ارتقای بهرهوری ملی با ارتقای بهرهوری در بخش حمل و نقل
امید است با همکاری تشکلهای صنفی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصمیاتی اتخاذ شود که فعالیت در بخش حمل و نقل کالا و مسافر اقتصادی شده و بهرهوری در بخش افزایش پیدا کند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، معاونین و مدیران ستادی و ادارات کل استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ، همچنین رؤسای تشکلها و انجمنهای صنفی حمل و نقل جادهای ، همایش مروری بر برنامههای گسترده تدارک دیده و پیشبینی شده جهت انجام سفرهای ایمن و مورد انتظار هموطنان و مسافران در ایام تعطیلات نوروز سال ١٣٩٧ در تهران برگزار شد .
مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان ، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان درگذشتگان سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و طلب غفران الهی برای هموطنان درگذشته در این سانحه ، طی سخنانی اظهار داشت : از سال ٩٤ موضوع پایین بودن بهرهوری در بخش حمل و نقل به عنوان یک چالش در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح بوده و مورد بررسیهای کارشناسی قرار گرفت به طوری که آمار و ارقام حاکی است متوسط پیمایش مفید ناوگان در بخش حمل و نقل کالا سالانه حدود بین ٥٠ تا ٦٠ هزار کیلومتر است ، در صورتی که آمارهای جهانی تقریباً ٢ برابر این عملکرد را نشان میدهد . از این رو در صورت ادامه این روند و کاهش بهرهوری در بخش حمل و نقل عمومی و در نتیجه کاهش میزان درآمد ، سرمایهگذاری در بخش توجیه اقتصادی نخواهد داشت .
وی افزود : در بخش حمل و نقل عمومی ناوگان مسافربری هم این معضل وجود دارد ، اتوبوسهای مسافربری تقریباً بالای ٢٠٠ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند ولی ضریب اشغال صندلیها پایین است ، حدود ٥٠ تا ٦٠ درصد ، ضمن این که هر سال ٧ تا ٨ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش استفاده از خودروهای شخصی در جابهجاییها و تولید بالغ بر ١/٥ میلیون خودرو به طور سالانه در کشور کاهش پیدا میکند ، حتی سفرهای کاری هم با همین خودروهای شخصی انجام میشود به طوری که روزانه حدود ٥٠٠ هزار خودرو از مبادی ورودی به شهر تهران وارد میشود و در نتیجه هر دو بخش حمل و نقل عمومی کالا و مسافر از این عارضه زیان میبینند . معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که پیشنهادها و راهکارهای ارتقای بهرهوری در بخش حمل و نقل میبایست در برگیرنده ارتقای بهرهوری ملی باشد و صرفاً پیشنهادات در سطح بنگاههای حمل و نقل پاسخگو نمیباشد ، افزود : با توجه به پایین بودن مقیاس بهره وری ملی در حمل و نقل جاده ای براساس جمع بندی ها به نظر می رسد تعدادی از کامیونهای فرسوده باید از دوُر خارج شوند چرا که همه ی فعالان در معرض آسیب هستند ، لذا چابک سازی بخش حمل و نقل ضرورت دارد تا بخش حمل و نقل عمومی دوام پیدا کند و اینکه بحث هایی مطرح می شود که نباید از فعالیت کامیون های فرسوده ممانعت کرد و فعالیت ها به روش های سنتی ادامه پیدا کند یقینا" علاوه بر مسائلی چون آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت که به نظر فرع قضیه است ، موضوع و بحث اصلی و مورد نظر اقتصاد بخش حمل و نقل است .
وی ادامه کار کامیون های فرسوده که به شکل سنتی در حال حاضر در کشور فعالیت می نمایند را به مصلحت بخش ندانست ، و تصریح کرد : چنانچه قرار باشد سرمایه مناسب در بخش وارد شود و حمل و نقل جاده ای تبدیل به صنعت شود ، مدیریت وارد بخش شود و تعداد زیادی کامیون را یک شرکت مدیریت نموده ، بار جابجا کرده و درآمد کسب کند ، لازم است ضمن تغییر نگرش ، تدبیر و برنامه های تدوین شده هر چه زودتر عملیاتی گردد .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بخش دیگری از سخنان خود به پیشنهاد ارائه شده به وزارت نفت جهت کمک مالی به کسانی که کامیون فرسوده خود را از رده خارج نموده به شرطی که نوسازی ننمایند اشاره کرد و ادامه داد : وزارت نفت با این پیشنهاد با استدلال اینکه کالاهایی که قرار بود کامیون از رده خارج شده حمل نماید ، کامیون فرسوده دیگری حمل خواهد کرد ، و صرفه جویی در سوخت اتفاق نمی افتد ، موافقت نکرد . مهندس کشاورزیان با اشاره به اینکه اخیراً هم در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل رئیس محترم جمهور شخصا" ورود نموده اند ، گفت : ایشان پیشنهاد کردند ، بخشی از قیمت ناوگان را وزارت نفت از محل صرفهجویی سوخت از همان ابتدای کار به متقاضی پرداخت نماید و مابقی به صورت تسهیلات بانکی و وام با بهره ١٨ درصد که مورد تعهد بانک ها خواهد بود و مبلغی هم توسط خود متقاضی تأمین شود که باید دید در عمل چگونه خواهد شد .
