در حال بارگذاری ...
  • توافق ایران و پاکستان در خصوص رونق صنعت گردشگری ریلی


    با توجه به اینکه ایران و پاکستان از توانمندی‌های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار بوده و دو کشور قدرتمند منطقه محسوب می‌شوند ، افزایش حجم مبادلات دو کشور در بخش‌های مختلف می‌تواند گامی موثر برای بهبود وضع منطقه باشد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، ایران و پاکستان در خصوص رونق صنعت گردشگری بین دو کشور با راه اندازی قطار‌های مسافری ، زیارتی و گردشگری به توافق رسیدند .

    مجید ارجونی ، مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران مستقر در زاهدان در پایان نشست دو روزه کمیته مشترک حمل و نقل ریلی ایران و پاکستان در اسلام آباد ، با تشریح دستاورد‌های این نشست ، گفت : ایران و پاکستان برای راه اندازی قطار مسافری زیارتی و گردشگری بین دو کشور و آسان شدن رفت و آمد زائران پاکستانی به اماکن مقدس در شهر‌های ایران و عراق توافق کردند . پس از برگزاری نشست‌های تخصصی اعضای کمیته مشترک کارشناسی راه آهن کویته پاکستان و زاهدان ایران ، دو کشور بررسی خود را در خصوص رونق صنعت گردشگری با همکاری سازمان‌های گردشگری دو طرف انجام می‌دهند .

    ارجونی احیای سرویس دهی قطار‌های مسافربری بین زاهدان و کویته را از دیگر توافق‌های مهم این نشست عنوان کرد و افزود : این قطار‌ها پیش از این نیز در این مسیر فعال بود ، ولی به دلیل مسائل امنیتی متوقف شد ، با این حال راه آهن پاکستان اعلام تمایل کرده که این قطار دوباره راه اندازی شود . بر اساس این توافق ، می‌توان مسافران دو کشور را با راه اندازی قطار‌های مسافری جابجا کرد ، به ویژه زائران مسیر عتبات عالیات عراق یا شهر‌های زیارتی ایران این طرح با استقبال خوبی مواجه می‌شود .

    مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران مستقر در زاهدان در بخش پایانی سخنانش افزود : در این نشست همچنین توافق شد که توافقنامه سال ۱۹۵۹ میان دو دولت به پیشنهاد طرف ایرانی به روز رسانی می‌شود . هیات ایرانی از وزیر ، قائم مقام وزیر و مسئولان ارشد راه آهن پاکستان برای سفر به تهران در راستای بررسی مجدد موافقت نامه‌های دو کشور دعوت کرد و طرف پاکستانی نیز در این خصوص قول مساعد داد .

    ارجونی گفت : هدف از سفر پیشنهادی طرف پاکستانی به ایران ، مباحث کلی توسعه حمل و نقل ریلی زاهدان - کویته و اصلاح موافقتنامه از طریق فعالیت گروه‌های فنی و فعال بوده است . همچنین در این نشست مقرر شد که طرف پاکستانی ، نماینده‌ای در تفتان (مرز میرجاوه) مستقر کند تا بحث‌های حمل و نقل دو جانبه را آسان کرده و به عنوان کارشناس ، مسائل مربوط به ایران را نیز پیگیری کند .

    این نشست کارشناسی با حضور هیات ایرانی و سرپرستی مجید ارجونی ، مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ دیماه در اسلام آباد برگزار شد و با صدور بیانیه به کار خود پایان داد . راه آهن کویته - زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر تنها مسیر ریلی ایران و پاکستان است .

    با توجه به اینکه ایران و پاکستان از توانمندی‌های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار بوده و دو کشور قدرتمند منطقه محسوب می‌شوند ، افزایش حجم مبادلات دو کشور در بخش‌های مختلف می‌تواند گامی موثر برای بهبود وضع منطقه باشد .

    هم اکنون بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار سفر به ایران و زیارت امکان مذهبی ایران هستند ، اما با توجه به سخت بودن تردد جاده‌ای در مرزها ، راه اندازی قطار مسافربری می‌تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد .

    همچنین ایرانیان زیادی می‌توانند با سفر به پاکستان ضمن دیدن اماکن جذاب و گردشگری این کشور به کشور‌های آسیای شرقی نیز سفر کنند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میرحسن موسوی ، معاون مسافری راه‌آهن در نشست خبری اظهار داشت : در قانون ماده ۱۲ اشاره شده است طبق مصوبه هیات وزیران ، ...

    |

    در مهر ماه سال جاری یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۶۴۳ مسافر و زائر توسط دو هزار و ۲۵۴ رام قطار در این اداره کل جابه‌جا شده‌اند که ضریب اشغال قطارهای مسافری مهر ماه با احتساب ۱۰۰ درصد فروش ۹۴ درصد بوده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت لجستیک روسی FESCO توافقنامه هایی را با پنج شرکت لجستیک چینی امضا کرده است که این توافقنامه ها به طور کلی مربوط به حمل و نقل ...

    |

    با توجه به موقعیت استراتژیک این اداره کل در شبکه ریلی کشور و ترافیک قطارهای مسافری در محدوده استحفاظی این اداره کل ، حمل و نقل بار نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که برنامه‌ریزی و اجرای آن در خطوط مشترک ریلی بار و مسافر مستلزم تلاشی مضاعف است و این مهم با تلاش همکاران خدوم ...

    |

    نظرات کاربران