در حال بارگذاری ...

برقی سازی شبکه ریلی و نیاز راه آهن به انرژی های نو

با توجه به برقی سازی شبکه ریلی نیاز راه آهن به انرژی های نو روز به روز بیشتر می شود و بسیاری از ایستگاه های جدید در مکانهایی قرار دارند که به شبکه برق کشور دسترسی ندارند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با امضای تفاهم نامه احداث ، راه اندازی و نگهداری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر راه آهن اولین گام را برای تولید ۳۰ نیروگاه خورشیدی در ایستگاه های خود برداشت .

تفاهم نامه «احداث ، راه اندازی و نگهداری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر» امروز با حضور مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن و مدیران و مشاوران راه آهن و شرکت افق صنعت پارس به نمایندگی سیامک محمد شاهی رئیس هیات مدیره امضا شد .

در این مراسم مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن گفت : با توجه به برقی سازی شبکه ریلی نیاز راه آهن به انرژی های نو روز به روز بیشتر می شود .

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه استفاده از انرژی های نو دیر اقدام کردیم افزود : امیدواریم با دانش و همتی که در کشور وجود دارد و نیازی که به انرژی های نو به خصوص شبکه حمل و نقل به این نوع انرژی ها احساس می شود ، به این کار سرعت بیشتری داده و این عقب افتادگی را جبران کنیم .

یزدانی با تاکید بر اینکه فضای کار در راه آهن مهیا است و دفتر سرمایه‌گذاری راه آهن از ورود سرمایه گذار استقبال می‌کند ، تصریح کرد : با توجه به برقی سازی شبکه ریلی نیاز راه آهن به انرژی های نو روز به روز بیشتر می شود و بسیاری از ایستگاه های جدید در مکانهایی قرار دارند که به شبکه برق کشور دسترسی ندارند .

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دنیا نیز به سمت استفاده از انرژی ها نو و پاک قرار گرفته است ، اظهار داشت : از این اقدام در کشور ما نیز استقبال شده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار زود بازده خواهد بود .

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با تاکید بر منافع زیست محیطی این اقدام خاطر نشان کرد : در راستای حفظ محیط زیست ، همگان وظیفه داریم تا مصرف سوختهای فسیلی را کاهش داده و از انرژی های نو استفاده کنیم .

وی در عین حال با توجه به گستردگی مجموعه راه آهن گفت : پیگیری این اقدامات که مفید و لازم الاجرا است از جمله اولویت های مطرح در راه آهن است .

یزدانی با تاکید بر نگاه راه آهن بر سودده بودن این سیستم حمل و نقلی اظهار داشت : در همایش دو سالانه NextStation میزبانی دوره بعدی به ایران و شهر یزد واگذار شد و از آنجا که نگاه دوره بعد بر انرژی متمرکز شده تلاش داریم تا در ایستگاه های اطراف یزد از این پروژه استفاده کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم .

تولید برق امن برای راه آهن

سیامک محمد شاهی رئیس هیات مدیره شرکت افق صنعت پارس با تاکید بر اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا می تواند ۲.۵ برابر بازدهی انرژی سولار داشته باشد : سیستم خورشیدی می تواند برقی امن برای راه آهن تولید کند .

وی با اشاره به اینکه این شرکت تلاش می‌کند که قابلیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را فراهم کند و بنگاهی پولی و مالی محسوب نمی‌شود افزود : نگاه ما صنعتی است و هدف ما تنها سودآوری صرف نیست و قطعاً به دنبال منافع‌ای برای تأمین نظر سرمایه‌گذار هستیم .

محمدشاهی با اشاره به اشتغال‌زائی این شرکت از یک‌سو و تأمین منافع برای کشور از سوی دیگر اظهار داشت : نه‌تنها در راه‌آهن بلکه در سایر صنایع در تأمین انرژی‌ها عقب افتاده‌ایم و این در حالی است که کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مقایسه با سایر کشورها در ۱۰ درصد خوب دنیادر تأمین انرژی‌ها قرار دارد .

محمدشاهی با بیان اینکه بودجه ۳۰ دستگاه نیروگاه سولار برای ایستگاه‌های راه‌آهن در سال‌های ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ تأمین خواهد شد ، گفت : از زمانی که ایستگاه تهران به‌عنوان ایستگاه پایلوت مراحل اجرایی خود را آغاز کند، حداکثر تا ۴ ماه بعد قابل بهره‌برداری خواهد بود . اگرچه یارانه‌ها در انرژی فسیلی وجود دارد اما قطعاً نمی‌تواند در آینده به این‌گونه ادامه داشته باشد و در حال حاضر شاهد گام‌هایی برای کاهش این یارانه‌ها هستیم . هر اقدامی که بتوانیم برای بهتر برگزار شدن همایش NextStation انجام می‌دهیم و اگر ایستگاه راه‌آهن تهران به‌عنوان پایلوت به‌خوبی جواب دهد، حاضریم ایستگاه یزد را نیز آماده و در آن زمان قابل بهره‌برداری قرار دهیم .




مطالب مرتبط

هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

سوانح ریلی در ۱۱ ماه سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت مستمر کاهش یافته است . در این راستا مجموع حوادث ریلی در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است .

|

نظرات کاربران