در حال بارگذاری ...
  • رشد ۲۵ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر خرمشهر

    در سال ۲۰۱۷ گردشگری به عنوان رکن چهارم اقتصاد شناخته شده است و یکی از مزیت های غالب خرمشهر، گردشگری دریایی در اروند و کارون است . شرایط جغرافیایی و اقلیمی مطلوب این منطقه در بازه زمانی آبان تا فروردین ماه ، فرصت بسیار خوبی برای پذیرایی از گردشگران فراهم کرده است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۰۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر خبر داد .

    محمد محسنی گفت : در ۱۰ ماه سال جاری ، رشد ۲۵ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر ، رشد ۶۰ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن و رشد ۲۳ درصدی تردد مسافر نیز در این بندر به ثبت رسیده است .

    وی درباره راه اندازی ترمینال کانتینری بندر خرمشهر گفت : این ترمینال با ظرفیت ۳۵۰ هزار TEU در یک چارچوب استاندارد و مجهز در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در دست احداث است و در حال حاضر عملیات بلوک گذاری و انعقاد قرارداد خرید تجهیزات آن نیز انجام شده است .

    محسنی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی این ترمینال سبب رونق مضاعف بندر خرمشهر خواهد شد ، افزود : ترمینال کانتینری جدید بندر خرمشهر ظرفیت خدمات کانتینری این بندر را به پنج برابر خواهد رساند . این امر در راستای خدمات رسانی مطلوب به صاحبان کالا انجام خواهد شد و امید است این پروژه در بازه زمانی کم و با دقت فراوان اجرایی شود .

    مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به برگزاری اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون در اسفند ماه سال جاری به میزبانی بندرخرمشهر تصریح کرد : در سال ۲۰۱۷ گردشگری به عنوان رکن چهارم اقتصاد شناخته شده است و یکی از مزیت های غالب خرمشهر، گردشگری دریایی در اروند و کارون است . شرایط جغرافیایی و اقلیمی مطلوب این منطقه در بازه زمانی آبان تا فروردین ماه ، فرصت بسیار خوبی برای پذیرایی از گردشگران فراهم کرده است .

    محسنی در ادامه ضمن اعلام برگزاری اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون در اسفند ماه سال جاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و برخی مسئولان کشوری و استانی گفت : در این راستا راه اندازی کمیته گردشگری دریایی اروند و کارون ، انتخاب اولین مشاور گردشگری در سطح بنادر ، برنامه ریزی برای برگزاری اولین همایش جذب سرمایه گذاران گردشگری دریایی ، شناسایی ۴۰ حوزه گردشگری در اروند و کارون و برنامه ریزی برای احداث ۶ پست اسکله گردشگری در کارون نیز انجام شده است .

     

     

    وی طراحی نقشه جامع گردشگری اروند و کارون تحت عنوان اطلس گردشگری ، خریداری ۴۰ فروند جت اسکی ، تشکیل کمیته گردشگری دانش آموزی و دانشجویی در راستای اشاعه فرهنگ گردشگری دریایی را از دیگر برنامه های در دست اقدام بندر خرمشهر در زمینه رونق گردشگری دریایی در اروند و کارون عنوان کرد . مرکز گردشگری دریایی که برای اولین بار در ایران مجوز گرفته است نیز در ۹ اسفند ماه و در حاشیه برگزاری نخستین همایش گردشگری دریایی اروند و کارون افتتاح خواهد شد همچنین در نظر داریم با مرمت و بهسازی ساختمان قدیم بندر خرمشهر که از جمله نمادهای سال های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به شمار می آید آن را به مکان گردشگری تبدیل کنیم که این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد .

    مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر لایروبی اروند رود و شناورسازی مغروقه ها را از جمله مشکلات بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود : بندرخرمشهر در دوران جنگ تحمیلی متحمل خسارات فراوانی شد و اکنون به دلیل عدم لایروبی اروند رود و وجود مغروقه ها نتوانسته به جایگاه سابق خود بازگردد .

    محسنی با اشاره به قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه اروند رود با اعتبار بالغ بر۶۲۵ میلیارد ریال که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد ، اظهار داشت : از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه ۲۱ فروند مغروقه خارج سازی شده است و مهمترین آن مغروقه خانیان است که از ماه جاری ادامه عملیات خارج سازی آن را در دست اجرا قرارگرفت و امیدواریم ظرف چهار ماه آینده خارج سازی شود .

    وی درباره راه اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق موسوم به C.B.C گفت : برای راه اندازی این دفتر از مدتها قبل اعلام آمادگی شده و اجرایی کردن این دفتر مستلزم اراده کشور عراق است که با توجه به حقوق و قوانین فراملی می بایست انجام شود . نیمه دوم سال ۹۷ نیمه شکوفایی بندر خرمشهر خواهد بود و اقدامات مختلفی برای این منظور در آن زمان در نظر گرفته شده است . محسنی در ادامه با اشاره به بروز رسانی زیر ساخت های بندر خرمشهر از جمله اسکله های دو تا هفت و چهار پست ابراز و فعال سازی خط ریلی این بندر ابراز امیدواری کرد که با فراهم سازی این زیر ساخت ها رونق بندر خرمشهر تحقق یابد .

    وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر بندر خرمشهر نقش اول اشتغال در شهرستان خرمشهر را به عهده دارد و چندین هزار خانوار از طریق این بندر ارتزاق می کنند همچنین در راستای رونق بندر خرمشهر پیشنهاد ایجاد کریدور بندر باهنر به خرمشهر ارائه و رایزنی ها و مکاتبات آن نیز انجام شده و در نظر داریم صادرات از طریق مرزهای آبی بندر خرمشهر جایگزین حمل و نقل زمینی به کشور عراق شود که تحقق این پیشنهاد رونق اقتصادی ، کاهش هزینه ها ، کاهش تصادفات جاده ای و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت .




    مطالب مرتبط

    امسال به منظور تامین ایمنی سفرهای دریایی نوروزی در رودخانه کارون خرمشهر ، ۵۰ بازرس از بندر خرمشهر در تمامی اسکله‌های گردشگری دریایی مستقر شدند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دادند .

    |

    بندر خرمشهر در عرصه‌های ایمنی و حفاظت ناوگان ، تجسس دریایی ، یدک‌کشی ، مقابله با آلودگی دریایی ، حضور در مواقع اضطرار برای جست‌وجو و نجات ، پشتیبانی از حوادث ، ارائه خدمات پزشکی به مسافران به صورت آنلاین و دیگر موارد موردنیاز توانایی همکاری و همراهی با طرف عراقی را دارد .

    |

    این طرح از ۲۴ اسفند‌ماه آغاز و تا ۲۴ فرودین سال آینده در محدوده رودخانه کارون از ابتدای دهانه کارون تا انتهای پل آزادی (قدیم) انجام خواهد شد .

    |

    با توجه به موقعیت استراتژیک بندر خرمشهر و نزدیکی به بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس و با هدف کاهش هزینه‌های حمل و توسعه صادرات برای اولین بار در منطقه ، ایرانول موفق به ارسال محصولات صادراتی خود از بندر خرمشهر شد .

    |

    با انهدام این کالاها ، بیش از ۱۵ هزار متر و به میزان یک پنجم از فضای اشغال شده در انبارها ، آزاد شد . با آزاد شدن این فضای اشغال شده ، دیگر مشکلی برای نگهداری کالا در انبارهای مسقف بندر خرمشهر وجود ندارد .

    |

    نظرات کاربران