در حال بارگذاری ...
  • موانع بکارگیری «مدیریت لجستیک و زنجیره تامین» در کشور

    سیستم ‏های قضایی کارا و کارآمد ، یک بستر ضروری برای امکان پیگیری دعاوی روی قراردادهای حقوقی بین اعضای زنجیره تامین است که هرگونه ناکارایی سیستم قضایی و عدم اطمینان به آن در بین بازیگران اقتصادی باعث عدم اقبال به پیاده‏ سازی مدیریت زنجیره تامین (علیرغم همه منافع آن) خواهد شد . 

    امروزه لجستیک به منزله پشتیبان فعالیت‌های تجاری _ تولیدی ، نقشی حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشوری ایفا می‏کند و اهمیت لجستیک کارا در تجارت و رشد اقتصادی ، در مطالعات بین‌المللی به‌خوبی صحه‌گذاری شده است .

    از طرفی ، بیش از سه دهه است که بحث مدیریت زنجیره تامین  مطرح گردیده است و براساس آمار و ارقام موجود ، کشورها و سازمان‌هایی که این دانش را به‏کار گرفته‏ اند پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‏ های مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه ‏جویی ‏های کلان مالی از بابت به‏ کارگیری این نگرش نصیبشان گردیده است .

    اما سوال اساسی که در این نوشتار به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستیم ، این هست که مقوله لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با منافع کاملا روشن از بکارگیری آنها ، چرا تاکنون در ایران مغفول مانده و آنطور که شایسته بوده است مورد توجه و استفاده قرار نگرفته است ؟

    پاسخ این سوال کلیدی و علل اصلی این عدم توسعه نیافتگی را به نظر باید در بستر و اکوسیستم لازم برای شکل‏ گیری و جاری شدن مدیریت زنجیره تامین و لجستیک جستجو کرد .

    ۱)  اعتماد (Trust)

    مدیریت زنجیره تامین عبارتست از مدیریت یکپارچه مجموعه‏ای از بازیگران و شرکت هایی که به لحاظ قانونی مجزا از یکدیگر بوده و از طریق انعقاد قراردادهای همکاری و مشارکت های چندجانبه ، در راستای هدفی مشترک که همانا رساندن محصول/خدمت با کمترین هزینه و زمان و بیشترین سودآوری است با یکدیگر همکاری می‏کنند .

    مشخصا این همکاری و مدیریت یکپارچه در بستری مبتنی بر اعتماد امکانپذیر و سودآور است ؛ و در غیر اینصورت ، هزینه ‏های ایجاد سیستم یکپارچه در زنجیره تامین چنان زیاد خواهد شد که ذینفعان عطای بکارگیری مدیریت زنجیره تامین و منافع آن را به لقائش خواهند بخشید .

     

     

    ۲)  به اشتراک گذاری اطلاعات

    یکی از الزامات و ضروریات در بکارگیری مدیریت زنجیره تامین «به اشتراک گذاری اطلاعات» در بین اعضای زنجیره تامین است . متاسفانه به همان دلیل بی اعتمادی که در بین بازیگران عرصه اقتصاد و تجارت کشور حاکم است، کمتر مشاهده می‏شود که بازیگران اقتصادی حاضر باشند اطلاعات خود که می‏تواند مورد استفاده بخش دیگری از زنجیره باشد را به اشتراک بگذارند تا شاهد جاری‏سازی واقعی «مدیریت زنجیره تامین» باشیم .

    ۳)  سیستمهای قضایی کارا

    از آنجا که مدیریت زنجیره تامین (طبق تعریفی که در بند یک اشاره شد) بر قراردادهای حقوقی که بین اعضای زنجیره تامین منعقد می‏شود استوار است ؛ بنابراین قراردادهای همکاری و مشارکت بین اعضا درواقع حلقه اتصال و ایجاد مدیریت زنجیره تامین را شکل می‏دهند که هرگونه خدشه‏ ای به آن باعث گسست در مدیریت زنجیره تامین می‏شود . 

    سیستم ‏های قضایی کارا و کارآمد ، یک بستر ضروری برای امکان پیگیری دعاوی روی قراردادهای حقوقی بین اعضای زنجیره تامین است که هرگونه ناکارایی سیستم قضایی و عدم اطمینان به آن در بین بازیگران اقتصادی باعث عدم اقبال به پیاده ‏سازی مدیریت زنجیره تامین (علیرغم همه منافع آن) خواهد شد . 

