در حال بارگذاری ...
  • ضرورت اهتمام بیشتر ذوب آهن برای تولید ریل ملی

    متأسفانه شرکت ذوب‌آهن بیشتر به دنبال آن است که به بهانه تولید ریل برای راه‌آهن ، بابت ۵ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته خود از دولت ، وام بگیرد ، در حالی که ریل سود خوبی برای ذوب‌آهن دارد و امروز خط تولید آنها ۱۰۰ درصد تکمیل شده است ، اما اهتمامی برای ساخت ریل ندارند .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، کارشناس ریلی با اشاره به موانع پیش‌روی تولید ریل ملی ، به نبود اهتمام کافی از سوی ذوب‌آهن بابت تولید ریل اشاره کرد و گفت : وقتی تعرفه واردات ریل ، صفر است ، مشوقی برای ذوب‌آهن در تولید ایجاد نمی‌شود .

    ‌حسین محمد‌رضایی‌ بیان کرد : ما امروز در واگن‌سازی باری ‌تقریباً خودکفا هستیم و حتی توانایی تولید محور واگن را هم داریم ، البته سیستم ترمز وارداتی است ، اما تا ۸۰ درصد خودکفا هستیم که اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش واگن‌سازی انجام شود ، می‌توانیم واگن با قیمت کمتر هم بسازیم . مشکل اصلی واگن‌سازهای ما آن است که پول نقد می‌خواهند ، زیرا بانک‌ها حمایت مالی و تسهیلاتی از صنعت ریلی ندارند و این در حالی است که شرکت‌های ریلی هم امکان پرداخت نقدی ندارند .

    این کارشناس حمل و نقل ریلی با‌ تأکید بر اینکه می‌توانیم در ساخت ریل هم خودکفا شویم ، گفت : اگر بخواهیم هدف برنامه و سند چشم‌انداز بابت ساخت ۲۵ هزار کیلومتر خط‌آهن تا سال ۱۴۰۴ را محقق کنیم ، باید ۲ میلیارد دلار ریل وارد کنیم ، یا اینکه خود آن را بسازیم که البته در بومی‌سازی ریل ، پتانسیل زیادی وجود دارد .

    وی به مشکلات تولید ریل در ذوب‌آهن اشاره‌ کرد و گفت : ضرورت دارد ذوب‌آهن اهتمام بیشتری بابت تولید ریل ملی داشته باشد ، از سال ۷۳ ذوب‌آهن به تولید ریل پرداخته است ، اما همان سال‌ها ریل مناسبی ساخته نشد و راه‌آهن آن را به بهانه نبود کیفیت تحویل نگرفت ، اما سال ۸۷ که مجدداً تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد ، با شرکت خارجی قرارداد ۱۰۰ هزار تن ریل منعقد کردیم و همان سال ۸۷ ، ذوب‌آهن ریل U33 تولید کرد ، اما راه‌آهن اعلام کرد که ما دیگر نیازی به این مدل ریل نداریم و باید ریل UIC60 تولید شود که البته تبدیل خط تولید ریل U33 به ریل UIC60 بسیار ساده و کم‌هزینه است .

    این کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینکه اهتمام کاملی در ذوب‌آهن برای ساخت ریل وجود ندارد ، گفت : متأسفانه شرکت ذوب‌آهن بیشتر به دنبال آن است که به بهانه تولید ریل برای راه‌آهن ، بابت ۵ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته خود از دولت ، وام بگیرد ، در حالی که ریل سود خوبی برای ذوب‌آهن دارد و امروز خط تولید آنها ۱۰۰ درصد تکمیل شده است ، اما اهتمامی برای ساخت ریل ندارند .

    وی ادامه داد : از سوی دیگر‌ راه‌آهن هم در حوزه پرداخت ریالی مشکل دارد و از آن طرف پول نفت از کشورهای چین و هند طلب داریم که دولت و وزارت راه ترجیح می‌دهند به جای پرداخت‌های ریالی و همچنین طلب‌های نقدی ، از هند و چین ریل وارد کنند . مشکل دیگری که وجود دارد ، این است که امروز تعرفه واردات ریل صفر است و این مشوقی برای ذوب‌آهن بابت تولید ایجاد نکرده است ، در حالی که شرکت ذوب‌آهن بابت حمل بار خود ۲۰۰میلیارد تومان به راه‌آهن بدهکار است و به نظر می‌رسد مطلوب است که برای راه‌آهن ریل تولید کرده و بدهی خود را تهاتر کند .

    این کارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه تولید ۲۰۰ هزار تن ریل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، گفت : ذوب‌آهن باید ریل را آماده و در انبار دپو کند و آنگاه مدعی شود که راه‌آهن مشتری ریل نیست.




    نظرات کاربران