ترویج پیاده محوری با افزایش تراکم در حوالی ایستگاههای حمل و نقل همگانی
توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودروهای شخصی ، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش شهرسازی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با اشاره به اینکه در اختتامیه همایش ، سه شهر کاندیدای اجرای TOD خواهند شد از تصویب و ابلاغ سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و تشکیل شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی خبر داد .
مهرداد تقیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در هتل المپیک تهران گفت : یک مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده است مرتبط با بحث رشد است . همه فکر میکنیم رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان میدهد در حالی که باید در نظر داشته باشیم رشد دو جنبه دارد که یکی از آنها تصادفی و دیگری هوشمندانه است .
تقی زاده ادامه داد : یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیر میگذارد بحث TOD است . در این توسعه به مرکزیت راه آهن ، مترو ، اتوبوسهای دورن شهری کاربریهای مختلف با تراکم بالا شکل میگیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش یابد . بدین معنا وقتی مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر میشود در حقیقت به مردم این پیام را میدهیم که از خودروی شخصی استفاده کنند ، اما وقتی مجوز بلندمرتبه سازی در کنار حمل و نقل عمومی استاندارد صادر میشود ، موید این پیام است که از حمل و نقل عمومی استفاده بهینهای خواهد شد .
وی مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاههای حمل و نقل همگانی را رواج پیاده محوری ، کاهش مسافت سفر ، بهرهگیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانی ، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد .
تقی زاده با اشاره به اینکه دو همایش شهرسازی ریل پایه در سالهای گذشته انجام شد ، گفت : نتایج برگزاری دو همایش ، دو بیانیه و ۴۴ خروجی بود که از ۴۴ خروجی ۱۳ مورد آن انجام شده ، ۱۲ مورد در حال انجام و ۱۹ مورد انجام نشده است . تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی ، تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ، همکاری با وزارت کشور و شهرداریها نسبت به اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل بخشی از موارد انجام شده است .
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : تلاش برای نهادینه کردن TOD استاندارد حداقل در ۱۰ نقطه کشور ، لزوم توجه به سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کلیه سطوح طرحهای توسعه و عمران از ملی و منطقهای تا محلی ، تقویت اعضای کارگروه حمل و نقل و شهرسازی و محتوای آن و تقویت سایت TOD و معرفی آن به نهادهای شهرسازی و حمل و نقل همگانی از دیگر اقدامات انجام شده است . در اختتامیه سومین همایش سه شهر به عنوان کاندیدیای اجرای TOD معرفی خواهند شد .
تقی زاده اثر کاربریهای گوناگون بر استفاده از حمل و نقل همگانی را توضیح داد و گفت : توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودروهای شخصی ، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد . توسعه مسکونی در طول کریدور حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت توسعه تجاری در طول کریدور حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۷ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد .