در حال بارگذاری ...
  • حضور بخش خصوصی بهترین گزینه برای پیشبرد اهداف لجستیک


    از سال ۹۲ مذاکرات با شرکت‌ انبارهای عمومی و خدمات گمرکی انجام شد و در سال ۹۵ قرارداد BOT ساخت بندر خشک کانتینری لجستیکی با ظرفیت ۳۰ هزار TEU در ۵ هکتار از اراضی این منطقه منعقد شد تا به این ترتیب با سرمایه‌گذاری ما ترمینال کانتینری مجهزی در غرب تهران ایجاد شود .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، بندر خشک کانتینری لجستیکی غرب تهران با ظرفیت ۳۰ هزار TEU کانتینر که در قالب قرارداد BOT ساخته شده است ، اوایل اسفندماه امسال افتتاح می‌شود .

    در راستای کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده کالا ، کاهش ماندگاری کالا در گمرک ، انتقال بار از روی جاده به ریل ، کاهش هزینه‌های سوانح رانندگی و افزایش سهم ریلی در جابه‌جایی بار کشور طبق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، ایجاد بنادر خشک در کشور ضروری به نظر می‌رسد . البته طی بررسی‌های سازمان ملل و موافقت مجلس شورای اسلامی و تصویب این موضوع ، در کشور فقط ۴ تا ۵ بندر خشک نیاز داریم که می‌تواند به جریان صحیح کالا کمک کند .

    امید ملک ، رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در این باره می‌گوید : در کشور ایران که نظام لجستیک‌ زیرساخت ندارد و فعال نیست به همین دلیل قیمت تمام شده کالا نیز افزایش می‌یابد . در نظام لجستیک ، قیمت کالایی که به عنوان مثال از فیلیپین به عنوان مبدأ ، تولید و جابه‌جا می‌شود ، در همه مقاصد نظیر ایران ، روسیه ، افغانستان و پاکستان یکسان خواهد بود .

    این عضو‌ کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران می‌گوید : طبق تأکیدات وزیر راه و شهرسازی باید بتوان مزیت رقابتی در کشور تولید کرد ؛ تاکنون کشور ما از مزایای نظام لجستیک بهره‌مند نبوده است . در سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد ۵۰۰ هزار کانتینر خالی در جاده‌های کشور هزار کیلومتر سیر کرده‌اند همچنین مبحث قاچاق از گذشته در حوزه کانتینرها مطرح بوده است ، بنابراین ما نیازمند راه‌اندازی نظام لجستیک بابت کاهش مصرف سوخت ، کاهش ترافیک جاده و کاهش هزینه مبادله کالا هستیم .

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه ۱۲۰ گمرک داخلی در کشور داریم اظهار داشت : به طریق بهینه از این گمرکات استفاده نمی‌شود ؛ اگر عملکرد لجستیکی در جامعه بهبود یابد یک درصد رشد اقتصادی GDP و ۲ درصد سهم تجارت را افزایش می‌دهد . در شرایط بهبود اقتصادی فعلی به نظر می‌‌رسد این کاهش هزینه مبادله کالا که از طریق ایجاد بنادر خشک محقق می‌شود ، موجب افزایش تقاضا خواهد شد .

    وی تأکید کرد : با معرفی و ارائه بارنامه سراسری یعنی بارنامه‌ای که در محل تعریف کالا در گمرکات داخلی قید شده است ، امکان تداوم حمل کالا با ریل فراهم می‌شود و تجار ما از این مزیت بهره‌مند می‌شوند . استفاده از مزایای صنعت لجستیک در ایران به کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی هزینه واردات و صادرات می‌انجامد ؛ کاهش مصرف انرژی ، کاهش سوانح رانندگی و کاهش ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر اصلی از دیگر مزایای این بنادر خشک است . معتقدیم اگر کانتینرهای وارداتی در نقاط صنعتی تحویل صاحب کالا شود هزینه‌های کانتینر و کالا کاهش می‌یابد و کانتینر خالی جهت صادرات ارائه می‌شود .

     

     

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اظهار داشت : طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریور امسال به دلیل کاهش بودجه‌های عمرانی و عدم تکمیل زیرساخت‌های لجستیک بهترین گزینه برای پیشبرد اهداف لجستیک حضور بخش خصوصی و شرکت‌های عمومی غیردولتی است که پروژه بندر خشک غرب تهران در همین قالب گنجانده شده است .

    وی تأکید کرد : در نظام لجستیک با حذف انبارداری کالا ، کالا به موقع به دست مصرف‌کننده می‌رسد در حالی که ما هنوز نظام لجستیکی و توزیع لجستیک قوی در کشور نداریم و وجود همین کامیون‌های توزیع‌کننده انواع برندهای مواد غذایی در سطح شهر یکی از نشانه‌های نبود زیرساخت لجستیک است . امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی ، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت ، معدن و تجارت بستر و زیرساخت قانونی لجستیک در کشور ما فراهم شود تا همه از مزایای آن بهره‌مند شوند .

