در حال بارگذاری ...
  • موانع بکارگیری «مدیریت لجستیک و زنجیره تامین» در کشور

    سیستم ‏های قضایی کارا و کارآمد ، یک بستر ضروری برای امکان پیگیری دعاوی روی قراردادهای حقوقی بین اعضای زنجیره تامین است که هرگونه ناکارایی سیستم قضایی و عدم اطمینان به آن در بین بازیگران اقتصادی باعث عدم اقبال به پیاده‏ سازی مدیریت زنجیره تامین (علیرغم همه منافع آن) خواهد شد . 

    امروزه لجستیک به منزله پشتیبان فعالیت‌های تجاری _ تولیدی ، نقشی حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشوری ایفا می‏کند و اهمیت لجستیک کارا در تجارت و رشد اقتصادی ، در مطالعات بین‌المللی به‌خوبی صحه‌گذاری شده است .

    از طرفی ، بیش از سه دهه است که بحث مدیریت زنجیره تامین  مطرح گردیده است و براساس آمار و ارقام موجود ، کشورها و سازمان‌هایی که این دانش را به‏کار گرفته‏ اند پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‏ های مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه ‏جویی ‏های کلان مالی از بابت به‏ کارگیری این نگرش نصیبشان گردیده است .

    اما سوال اساسی که در این نوشتار به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستیم ، این هست که مقوله لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با منافع کاملا روشن از بکارگیری آنها ، چرا تاکنون در ایران مغفول مانده و آنطور که شایسته بوده است مورد توجه و استفاده قرار نگرفته است ؟

    پاسخ این سوال کلیدی و علل اصلی این عدم توسعه نیافتگی را به نظر باید در بستر و اکوسیستم لازم برای شکل‏ گیری و جاری شدن مدیریت زنجیره تامین و لجستیک جستجو کرد .

    ۱)  اعتماد (Trust)

    مدیریت زنجیره تامین عبارتست از مدیریت یکپارچه مجموعه‏ای از بازیگران و شرکت هایی که به لحاظ قانونی مجزا از یکدیگر بوده و از طریق انعقاد قراردادهای همکاری و مشارکت های چندجانبه ، در راستای هدفی مشترک که همانا رساندن محصول/خدمت با کمترین هزینه و زمان و بیشترین سودآوری است با یکدیگر همکاری می‏کنند .

    مشخصا این همکاری و مدیریت یکپارچه در بستری مبتنی بر اعتماد امکانپذیر و سودآور است ؛ و در غیر اینصورت ، هزینه ‏های ایجاد سیستم یکپارچه در زنجیره تامین چنان زیاد خواهد شد که ذینفعان عطای بکارگیری مدیریت زنجیره تامین و منافع آن را به لقائش خواهند بخشید .

     

     

    ۲)  به اشتراک گذاری اطلاعات

    یکی از الزامات و ضروریات در بکارگیری مدیریت زنجیره تامین «به اشتراک گذاری اطلاعات» در بین اعضای زنجیره تامین است . متاسفانه به همان دلیل بی اعتمادی که در بین بازیگران عرصه اقتصاد و تجارت کشور حاکم است، کمتر مشاهده می‏شود که بازیگران اقتصادی حاضر باشند اطلاعات خود که می‏تواند مورد استفاده بخش دیگری از زنجیره باشد را به اشتراک بگذارند تا شاهد جاری‏سازی واقعی «مدیریت زنجیره تامین» باشیم .

    ۳)  سیستمهای قضایی کارا

    از آنجا که مدیریت زنجیره تامین (طبق تعریفی که در بند یک اشاره شد) بر قراردادهای حقوقی که بین اعضای زنجیره تامین منعقد می‏شود استوار است ؛ بنابراین قراردادهای همکاری و مشارکت بین اعضا درواقع حلقه اتصال و ایجاد مدیریت زنجیره تامین را شکل می‏دهند که هرگونه خدشه‏ ای به آن باعث گسست در مدیریت زنجیره تامین می‏شود . 

