در حال بارگذاری ...
  • رونق بندر خرمشهر با لایروبی و خروج مغروقه‌های جنگی

    بندر خرمشهر ، بندر کانتینری ، کارگو ، مسافری و گردشگری است که اگر کم‌کاری‌های مورد نظر برای احیای این بندر انجام شود وضعیت اقتصادی منطقه و استان‌های همجوار آن بهبود قابل چشمگیری خواهد داشت .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقه‌های جنگی و لایروبی وابسته است ، گفت : علت عدم همکاری کشور عراق در رهاسازی مغروقه‌های جنگی از اروندرود این است که منفعتی از اجرای این پروژه ندارد .

    محمد محسنی در نشست خبری امروز با اشاره به روند بازسازی خرمشهر پس از هشت سال جنگ تحمیلی اظهار کرد : هر چند که دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون زحمات بسیار زیادی برای بازسازی خرمشهر کشیده‌اند ، اما هنوز هم جای کار بسیار زیادی برای افزایش آبادانی و رفاه در این شهر پس از جنگ وجود دارد . بندر خرمشهر به عنوان تنها بنگاه اقتصادی منطقه برای آبادانی شهر ایفای نقش کرده است و عامل رونق اقتصادی است . پس از جنگ در خرمشهر بندر و در آبادان پالایشگاه بوده است .

    مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به آبراه‌ها و مسیر کشتیرانی در اروندرود اظهار داشت : اروندرود در فاصله ۶۵ مایلی با خلیج فارس و نزدیک‌ترین بندر به پایتخت است و برای توسعه آن باید اقدامات ضروری انجام شود .

    محسنی با اشاره به خارج سازی کشتی‌های مغروقه در اروندرود اظهار داشت : متاسفانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی کشتی‌های بسیار زیادی در اروندرود مورد اصابت قرار گرفته و امروز در اعماق اروند جا خوش کرده‌اند که هر چه سریع‌تر برای رونق بندر خرمشهر این کشتی‌ها باید از آب خارج شوند .

    مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امروز مغروقه‌های جنگی یکی از مهمترین موانع تردد کشتی‌ها در آبراهه اروندرود هستند ، اظهار داشت : از دهه ۷۰ یعنی سال‌های اول پس از جنگ تا امروز ۱۸۲ فروند مغروقه از رودخانه اروند خارج شده است که ۵۷ فروند آن از اروند و ۱۲۵ فروند آن از کارون رهاسازی شده است .

    وی از عقد قرارداد برای خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه جنگی خبر داد و گفت : سال گذشته قرارداد ۱۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه از اروندرود منعقد شد که تا به امروز ۲۱ فروند آن خارج شده است . اگر مجموع ۳۹ فروند مغروقه از این آبراهه خارج شود شرایط بندر خرمشهر به روز‌های قبل از جنگ برمی‌گردد و مشکل تردد کشتی‌ها با ظرفیت بالا در آبراهه و بندر حل خواهد شد .

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشور عراق برای ورود این مغروقه‌ها در مرز دریایی خود همکاری می‌کند ، اظهار کرد : عراق در خارج‌سازی مغروقه‌های جنگی همکاری نمی‌کند چرا که اساسا منافعی در این آبراهه ندارد و وابستگی عراق به اروندرود کمتر است. طبیعی است که وقتی کشوری منفعتی در اجرای یک پروژه نداشته باشد وارد آن نخواهد شد . با لایروبی و خروج کشتی‌های مغروقه از اروندرود ، بندر خرمشهر احیا می‌شود و می‌تواند پذیرای کشتی‌ها با تناژ بالا باشد .

     

     

    محسنی با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر چندمنظوره است ، گفت : بندر خرمشهر ، بندر کانتینری ، کارگو ، مسافری و گردشگری است که اگر کم‌کاری‌های مورد نظر برای احیای این بندر انجام شود وضعیت اقتصادی منطقه و استان‌های همجوار آن بهبود قابل چشمگیری خواهد داشت .

    مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت : در حوزه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رشد ۱۳۰ درصدی داشتیم و این رقم امسال به دو میلیون و ۷۶ هزار و ۵۴۳ تن رسیده که از این رقم ۵۱۸ هزار و ۶۲۱ تن مربوط به آمار تخلیه بار و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۲ تن مربوط به آمار بارگیری است . علت افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نسبت به سال گذشته جذب صادرات مواد اولیه مانند سیمان به کشور‌های عراق و کویت بوده است .

    محسنی درباره اقلام واردات و صادرات به کشورمان گفت: عمده بار صادراتی ایران از بندر خرمشهر مواد اولیه، مواد معدنی ، تره‌بار و خوراک دام است که اغلب مواد وارداتی هم به ایران، خودرو بوده است . امسال تاکنون ۲۲۷ هزار و ۱۳۳ نفر سفر خارجی از بندر خرمشهر انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است . همچنین در سال جاری بیش از ۸۱ هزار TEU کانتینر در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری داشته که رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد .

    وی با اشاره به ناوگان جابجایی کالا در بندر خرمشهر گفت : تمام این عملیات تخلیه و بارگیری با ۱۰۷۶ فروند شناور انجام شده است .

    محسنی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر عمق آبخور این بندر چقدر است ، گفت : در حال حاضر آبخور بندر خرمشهر ۵-۶ متر است که قرار است با عملیات لایروبی به ۹-۸ متر برسد .

    وی همچنین از افتتاح ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده خبر داد و گفت : برنامه ما این است که ظرفیت بندر خرمشهر به ۳۵۰ هزار TEU برسد .




    مطالب مرتبط

    امسال به منظور تامین ایمنی سفرهای دریایی نوروزی در رودخانه کارون خرمشهر ، ۵۰ بازرس از بندر خرمشهر در تمامی اسکله‌های گردشگری دریایی مستقر شدند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دادند .

    |

    این طرح از ۲۴ اسفند‌ماه آغاز و تا ۲۴ فرودین سال آینده در محدوده رودخانه کارون از ابتدای دهانه کارون تا انتهای پل آزادی (قدیم) انجام خواهد شد .

    |

    با توجه به موقعیت استراتژیک بندر خرمشهر و نزدیکی به بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس و با هدف کاهش هزینه‌های حمل و توسعه صادرات برای اولین بار در منطقه ، ایرانول موفق به ارسال محصولات صادراتی خود از بندر خرمشهر شد .

    |

    با انهدام این کالاها ، بیش از ۱۵ هزار متر و به میزان یک پنجم از فضای اشغال شده در انبارها ، آزاد شد . با آزاد شدن این فضای اشغال شده ، دیگر مشکلی برای نگهداری کالا در انبارهای مسقف بندر خرمشهر وجود ندارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در حاشیه برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک ، علی عسکری مدیر بندر و دریانوردی خرمشهر به تشریح فرصت بندر در حال احداث ...

    |

    نظرات کاربران