در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • هوشمندسازی بنادر ایران طی دوره ای ۳ ساله

    ایران با دارا بودن ۵ هزارو ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و بنادر بزرگ تجاری که بالغ بر ۲۱۰ میلیون تن ظرفیت دارد باید بتواند در عرصه پر رقابت بین‌المللی جایگاه واقعی خود را به دست آورد . بنادر هوشمند صرفا بهره‌گیری از فناوری و اطلاعات نیست بلکه تفکر و ذهنیتی است که باید به وجود بیاید .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که فردا با حضور رئیس جهموری و وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی آغاز خواهد شد گفت : بر اساس دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمند سازی می‌شوند .

    محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین‌المللی بندر هوشمند ضمن تشکر از حضور مسئولان و صاحب‌نظران داخلی و هم‌چنین بین‌المللی در همایش فوق گفت : در دهه گذشته تحولات مهمی در اقتصاد جهانی ، تجارت بین‌المللی ، صنعت کشتیرانی و بنادر تجاری جهان اتفاق افتاد . شاهد رویکردهایی همچون جابه جایی نیروی کار و سرمایه در سطح جهان ، شکل‌گیری شرکت‌های چندملیتی ، پروسه جهانی‌سازی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و تجارت بودیم که همه اینها سبب شد تا روند شتابان و روبه رشدی در تجارت بین‌المللی و حمل و نقل بین‌المللی داشته باشیم .

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد : آمار جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ ، ۱۰.۳ میلیارد تن کالا از طریق دریا جابه جا شد که تقریبا سالانه به میزان ۳ درصد رشد را در حوزه حمل و نقل دریایی شاهد هستیم . شرکت‌های کشتیرانی رقایت تنگاتنگ و فشرده‌ای را برای به دست آوردن سهم از تجارت دریایی دارند و از راهبردهای متنوعی استفاده می‌کنند. اتحادهای راهبردی ، ادغام‌های عمودی و افقی بین شرکت‌های کشتیثرانی و پرت اپراتورها و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود تا بتوانند در این بازار رقابت حداکثری داشته باشند .

    راستاد خاطرنشان کرد : استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا هوشمندسازی به منظور ارتقاء میزان بهره‌وری بنادر مورد توجه اپراتورهای بندری است تا بتوانند بهره‌وری و کارایی بالاتری ایجاد کنند و هزینه تمام شده خدمات بندری را برای خطوط کشتیرانی و سازمان‌ها به حداقل ممکن برسانند . از این طریق رقابت‌پذیری بالا می‌رود و متعاقبا سهم بیشتری از حمل ونقل دریایی به بنادر اختصاص خواهد یافت که طبیعتا ایران نیز نباید از این قافله عقب بماند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : ایران با دارا بودن ۵ هزارو ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و بنادر بزرگ تجاری که بالغ بر ۲۱۰ میلیون تن ظرفیت دارد باید بتواند در عرصه پر رقابت بین‌المللی جایگاه واقعی خود را به دست آورد . بنادر هوشمند صرفا بهره‌گیری از فناوری و اطلاعات نیست بلکه تفکر و ذهنیتی است که باید به وجود بیاید .

     

     

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : یکی از موتورهای متحرک هوشمندسازی بنادر ، فناوری است تا از طریق اینترنت اشیاتمام اجزای بندر به هم متصل و مرتبط شوند . در این رابطه، سازمان بنادر و دریانوردی پروژه هایی را تعریف کرده و راهکارهایی دارد برای مسیر هوشمندسازی طی شود تا ایده و مفهومی که برای بنادر هوشمند مطرح است در بنادر تجاری ، پیاده سازی شوند . پایانه‌های کانتینری موردتوجه ما قرار دارد و در راس آنها پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی قرار دارد که فردا، چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی ، عملیات اجرایی فاز سوم آن آغاز می‌شود . با آغاز عملیات اجرایی فاز سوم بندر شهیدرجایی ظرفیت این بندر به ۸ میلیون TEU می‌رسد .

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین یکی از موضوعاتی را که در دستور کار بنادر مهم دنیا و از جمله ایران قرار دارد ، استفاده از مزیت‌مقیاس و رفتن به سوی بنادر بزرگ عنوان کرد و گفت : بنادر برگ دنیا به دنبال افزایش ظرفیت بنادر کانتینری خود به ۲۰ میلیون TEU هستند و این موضوعی است که صنعت کشتیرانی دنیا به آن روی آورده است .

    وی با اشاره به رقابت بنادر دنیا برای افزایش ظرفیت پایانه های کانتینری خود خاطرنشان کرد : با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی های تا ۱۸ هزار TEU ظرفیت و با آبخور ۱۷.۵ متر فراهم خواهد شد .

    راستاد افزایش ظرفیت کانتینری بنادر را مستلزم این دانست که علاوه بر توسعه زیرساخت ها اسکله ، پس کرانه و عمق حوضچه و کانال دسترسی بندر فراهم شود تا به این روش ، پذیرش کشتی ها را داشته باشیم . توسعه بنادر هوشمند و پیشرفته از اهداف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی است . امیدوارم جامعه دریایی روی این هدف متمرکز شود تا به هدف خود برای هوشمندسازی بنادر ایران دست یابیم . طبیعتا رسیدن به بندر هوشمند مستلزم آن است که تمام اجزای بندر و سایر سازمان های حاکمیتی دخیل در حمل و نقل دریایی همراهی لازم را داشته باشند . از این روش است که ما می‌توانیم در کنار ایجاد زیربناها و روبناها با عزم و اراده و هدف مشترک به موقع از سرمایه‌گذاری‌ها، بهره‌برداری مناسب را داشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    تمهیدات سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش صادرات از بنادر شمالی کشور

    تمهیدات سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش صادرات از بنادر شمالی کشور

    قراردادهایی که امروز در بنادر داریم تا مدت چهل سال است و صرفا برای ما مهم این است که واردات و صادرات دریایی داشته باشند؛ یعنی اگر واردات و صادرات از/ به دریا نباشد ، قطعاً این کارخانه‌ها باید در شهرک‌های صنعتی سرزمین اصلی حضور یابند .

    |

    تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با تکمیل کریدور شمال - جنوب

    تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با تکمیل کریدور شمال - جنوب

    یکی از مزیت‌های مهم تکمیل کریدور شمال - جنوب این خواهد بود که تجار و بازرگانان کشورهای پیرامونی و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند ارتباطات تنگاتنگ و گسترده‌تری با یکدیگر برقرار کنند .

    |

    انجام عملیات جابجایی کالا در بنادر هرمزگان به صورت شبانه روزی

    انجام عملیات جابجایی کالا در بنادر هرمزگان به صورت شبانه روزی

    ارائه خدمات الکترونیکی و فعالیت های مبتنی بر فناوری از سالها پیش تاکنون در این اداره کل در حال انجام است و نرم افزارهایی نظیر سامانه جامع دریایی ، سامانه جامع کانتینری موسوم به CCS و سامانه جامع کالاهای جنرال کارگو موسوم به GCOMS بخش زیادی از نیازها و دغدغه های مشتریان را برطرف ...

    |

    نظرات کاربران