    سیستم ‏های قضایی کارا و کارآمد ، یک بستر ضروری برای امکان پیگیری دعاوی روی قراردادهای حقوقی بین اعضای زنجیره تامین است که هرگونه ناکارایی سیستم قضایی و عدم اطمینان به آن در بین بازیگران اقتصادی باعث عدم اقبال به پیاده ‏سازی مدیریت زنجیره تامین (علیرغم همه منافع آن) خواهد شد . 

    ۴)  شفافیت

    شفافیت کسب‏ وکار و شفافیت اکوسیستم اقتصادی که بازیگران زنجیره تامین در آن به فعالیت می‏پردازند یکی دیگر از بسترهای مهم برای پیاده‏ سازی مدیریت زنجیره تامین است . ناکارایی نظام مالیاتی ، سیستم بانکی ناکارا ، نرخ‌های بهره بالا ، نبود یا کمبود آمار و اطلاعات قابل اطمینان ، قوانین ناکارا و مزاحم و عدم ثبات در تصمیمات کلان اقتصادی از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد فضایی کدر برای اکوسیستم اقتصادی کشور می شوند .

    ۵)  همکاری و هماهنگی

    همکاری و هماهنگی در کنار یکپارچگی ، سه رکن کلیدی و سه ستون اصلی از ساختمان مدیریت لجستیک و زنجیره تامین است . به عبارتی ، هرگونه ضعف در همکاری کردن و ایجاد هماهنگی بین اعضای زنجیره تامین باعث فرو ریختن این ساختمان و سیستم خواهد شد . 

    ۶)  آموزش و ترویج

    علیرغم همه تلاشهایی که در بخش دانشگاهی و تئوریک روی موضوعات لجستیک و زنجیره تامین طی یکی دو دهه اخیر در کشور صورت گرفته است ؛ اما متاسفانه هنوز این دانش به خوبی و کاربردی در سطح صنعت و بین فعالان عرصه اقتصادی تبیین ، آموزش و ترویج نشده است . نیروی انسانی توانمند و با دانش از ملزومات بکارگیری هر دانش و تجربه ‏ای هست که «مدیریت زنجیره تامین» نیز از آن مستثنی نیست .

     

    تهیه کننده : دکتر مجتبی سلیمانی سدهی




    مطالب مرتبط

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    لغت لجستیک ریشه یونانی دارد اما به دلیل ماهیت چندوجهی بودن مفهوم آن ، در قریب به اتفاق کشورهای پیشروی لجستیک در دنیا مانند آمریکا ، آلمان ،‌ اسپانیا ، ترکیه و غیره برای کلمه لجستیک معادلی در نظر گرفته نشده و صرفاً با رسم‌الخط آن کشور بازنویسی شده است .

    |

    ضرورت تلاش مدیران و کارکنان راه‌آهن برای برند سازی و ارائه چهره‌ای مطلوب از حمل‌ و نقل ریلی

    ضرورت تلاش مدیران و کارکنان راه‌آهن برای برند سازی و ارائه چهره‌ای مطلوب از حمل‌ و نقل ریلی

    سال گذشته میزان بار حمل شده تا آبان ماه، ۱۸ میلیارد تن کیلومتر بوده که این میزان در سال جاری به ۲۲ میلیارد تن کیلومتر افزایش‌یافته و این امر نشانگر اقدامات خوب و اثرگذار در راه‌آهن است .

    |

    تاکید بر اهمیت استفاده موثر از فناوری های دیجیتال در زمینه حمل و نقل دریایی

    تاکید بر اهمیت استفاده موثر از فناوری های دیجیتال در زمینه حمل و نقل دریایی

    در سمینار آموزشی مشترک ایران - اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل دریایی ، بنادر و لجستیک در خصوص ایمنی دریایی ، کمک فنی ارائه شده توسط آژانس ایمنی دریایی اروپا (EMSA) در پروژه دریای سیاه و دریای خزر با هدف افزایش استانداردهای ایمنی ، امنیتی و حفاظت از محیط زیست مورد تایید قرار گرفت ...

    |

    نظرات کاربران