در حال بارگذاری ...
  • لجستیک : عنصر مهم در توسعه عمان

    در حال حاضر عمان توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را با ایالات متحده منعقد کرده است و همچنین طرف مذاکره بین شورای همکاری خلیج و سنگاپور است . علاوه بر این ، عمان در حال حاضر در حال مذاکرات FTA با چین ، نیوزیلند و استرالیا ، و همچنین گفت وگوی به ظاهر بی پایان بین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه تجارت آزاد اروپا می باشد .

    موقعیت جغرافیایی استراتژیک عمان مدت هاست این کشور را به عنوان مرکز تجارت ، و اتصال خاورمیانه به پاکستان و شبه قاره هند در شرق ، ایران در شمال و آفریقا در جنوب مطرح کرده است . موقعیت کلیدی عمان بیانگر این واقعیت است که تنها عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در خارج از خلیج عربستان واقع شده ، به این  معنی که کشتی های باربری که در بنادر عمان به دنبال اسکله هستند نباید از طریق تنگه حساس سیاسی هرمز عبور کنند . و اما اخیرا ، با پیروی از ابتکار "Tanfeedh"، عمان شروع به استفاده کامل از موقعیت استراتژیک خود کرده و فرصت های ارائه شده توسط خود را به عنوان مرکز اصلی لجستیک در خاورمیانه با تمایل به تبدیل شدن به بازیکن بزرگ جهانی در این بخش معرفی نموده است . گرچه پیش از Tanfeedh ، افتتاح فرودگاه جدید بین المللی مسقط که مدت طولانی در انتظار افتتاح بوده ، در اواخر امسال برنامه ریزی شده و هدف بلندپروازانه آن قرار گرفتن در میان ۲۰ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ است .

    در صحار و دوکم ، امکانات بندر به سرعت در حال توسعه است، ظرفیت حمل و نقل محموله ها و کانتینرها را افزایش می دهد . وضعیت کنونی قطر انگیزه مضاعفی ایجاد کرده ، همچنین کالاهای دیگری که از دیگر بناد خلیج فارس به سمت بنادر عمان تغییر مسیر دهند هم در نظر گرفته شده اند .

    در واقع تجارت میان عمان و قطر در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ تقریبا ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است . Tanfeedh تعدادی از مسائل در بخش لجستیک عمان را شناسایی کرد که باید به منظور کمک به توسعه مورد توجه قرار گیرد . اینها عبارت بودند از : بازده معاملات تجاری ، اتصالات و ظرفیت ، زیرساخت ها و رقابت .

     بازده معاملات ، بدون شک ، یک عنصر مهم است و دولت در حال حاضر اقدامات مهمی در حل این مسئله با معرفی «پنجره یکپارچه برای ترخیص و بازرسی گمرکی» یا «بیان» انجام داده است . پلت فرم دیجیتال طراحی شده است که اجازه می دهد تمام فرایندهای ترخیص و بازرسی گمرکی به صورت هماهنگ با هدف کاهش دوره ترخیص کالا از گمرک از ۸ روز تا کمتر از یک روز. دولت در حال حاضر برای پیاده سازی این سیستم در سراسر ادارات و وزارتخانه های وابسته آن به منظور تسهیل تجارت تلاش می کند.

    به منظور افزایش راندمان و بهره وری در توسعه لجستیک ، دولت ایجاد شرکت Oman Logistics Company Group SAOC (Asyad) با مسئولیت مدیریت بخش لجستیک را تعهد کرده است . در حال حاضر وزارت دارایی ضمن مالکیت شرکت های اداره پست عمان ، کشتی رانی عمان، شرکت ملی فری ، بندر دوکم ، بندر صلاله و بندر صحار ، آنها را مدیریت می کند - برخی از کسب و کارهایی که در حصول اطمینان از اینکه عمان از پتانسیل خود به عنوان یک مرکز لجستیک بهره می گیرد اهمیت دارند .

    Asyad اخیرا مجوز وزارت حمل و نقل و ارتباطات را برای مدیریت و اپراتوری بندر سلطان قابوس در مسقط را اخذ کرده است که قرار است در آینده نزدیک به توسعه مجدد آن اقدام نماید . برخی از سایر پروژه های لجستیکی کلیدی که در حال توسعه در عمان می باشند عبارتند از :

    بندر دوکم : با ۲۱۰۰ متر اسکله ، عمق آبی که دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک مرکز لجستیک جهانی می باشد و جزء کلیدی منطقه ویژه اقتصادی دوکم است .

    شهر لجستیکی خزائن : باموقعیت استراتژیک در استان جنوبی بتینه واقع شده و به عنوان یک "شهر لجستیکی در کلاس جهانی"، قرار است خزائن در سال ۲۰۱۸ عملیاتی شود .

     

     

    ریل عمان : توسعه یک شبکه راه آهن ملی ۲۱۴۴ کیلومتری پیشنهاد شده است که سه بندر اصلی سلطنت عمان را به مناطق صنعتی و همچنین سایر شبکه های GCC متصل می کند .

