در حال بارگذاری ...
  • تحویل نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ به ایران ایر تا آخر امسال

    بر اساس برنامه تحویل ، دوره اول که مجوزهایش تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد ، شامل دریافت ۳۷ تا ۳۸ فروند از ایرباس و ۱۵ فروند از بوئینگ و تمامی ۲۰ فروند ای تی آر است . بر اساس این مجوز ، ما باید از این چهارچوب زمانی بهره برداری کنیم .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل ایران ایر گفت : ایران ایر در تأمین مالی هواپیماهایی که از بوئینگ و ایرباس می‌خرد ، مشکلی ندارد و نخستین بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد اما این شرکت هنوز سفارش ایران را منتشر نکرده است .

    فرزانه شرفبافی به رویترز گفت : ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد ، مشکلی ندارد اما در صورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند ، تحویل این هواپیماها با مانع مواجه می شود .

    وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت : ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد . همچنین انتظار می رود که هواپیماهای ایرباس سفارشی ایران (سفارش داده شده مطابق با نیازهای ایران) را از سال آینده دریافت کند . تحویل از سوی بوئینگ در سال ۲۰۱۸ و از سوی ایرباس در سال ۲۰۱۹ صورت خواهد گرفت . ما هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها نداریم .

    ایران ایر با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید ۱۰۰ هواپیما توافق کرده است اما تاکنون تنها چند فروند از این هواپیماها را در میان آنچه بانکداران کمبود تامین مالی برای ایران می خوانند ، دریافت کرده است . این مشکل نیز ناشی از ترس بانک‌های غربی برای مواجه شدن با جریمه‌های آمریکاست .

    منابع صنعتی می‌گویند یک دلیل اصلی عدم پیشرفت این موضوع این است که ایران ایر در پرداخت پیش پرداخت ها کُند عمل می‌کند که بوئینگ و ایرباس برای آغاز ساخت جت های جدید به آن نیاز دارند . پیش‌پرداخت‌ها بدون مشخص شدن جزئیات پرداخت نخواهد شد .

    منابع صنعتی با توجه به مدت زمان بین دادن سفارش و دریافت آن ، که برای سفارش قطعات این هواپیماها به خصوص مدل دوربرد ۷۷۷ اس مورد نیاز است ، نسبت اینکه آیا هواپیماهای بوئینگ در اوایل سال ۲۰۱۸ تحویل داده خواهند شد ابراز تردید می کنند .

    جان لیهی ، مدیر فروش سابق ایرباس در ماه ژانویه با اشاره به اهمیت پیش پرداخت ها گفته بود برنامه ریزی برای تحویل به ایران ممکن است انجام نشود .

    بوئینگ هنوز سفارش ایران را به صورت رسمی منتشر نکرده است ، گامی که این شرکت می گوید زمانی انجام می شود که پیش پرداختی صورت بگیرد . ایران ایر تاکنون ۳ جت ایرباس و ۸ هواپیمای ای تی آر تحویل کرده است .

    پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ ایران می‌تواند هواپیما خریداری کند اما به علت اینکه تعداد زیادی از قطعات این هواپیماها در آمریکا ساخته می شود ، تحویل آنها نیازمند مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست . مجوزهای کنونی در پایان سال ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد و برای اینکه تحویل ها به صورت کامل انجام شود ، باید تمدید شوند . چه این مجوزها تمدید شوند یا نه ، ما مجبوریم صبر کنیم تا ببینیم چه می شود ؛ این به آمریکا بستگی دارد .

    وی توضیح داد : بر اساس برنامه تحویل ، دوره اول که مجوزهایش تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد ، شامل دریافت ۳۷ تا ۳۸ فروند از ایرباس و ۱۵ فروند از بوئینگ و تمامی ۲۰ فروند ای تی آر است . بر اساس این مجوز ، ما باید از این چهارچوب زمانی بهره برداری کنیم .




    مطالب مرتبط

             

    |

    نظرات کاربران