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود : در دولت‌های قبل مجوزهای بندر خشک زیادی صادر شد در صورتی که با افزایش بنادر خشک کالا از مسیر جریان خود منحرف می‌شود ، همچنین طبق مطالعات سازمان ملل متحد و مصوبه مجلس ما در کشور فقط ۴ تا ۵ بندر خشک نیاز داریم که می‌تواند به جریان صحیح کالا کمک کنند . ۱۵۰ کشور پس از برجام به ایران آمدند و اولین سؤال آنها این بود که پایه‌های نظام لجستیک در کشور ما چقدر محکم است .

    وی با بیان اینکه اولین شرکت خط‌شکن تحریم‌ها قبل از توافق‌نامه برجام بود ، گفت : ۳۱ تیر ماه ۹۳ زمانی که هنوز برجام به نتیجه نرسیده بود ، در آن شرایط تحریم اولین کشتی را به بندر شهید رجایی آوردیم و تا سال ۹۴ کشتی‌های بزرگی وارد بندر شهید رجایی کردیم و این موجب کاهش هزینه کرایه حمل و هزینه‌ واردات شد .

    افتتاح بندر خشک کانتینری لجستیکی غرب تهران

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم تا در راستای توسعه لجستیک بندر خشک کانتینری در تهران ایجاد کنیم ، گفت : در این راستا از سال ۹۲ مذاکرات با شرکت‌ انبارهای عمومی و خدمات گمرکی انجام شد و در سال ۹۵ قرارداد BOT ساخت بندر خشک کانتینری لجستیکی با ظرفیت ۳۰ هزار TEU در ۵ هکتار از اراضی این منطقه منعقد شد تا به این ترتیب با سرمایه‌گذاری ما ترمینال کانتینری مجهزی در غرب تهران ایجاد شود .

     

     

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتی‌رانی و خدمات وابسته با بیان اینکه ۹۶ درصد عملیات تکمیل این بندر خشک کانتینری انجام شده است ، گفت : پیش‌بینی می‌شود این بندر اوایل اسفند ماه امسال به بهره‌برداری برسد . با ایجاد این پایانه کانتینری در گمرک غرب تهران ، هزینه انتقال کانتینرها به داخل کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد .

    ملک پروژه احداث بندر خشک کانتینر لجستیکی در غرب تهران را شامل سه بخش دانست و گفت : خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری واگن و تریلر با هزینه ۹ میلیارد تومان ، ایجاد نرم‌افزار و کنترل ایمنی و امنیتی شامل دوربین و دستگاه‌های نشان‌دهنده موقعیت کانتینر در ترمینال با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان و هزینه عمرانی مطابق تعهد ما به شرکت انبارهای عمومی در حدود ۵ میلیارد تومان ، از این موارد است ؛ این پروژه در مجموع ۱۴.۵ میلیارد تومان هزینه داشته است .

    این عضو‌ کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد : این ترمینال کانتینری بازوی لجستیکی گمرک است و دروازه‌ای است تا حمل‌ونقل ترکیبی در کشور توسعه یابد. ما همچنین به شرکت راه‌آهن پیشنهاد دادیم ، پس از راه‌اندازی پایانه آستارا و تکمیل خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا در ایستگاه آستارا بندر خشک ایجاد کنیم .

    وی با بیان اینکه تعرفه‌های ما طبق تعرفه‌های شرکت انبارهای عمومی خواهد بود ، گفت : پیش‌بینی می‌کنیم در این مدت ۷ سال ۲۵ تا ۳۰ درصد بازگشت سرمایه داشته باشیم ؛ اطمینان داریم در این پروژه مردم، صاحبان کالا ، گمرک ، شرکت انبارهای عمومی و غیره منتفع می‌‌شود . در بنادر ما معافیت انبارداری ۵ روز است ، اما عملاً امکان ۵ روزه ترخیص وجود ندارد، اما در روش بارنامه سراسری این هدف محقق می‌شود .

    رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود : ظرفیت بندر خشک کانتینری مذکور ۳۰ هزار TEU کانتینر در سال است . همچنین هدف‌گذاری شده است تا سال ۱۴۰۴ سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا به ۳۰ درصد برسد که در شرایط فعلی امکان تحقق آن وجود ندارد ، اما با توسعه چنین بنادری سهم ریلی در جابه‌جایی کالا افزایش می‌یابد .




    مطالب مرتبط

    اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

    |

    بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

    |

    "سامانه یکپارچه عملیات بندری" به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی با مدیریت معاونت امور بندری و اقتصادی و نظارت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از آبان ماه ۱۴۰۲ در دست تحلیل ، طراحی و تولید می‌باشد .

    |

    توسعه اقتصاد دریامحور می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصاد شود و مسئله بسیار مهم اینکه ایجاد مراکز تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر ، قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌دهد و با ایجاد ارزش افزوده نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح بین‌المللی نیز قدرت رقابت افزایش می‌یابد .

    |

    جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

    |

    نظرات کاربران