    توسعه بندر صلاله : قصد دارد ظرفیت بندر را با ۵۰ درصد افزایش دهد ، از ۵ تا ۷.۷ میلیون واحد معادل بیست فوت (TEU) و موقعیت صلاله را به عنوان یکی از بنادر کلیدی خاورمیانه تقویت کند .

    پروژه دهکده کالای فرودگاه بین المللی مسقط : شکل گیری بخش جدید فرودگاه بین المللی مسقط ، دهکده کالا شامل ترمینال حمل و نقل هوایی برای واردات ، صادرات ، بازرسی و حمل و نقل پستی و مراکز ترانزیت می باشد .

    به عنوان نکته نهایی قابل توجه ، نقش توافقنامه های تجاری عمان با سایر کشورها و نهادهای منطقه ای نباید در پیشبرد بخش لجستیک سلطنت عمان کم اهمیت انگاشته شود . در حال حاضر عمان توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را با ایالات متحده منعقد کرده است و همچنین طرف مذاکره بین شورای همکاری خلیج و سنگاپور است . علاوه بر این ، عمان در حال حاضر در حال مذاکرات FTA با چین ، نیوزیلند و استرالیا ، و همچنین گفت وگوی به ظاهر بی پایان بین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه تجارت آزاد اروپا می باشد .

    توسعه موافقت نامه های FTA با کشورهای مختلف احتمالا جریان تجارت را از طریق عمان افزایش می دهد و در نتیجه نیاز به یک بخش لجستیک پیچیده را افزایش می دهد .

    مانند بخش های دیگری که  Tanfeedh  روی آنها متمرکز شده است ، لجستیک اهمیت چشمگیری به عنوان یک صنعت مهم در عمان دارد بویژه موقعیت جغرافیایی مطلوب آن . با این اوصاف ، کارهای زیادی باید انجام بشود و حیاتی است که دولت به حمایت خود از پروژه های شاخصی مانند فرودگاه بین المللی مسقط و شبکه ریلی ، توسعه بنادر دوکم ، صحار و صلاله ادامه دهد تا مطمئن شود سرمایه گذاری های انجام شده به افزایش سهم بازار منجر می شود .

    درس هایی که می آموزیم :

    ۱-  اهمیت لجستیک در توسعه کشور به عنوان پیوند دهنده تمام قطعات پازل توسعه

    ۲-  ارتباط موافقتنامه های تجاری و لجستیک

    ۳-  اهمیت زیرساخت های مدهای مختلف حمل و نقل در توسعه لجستیکی کشور

    ۴-  تعریف یک پروژه ملی برای توسعه لجستیک و الزام همه زیربخش ها برای همکاری

    ۵-  اهمیت بکارگیری پنجره واحد گمرکی در توسعه لجستیک که خوشبختانه در ایران هم انجام شد

    ۶-  اهمیت ایفای نقش منطقه ای و جهانی برای همه کشورها (نقشی که ایران متاسفانه فاقد آن است)

     

    نویسنده : دکتر خسرو سرایی




    مطالب مرتبط

    حمایت از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل از اهداف سازمان راهداری

    حمایت از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل از اهداف سازمان راهداری

    نگاه ما به شرکت‌های حمل و نقل ، نگاه حمایتی است و می‌خواهیم از شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل حمایت کنیم ‎و با این حمایت که در چهارچوب قانون صورت خواهد گرفت به دنبال افزایش کارایی و ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل در داخل کشور ، سطح منطقه و در صورت امکان در عرصه ...

    |

    ۵ پیشنهاد برای بهبود رویکردهای بندری و دریایی

    ۵ پیشنهاد برای بهبود رویکردهای بندری و دریایی

    بنادر به عنوان تامین کننده عمده مشاغل ، نه تنها به عملکرد اقتصادی بلکه به بهبود وضعیت اجتماعی کشور کمک می کنند و از جهت اقتصاد ملی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی در کشور نیز بسیار مهم هستند چرا که در سنتی ترین حالت فعالیت خود ، به عنوان یک ارتباط مهم بین حمل و نقل دریایی به ...

    |

    برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی معاون حمل‌ونقل وزیر راه با روسای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل کشور

    برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی معاون حمل‌ونقل وزیر راه با روسای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل کشور

    شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از حضور تمامی حاضران در جلسه این نوید را داد که جلسات هم‌اندیشی بعدی با حضور مسئولانی از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه حمل‌‌ونقل ، لجستیک و ترانزیت با هدف برقراری ارتباط نزدیک و استماع گزارش‌های هر یک از ...

    |

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    درخواست وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از کلمه لجستیک در نام شرکت‌ها و متون رسمی

    لغت لجستیک ریشه یونانی دارد اما به دلیل ماهیت چندوجهی بودن مفهوم آن ، در قریب به اتفاق کشورهای پیشروی لجستیک در دنیا مانند آمریکا ، آلمان ،‌ اسپانیا ، ترکیه و غیره برای کلمه لجستیک معادلی در نظر گرفته نشده و صرفاً با رسم‌الخط آن کشور بازنویسی شده است .

    |

    نظرات کاربران