تکمیل ترمینال سلام به ظرفیت پنج میلیون نفرمسافر در سال در فرودگاه امام خمینی (ره) در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است .

تهیه طرح جامع فرودگاهی و شهر فرودگاهی ، تملک کلیه اراضی شهر فرودگاهی ، تکمیل و بهره‌برداری مترو فرودگاه امام و افزایش ضریب ایمنی و امنیتی فرودگاه و پروازها و عضویت در سازمان های هوانوردی بین المللی و سازمان بین المللی فرودگاه ها (ACI) و افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و توسعه زیر ساخت های اقتصادی منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با جذب سرمایه گذاری های مورد نیاز و فراخوان عمومی برای ارائه ایده برتر برای ساخت پایانه ایرانشهر با ظرفیت نهایی ۱۰۰ میلیون مسافر در سال از دیگر اقدامات این وزارتخانه در بخش فرودگاهی و صنعت هوانوردی کشور است .

 

 

ورود حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافری به ناوگان هوایی کشور و ظرفیت سازی برای ۵۰ هزار صندلی هوایی در سال جاری افزایش پروازهای هوایی به روزانه ۲ هزار پرواز (یک هزار پرواز عبوری و یک هزار پرواز شرکت‌های داخلی) بخشی از عملکرد این وزارتخانه در این حوزه هوایی به شمار می‌رود .

حوزه حمل و نقل جاده‌ای

اجرای طرح شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری و رفع بسیاری از این نقاط با هدف اجرای فرآیند سیستماتیک امور شناسایی ، اولویت‌بندی ، مطالعه میدانی و تعیین اقدامات اصلاحی جهت ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف و دارای تصادف راه‌های برون ‌شهری در سال ۹۶ نیز تدام یافت .

این طرح بر اساس آخرین متدولوژی و روش‌های موجود در جهان و مورد تائید مجامع تخصصی همچون مجمع جهانی راه - پیارک (PIARC) و بر اساس دستورالعمل ابلاغی گروه ایمنی راه‌های کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داد و مراحل مطالعاتی و اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغازشده و در سال ۱۳۹۵ منجر به تعیین ۱۵۸۵ نقطه به‌عنوان نقاط پر تصادف شد .

طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب ۶ پروژه بزرگ ، انتقال دانش و تکنولوژی نوین با استفاده از توان علمی سازمان‌های بین‌المللی ، اجرای طرح هوشمند سازی جاده‌ها در قالب ۵ پروژه بزرگ و طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها از مهمترین قدامات وزارت راه وشهرسازی در این بخش است .

طرح مدیریت سیستماتیک نگهداری رویه راه‌ها (PMS) ، مدیریت سیستماتیک نگهداری پل‌ها ، استفاده از فناوری جدید آسفالت‌های حفاظتی راه‌های کشور و شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری ، کاهش سن ناوگان جاده ای مسافری (اتوبوس) از ۱۲.۹ سال ۱۳۹۶ به ۱۰.۲ سال در سال ۱۳۹۶ و توسعه زیر ساخت آزادراهی کشور از ۲۲۰۰ کیلومتر به ۲۴۷۰ کیلومتر و ارتقاء شاخص توان احداث آزادراهی کشور از سالی ۱۰۰ کیلومتر به سالی ۳۰۰ کیلومتر از اهم عملکرد این وزارتخانه در حوزه حمل ونقل زمینی است .

 

 

حوزه ریلی

توسعه شبکه ریلی کشور از ۱۳ هزار و ۲۴۱ کیلومتر به ۱۳ هزار و ۷۲۷ کیلومتر و دستیابی به رکورد ریل گذاری ۵۶۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ و اتصال ۵ مرکز استان شامل همدان ، کرمانشاه ، رشت ، ارومیه و تبریز به شبکه ریلی کشور در سال ۹۶ محقق شد و رکورد ریل گذاری در سنوات گذشته که حدود ۲۳۰کیلومتر بود را شکست .

افزایش توان جابجایی بار در حمل ونقل ریلی از ۳۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ اقدام مهم دیگری است که این نیز ثبت رکوردی جدید در کشور شده است .

بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط موجود ریلی و احداث ۸۷۸ کیلومتر خطوط دوم و سوم ریلی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۹۸۰ میلیارد تومان در این سال سبب افزایش ظرفیت شبکه ریلی شد .

اجرایی کردن احداث خطوط برقی۳ پروژه بزرگ ریلی زیرساختی و استفاده از منابع فاینانس برای اولین بار در کشور شامل «برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد» به طول ۹۰۰ کیلومتر با سرمایه گذاری ۱۱.۵ میلیارد یوان، «راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان» به طول ۴۱۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد یورو ، «برقی کردن راه آهن گرمسار ـ‌ گرگان ـ اینچه‌برون» به طول ۴۸۵ کیلومتر با رقم سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد یورو و احداث «خط ریلی شیراز ـ بوشهر» به طول ۲۵۰ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری به مبلغ ۵ میلیارد یوان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد .




مطالب مرتبط

در سال گذشته میزان کانتینرهای وارداتی نسبت به سال گذشته ثابت بوده اما میزان کانتینرهای صادراتی ۲۰ درصد افزایش داشته است .

|

بندر شهید رجایی یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور محسوب می‌شود که درحال حاضر دارای ۱۸ باب انبار مسقف با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تُن ، ۶ پست اسکله ویژه کالای اساسی و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآورده‌های روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تُن است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به سهم ۵۹ درصدی تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی بنادر این استان در سال ۱۴۰۲ اعلام ...

|

یدک‌کش‌ها رکن اساسی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی به بنادر دارند و تعمیرات و آماده‌سازی آن‌ها از مهم‌ترین امور حفظ توان عملیاتی به شمار می‌رود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دومین نشست تخصصی مناطق ویژه اقتصادی بندری ، با هدف تدوین اهداف و برنامه های اجرایی سال ۱۴۰۳ ، در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید ...

|

نظرات کاربران