در حال بارگذاری ...
  • بهبود مستمر در بخش فله و کشتی کانتینری در سال ۲۰۱۸ میلادی

    چین به عنوان یک عامل محرک رشد تقاضای کشتیرانی فله خشک ، جهش عظیمی را در افزایش سطوح واردات نفت خام در سال ۲۰۱۷ میلادی به نمایش گذاشته است . این کشور قصد دارد جایگاه بزرگترین صادر کننده کالاهای کانتینری جهان را برای خود نگاه دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) پیش بینی کرد : بازار صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد استمرار بهبود خواهد بود ، در صورتی که هوشیار باقی بماند .

    شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) معتقد است ، برای اینکه بهبود بازار کشتیرانی سال ۲۰۱۷ در ۲۰۱۸ نیز استمرار داشته باشد ، هوشیار بودن نقش کلیدی را بر عهده دارد . ناگفته نماند ، چین یک نیروی محرکه برای تقاضا باقی خواهد ماند .

    با نگاهی بر سه بازار اصلی - فله خشک ، کانتینر و تانکر - "پتر سند" تحلیل گر ارشد بیمکو می گوید : در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد بهبود مستمر در بخش فله و کشتی کانتینری خواهیم بود ، از سوی دیگر ، پتانسیل برای روند صعودی در بخش تانکر نیز وجود دارد .

    وی در چشم انداز بازارهای ۲۰۱۸ با اشاره به نقش محوری چین افزود : چین به عنوان یک عامل محرک رشد تقاضای کشتیرانی فله خشک ، جهش عظیمی را نیز در افزایش سطوح واردات نفت خام در سال ۲۰۱۷ میلادی به نمایش گذاشته است . این کشور قصد دارد جایگاه بزرگترین صادر کننده کالاهای کانتینری جهان را برای خود نگاه دارد .

    بخش فله خشک

    تحلیل گر ارشد بیمکو خاطر نشان ساخت : سال ۲۰۱۷ رشد تقاضا و رشد ناوگان به ترتیب پنج و ۳.۲ درصدی را تجربه کرد ، در حالی که انتظار می رفت هر دو رقم پایین تر از این باشند .

    "پتر سند"هم چنین تاکید کرد ، سال جاری میلادی می تواند نخستین سال پس از ۲۰۱۱ باشد که بخش فله خشک به سودآوری باز خواهد گشت ، اما از سوی دیگر صنعت کشتیرانی نباید خیلی عجول و شتاب زده باشد . این مسئله بستگی زیادی به واکنش مالکان دارد ، به طوری که اگر با دقت و تومنینه رفتار شود ، ناوگان جهانی فله خشک ممکن است تنها یک درصد رشد را تجربه کند . مالکان شناورها ، سرعت پایین را به عنوان یک عامل اصلی و حیاتی در کنترل بخش عرضه می دانند .

     

     

    بخش کانتینر

    تحلیل گر ارشد بیمکو عامل بدیهی و مشهود که بخش کانتینری برای سودآوری به آن نیاز دارد را بیان می کند . بازار بهتر سال ۲۰۱۷ شاهد دوباره فعال سازی کشتی های بیکار و پایان دادن به دوران قحطی سفارش ها در ماه دسامبر با دریافت سفارش ۲۰ فروند کشتی کانتینری به ظرفیت ۲۲ هزار TEU بود .

    "پتر سند" همچنین یادآور شد ، این بدان معنی است که رشد اسمی ناوگان کشتیرانی کانتینری در چند سال آینده در حدود چهار درصد خواهد بود . از سوی دیگر ، به کارگیری روش های مستمر کاهش هزینه و کاهش سرعت جهت کنترل شدید هزینه سوخت ، عوامل اصلی افزایش درآمد خواهند بود .

    تانکرها به عنوان یک بخش مهمی از صنعت کشتیرانی شرایط بهتری در سال ۲۰۱۷ را تجربه نکرد ، بیمکو می گوید : فعالیت اوراق در میان تانکرهای نفت خام و مشتقات نفتی برای جلوگیری از افت نرخ کرایه حمل کافی نبوده است .

    با نگاهی بر آینده ، تحلیل گر ارشد بیمکو پیش بینی کرد ، بازار رشد تقاضای تانکر در سال ۲۰۱۸ روندی را که در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد ، ادامه خواهد داد ، به عبارت دیگر، واردات فزاینده از شرق دور و صادرات فزاینده از آمریکا ادامه خواهد یافت . بر این اساس ، شرایط به نفع بازار نفتکش های غول پیکر و تا حدی نیز تانکرهای سوئزماکس خواهد بود ،

    از سوی دیگر ، سرنوشت بازار تانکرهای افراماکس نیز بستگی زیادی به میزان تقاضا در اروپا و آسیای منطقه ای دارد ، جایی که انتظار می رود نرخ رشد کرایه حمل شیب نزولی تری را بپیماید .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ششمین نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری با حضور مجتبی خوش نیت ، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ارزش دارایی ۱۰ کشور برتر جهان در بخش حمل‌ونقل دریایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی در رتبه‌های اول تا دهم قرار گرفته‌اند اعلام ...

    |

    جنبش انصارالله یمن بار‌ها اعلام کرده که دریای سرخ تنها تا زمانی‌ که دارو و غذا به دست مردم غزه نرسد ، برای کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند ، ناامن است .

    |

    این اقدام در پی احیای قرارداد منعقده میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بوده که در گذشته به امضا رسیده و در خردادماه سال جاری مجدد مورد مذاکره قرار گرفته است که بر اساس آن ، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش احداث ابنیه و ...

    |

    نظرات کاربران