توسعه اقتصاد مازندران با ارائه تسهیلات در حوزه دریانوردی
با توجه به سرمایهگذاری بخش دولتی و خصوصی در بنادر مازندران و روند رو به رشد توسعه ، تجهیز و گسترش بنادر بیتوجهی به راههای مواصلاتی از جمله مواردی است که کارآیی بنادر را در آینده با مشکل مواجه میکند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مازندران دارای سه بندر مهم و راهبردی امیر آباد ، نکا و نوشهر است که نقش حیاتی در چرخه حمل و نقل دریانوردی دارند . داشتن تسهیلات در زمینه دریانوردی میتواند باعث رشد چشمگیری در توسعه اقتصادی استان شود .
نقی امیر اسماعیلی کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد : هموار کردن مسیر برای صاحبان کالا در بنادر آنها را به افزایش و گسترش فعالیت بازرگانی ترغیب میکند . صاحبان کالا انتظار دارند پس از تخلیه کالا با بهرهگیری از شیوه حمل و نقل در کوتاهترین زمان ممکن به وسیله واگن ، تریلی و کامیون محمولهها جابه جا شده تا به دست مشتریان برسد .
امیر سلیمانی گفت : بندر یکی از شیوه های انتقال کالاست که در صورت ایجاد ساختار مناسب در امر ترانزیت عاملی تعیین کننده برای توسعه و گسترش صنعت حمل و نقل دریایی است .
وی با بیان اینکه هماکنون راههای ارتباطی مازندران به تهران شامل دو جاده فیروزکوه و هراز توان پذیرش حمل یک چهارم ظرفیت محموله بنادر را ندارد ، خاطرنشان کرد : ظرفیت بندر امیرآباد با ۱۵ پست اسکله هفت و نیم میلیون تن ، بندر نفتی نکا با مخازن ذخیره قابل توجه سوخت حدود هشت میلیون تن ، بندر فریدون کنار یک میلیون و بندر نوشهر دو و نیم میلیون تن در مجموع ۱۹ میلیون تن تعریف شده است . جاده مازندران به خراسان و جاده مازندران به گیلان بخشی از ترافیک کالا را کاهش میدهد ، اما راه نجات بازنگری ، توسعه و تعریض دو جاده فیروزکوه و هراز و اتصال خط راه آهن شمال به سایر بنادر استان مازندران است .
امیر سلیمانی با اشاره به اینکه اهمیت بنادر و صنایع بندری دریایی در حدی است که باید اولویت نخست برنامه توسعه کشور باشد ، افزود : اهمیت به بنادر و در اولویت قرار دادن آن در برنامه توسعه به رونق اقتصادی منجر میشود و بنادر شمالی و به ویژه استان مازندران بهعلل متعدد از جمله جمعیت ۲۵۰ میلیونی کشورهای حاشیه دریای خزر و نزدیکی این بنادر به تهران میتواند منشا برکات و خدمات فراوانی برای کشور باشد .
کارشناس بنادر دریایی خاطرنشان کرد : رسیدگی به راههای ارتباطی بنادر مازندران با بنادر جنوب کشور از طریق پایتخت با موضوع ترانزیت کالا اهمیت دو چندانی پیدا میکند . با توجه به سرمایهگذاری بخش دولتی و خصوصی در بنادر مازندران و روند رو به رشد توسعه ، تجهیز و گسترش بنادر بیتوجهی به راههای مواصلاتی از جمله مواردی است که کارآیی بنادر را در آینده با مشکل مواجه میکند .
نقش موثر توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی دیده شود
«شهریار سلیمانی» کارشناس ارشد حمل و نقل بینالمللی و دریانوردی اظهار کرد : یکی از مهمترین فعالیتها در بنادر که میتواند نقش اساسی در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشد ، توسعه مناطق اقتصادی ویژه است که متأسفانه هماکنون با وجود تلاشهای نمایندگان استان از سوی مسئولان استانی مورد کمتوجهی قرار گرفته است . از جمله ویژگیهایی که یک بندر میتواند رشد پیدا کند که در مازندران بندرت به آن توجه شده ، سرمایهگذاری در بخش خصوصی است .
کارشناس رسمی سوانح دریایی افزود : امروزه ارزش افزوده کالاهای خام پیش از صادرات میتواند نتیجه بهتری داشته باشد ، میتوان در کنار این بنادر پایگاههایی ایجاد کرد که بتوانند کالاهای خام را به ارزش افزوده تبدیل کنند . از جمله این پایگاهها پیشبینی کارخانههایی بهمنظور تبدیل ارزش افزوده مواد غذایی و بستهبندی در بندر نوشهر یا نکا است . یکی از قطبهای کشتیسازی مازندران ، صنعت «صدرای نکا» است که میتواند نقش حیاتی در تعمیر ، ساخت و تجهیز کشتیها داشته باشد .
سلیمانی با اشاره به اینکه توقیف کشتی به مدت طولانی در بندر میتواند عدم انگیزه واردات و صادرات را ایجاد کند ، خاطرنشان کرد : عملیات انبارداری و توسعه امور گمرکی ، اتوماسیون حمل و نقل کالا ، بهرهگیری از کارکنان مجرب و با دانش دریایی و اقتصادی میتواند در واردات و صادرات ما در حمل و نقل دریایی نقش موثری داشته باشد .
میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر کاهش نسبی داشته
«محمد امیدی» کارشناس ارشد علوم دریایی و تحول دریایی اظهار کرد : وجود برخی ظرفیتها و پتانسیلها در بخشهای مختلف حمل و نقل ، افزایش کمی و کیفی تجهیزات و توسعه ظرفیتهای جدید در زیرساختها و ناوگان ریلی ، جادهای و حمل و نقل دریایی باعث کاهش نسبی در میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر شده است . هماکنون مجدداً شاهد افزایش میزان ترانزیت کالاهای متعلق به کشورهای آسیای میانه ، قفقاز ، عراق و افغانستان هستیم که این امر ناشی از موفقیتآمیز بودن اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق ترانزیت در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است .
کارشناس دریانوردی گفت : حمایتهای دولتی و ارزانی خدمات ارائه شده بهمنظور تسریع در ترانزیت کالا از طریق ایران همه سازمانهای دولتی را در حرکتی هماهنگ مکلف به رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت کالا از کشور کرده است . قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی «اکو» این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بتوانند در چارچوب همکاریها و موافقتنامههای مختلف در زمینه ترانزیت کالا ، صادرات و واردات کشورهای عضو به ایفای نقش بپردازد .