وی در زمینه پیشنهاد ارائه شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به پایین بودن بهره وری بخش ، پیمایش و درآمد کم صاحبان کامیون و عدم توانایی در باز پرداخت اقساط اظهار داشت : در این راستا پیشنهاد گردید به ازای هر ٢ دستگاه کامیون فرسوده که از رده خارج میشوند ، یک دستگاه کامیون جدید نوسازی گردد ، همچنین پیشنهاد گردید شرکتهای حمل و نقل کالا وارد امر س رمایهگذاری در خرید کامیونها بشوند و با توجه به جلسات برگزار شده و جمعبندیهای صورت گرفته در نظر است دولت ٥٠ درصد قیمت کامیون را برعهده بگیرد ، به شرکتها هم توصیه میشود به رانندگان و ناوگان کامیون سهمی از مالکیت ناوگان جدید واگذار شود و سرمایهگذاری در بخش رونق و توجیه اقتصادی پیدا کند .
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : در راستای اجرایی شدن طرح مذکور مقدمات کار فراهم شده جلساتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مجری طرح است که امید است از سال آینده عملیاتی شود .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه به موضوع رتبهبندی شرکتهای حمل و نقل کالا و مسافر اشاره کرد و افزود : شرکتها با توجه به امکاناتی که دارند و پارامترهای مختلفی که در ارزیابی شرکتها مؤثر است ، از جمله ناوگان ملکی ، توان مالی ، سابقه و ... مورد ارزیابی قرار میگیرند که در بخش مسافربری تقریباً آیین نامه و دستورالعمل مربوطه تهیه و مشخص شده است و از سال آینده شرکتها ارزیابی میشوند و براساس درجه و رتبه شرکت ، خدمات خاصی به خدمات گیرندگان ارایه میشود و میبایست پاسخگوی مردم و کاربران باشند . همچنین امکان ارتقای خدمات و دریافت رتبههای بالاتر برای شرکتها پیشبینی شده است .
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای و ارائه خدمات لازم در ایام نوروز سال ٩٧ به مسافران خبر داد ، و افزود : در این راستا ، نیاز است تا مدیران و همکاران در استانها، ارزیابی دقیقی از وضعیت راه ها داشته باشند و نقاط و نکات مورد نیاز ایمنی سفرها را از نظر علائم ، خط کشی ، لکه گیری رویه راهها ، تجهیزات ، مسائل ایمنی و فنی بررسی و قبل از پایان سال اقدامات لازم راهداری را انجام داده و با امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی آمادگی زمستانی را تا پس از تعطیلات نوروز حفظ نمایند .
مهندس کشاورزیان با تشکر از روسای تشکلهای صنفی حمل و نقل مسافر در اجرای طرح پیشفروش بلیتهای نوروزی سال ٩٧ بدون افزایش قیمت علیرغم تورم ١٨ تا ٢٠ درصدی موجود در سایر بخش ها خاطر نشان کرد : امید است با همکاری تشکلهای صنفی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصمیاتی اتخاذ شود که فعالیت در بخش حمل و نقل کالا و مسافر اقتصادی شده و بهرهوری در بخش افزایش پیدا کند . بر اساس این گزارش در بخشی از این همایش ، مراسم تقدیر از خدمات اسماعیل غلامی معاون پیشین حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که به کسوت بازنشستگی نائل گردیده با اهدای لوح تقدیر توسط مهندس کشاورزیان برگزار و داریوش امانی به عنوان معاون جدید حمل و نقل سازمان معرفی شد . اضافه می نماید در این نشست یک روزه معاونین راهداری ، حمل و نقل ، برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با مشارکت مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهار پنل تخصصی برگزار و ضمن هم اندیشی مروری بر آمادگی و برنامه های نوروزی واحدهای ستادی و اجرایی نیز انجام گردید .