    ۴)  شفافیت

    شفافیت کسب‏ وکار و شفافیت اکوسیستم اقتصادی که بازیگران زنجیره تامین در آن به فعالیت می‏پردازند یکی دیگر از بسترهای مهم برای پیاده‏ سازی مدیریت زنجیره تامین است . ناکارایی نظام مالیاتی ، سیستم بانکی ناکارا ، نرخ‌های بهره بالا ، نبود یا کمبود آمار و اطلاعات قابل اطمینان ، قوانین ناکارا و مزاحم و عدم ثبات در تصمیمات کلان اقتصادی از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد فضایی کدر برای اکوسیستم اقتصادی کشور می شوند .

    ۵)  همکاری و هماهنگی

    همکاری و هماهنگی در کنار یکپارچگی ، سه رکن کلیدی و سه ستون اصلی از ساختمان مدیریت لجستیک و زنجیره تامین است . به عبارتی ، هرگونه ضعف در همکاری کردن و ایجاد هماهنگی بین اعضای زنجیره تامین باعث فرو ریختن این ساختمان و سیستم خواهد شد . 

    ۶)  آموزش و ترویج

    علیرغم همه تلاشهایی که در بخش دانشگاهی و تئوریک روی موضوعات لجستیک و زنجیره تامین طی یکی دو دهه اخیر در کشور صورت گرفته است ؛ اما متاسفانه هنوز این دانش به خوبی و کاربردی در سطح صنعت و بین فعالان عرصه اقتصادی تبیین ، آموزش و ترویج نشده است . نیروی انسانی توانمند و با دانش از ملزومات بکارگیری هر دانش و تجربه ‏ای هست که «مدیریت زنجیره تامین» نیز از آن مستثنی نیست .

     

    تهیه کننده : دکتر مجتبی سلیمانی سدهی




    مطالب مرتبط

    حمایت از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل از اهداف سازمان راهداری

    حمایت از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل از اهداف سازمان راهداری

    نگاه ما به شرکت‌های حمل و نقل ، نگاه حمایتی است و می‌خواهیم از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل حمایت کنیم ‎و با این حمایت که در چهارچوب قانون صورت خواهد گرفت به دنبال افزایش کارایی و ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل در داخل کشور ، سطح منطقه و در صورت امکان در عرصه ...

    |

    ۵ پیشنهاد برای بهبود رویکردهای بندری و دریایی

    ۵ پیشنهاد برای بهبود رویکردهای بندری و دریایی

    بنادر به عنوان تامین کننده عمده مشاغل ، نه تنها به عملکرد اقتصادی بلکه به بهبود وضعیت اجتماعی کشور کمک می کنند و از جهت اقتصاد ملی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی در کشور نیز بسیار مهم هستند چرا که در سنتی ترین حالت فعالیت خود ، به عنوان یک ارتباط مهم بین حمل و نقل دریایی به ...

    |

    برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی معاون حمل‌ونقل وزیر راه با روسای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل کشور

    برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی معاون حمل‌ونقل وزیر راه با روسای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل کشور

    شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از حضور تمامی حاضران در جلسه این نوید را داد که جلسات هم‌اندیشی بعدی با حضور مسئولانی از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه حمل‌‌ونقل ، لجستیک و ترانزیت با هدف برقراری ارتباط نزدیک و استماع گزارش‌های هر یک از ...

    |

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    لغت لجستیک ریشه یونانی دارد اما به دلیل ماهیت چندوجهی بودن مفهوم آن ، در قریب به اتفاق کشورهای پیشروی لجستیک در دنیا مانند آمریکا ، آلمان ،‌ اسپانیا ، ترکیه و غیره برای کلمه لجستیک معادلی در نظر گرفته نشده و صرفاً با رسم‌الخط آن کشور بازنویسی شده است .

    |

    ضرورت تلاش مدیران و کارکنان راه‌آهن برای برند سازی و ارائه چهره‌ای مطلوب از حمل‌ و نقل ریلی

    ضرورت تلاش مدیران و کارکنان راه‌آهن برای برند سازی و ارائه چهره‌ای مطلوب از حمل‌ و نقل ریلی

    سال گذشته میزان بار حمل شده تا آبان ماه، ۱۸ میلیارد تن کیلومتر بوده که این میزان در سال جاری به ۲۲ میلیارد تن کیلومتر افزایش‌یافته و این امر نشانگر اقدامات خوب و اثرگذار در راه‌آهن است .

    |

    نظرات کاربران