در حال بارگذاری ...

نکاتی مهم برای افزایش عمر خودرو


هر چقدر خودروی شما سنگین وزن‌تر باشد ، فشاری که بر روی موتور ، سیستم ترمز و تعلیق آن وارد می‌شود نیز بیشتر خواهد شد . در طول زمان حمل وسایل سنگین توسط خودرو می‌تواند به کاهش عمر خودرو شما نیز منجر شود .

اگر می‌خواهید اتومبیل شما برای سالیان سال چابک و سرحال بماند ، با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید به خوبی عمر خودرو خود را افزایش دهید .

بسیاری از صاحبان اتومبیل ها این را می‌دانند که با گرفتگی فیلتر هوا ، کشیدگی تسمه و یا تمام شدن لنت ترمز چگونه تا کنند ؛ حداقل اگر دفترچه‌ی راهنمای خودرو را نیز مطالعه نکرده باشید ، قطعا به مرور زمان با شنیدن از دوستان و اطرافیان خود به چگونگی عملکرد این قطعات و زمان مناسب برای تعویض آنها آشنا شده‌اید . اما این‌ها تمام نکاتی نیست که برای افزایش عمر خودرو خود باید به آن‌ها توجه کنید .

در این جا قصد داریم به موارد مختلفی بپردازیم که می‌توانند در حفظ هر چه بهتر خودرو شما کمک کرده تا حتی پس از سال‌ها گذشت از خرید خودروتان ، از سواری با آن لذت ببرید .

خودرو خود را همیشه تمیز نگه دارید

شست و شوی خودرو نه تنها بر روی ثار آن تاثیرگذار است ، بلکه می‌تواند با پاکسازی آلودگی‌های سطح خودرو شما از پوسدگی آن جلوگیری کند . رنگی که بر روی بدنه زده می‌شود ، از سطح خارجی خودرو در برابر زنگ زدن محافظت خوبی به عمل می‌آورد ، با این خال سطح داخلی آن همواره در معرض کثیفی قرار دارد .

به همین دلیل ، از آنجایی که در فصل زمستان امکان کثیف شدن خودرو در اثر پاشیدن آب باران و یا نمک ریخته شده بر روی آسفالت جاده‌ها جهت جلوگیری از لغزندگی وجود دارد ،‌ مهم است که شما همیشه خودروتان را تمیز نگه دارید و مرتب بشویید . این درست است که نمک برای جلوگیری از یخ زدگی جاده‌ها مفید است ، اما اگر از روزنه‌های موجود و قطعات به لایه‌های زیری خودرو شما برود می‌تواند دردسر ساز باشد . حتی اگر خودروی شما طوری طراحی شده باشد که مایعات بر روی قطعات شاسی ، سیستم تعلیق و سایر قطعات زیر بدنه باقی نماند هم شما باید همیشه در نظافت و تمیز نگه داشتن خودرو خود کوشا باشید تا عمر خودرو خود را افزایش دهید .

 

 

خودرو شما فاقد لوازم اضافی باشد

به اعتقاد کالین چپمن ، طراح اتومبیل های شرکت لوتوس ، اول همه چیز را ساده کنید و سپس وزن را بکاهید . زیرا هر چه وزن اتومبیل شما کمتر باشد ، کیفیت رانندگی شما افزایش پیدا خواهد کرد . حتی اگر صاحب یک خودروی بزرگ هستید که ناچارید وسایل زیادی را هر روز با خودرو خود حمل کنید هم فرقی نمی‌کند و گفته‌ی چپمن برای شما هم صدق می‌کند .

هر چقدر خودروی شما سنگین وزن‌تر باشد ، فشاری که بر روی موتور ، سیستم ترمز و تعلیق آن وارد می‌شود نیز بیشتر خواهد شد . در طول زمان حمل وسایل سنگین توسط خودرو می‌تواند به کاهش عمر خودرو شما نیز منجر شود . بنابراین همین حالا هر چه لوازم اضافی در داخل خودرو شما است را از آن خارج کرده و تنها لوازم لازم را در داخل آن قرار دهید . این کار حتی به افزایش مصرف سوخت خودروی شما نیز منجر خواهد شد .

به محض روشن شدن خودرو حرکت نکنید

احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده است که صبح زود از خواب بیدار شده‌اید ، فورا داخل خودرو می‌نشینید و به خاطر وحشت از ترافیک می‌خواهید خیلی زود پایتان را روی کلاچ و گاز گذاشته و حرکت کنید . این در حالیست که شما باید ملاحظه‌ی خودروتان را نیز بکنید . خودروی شما پس از چند ساعت خاموش بودن ، نیازمند کمی فرصت است تا بتواند به عملکرد عادی برسد . در واقع زمانی که به مدت چندین ساعت موتور خودرو شما خاموش باشد ، روغن موتور که وظیفه‌ی مهمی را برای روان ساختن قطعات موتور دارد سرد می‌شود و در زیر موتور قرار می‌گیرد . زمانی که استارت می‌زنید پمپ روغن ،‌ چرخش روغن در موتور را فعال می‌کند ، اما تا رسیدن روغن به تمامی قطعات موتور معمولا ۱ الی ۲ دقیقه طول می‌کشد .

 

 

زمانی که شما فورا پس از روشن کردن خودرو خود را حرکت می‌دهید ، اصطکاک شدیدی در میان قطعات زیر کاپوت به وجود می‌آید و باعث ساییدگی آن‌ها می‌شود . به گفته‌ی کارشناسان ، پس از خاموشی‌های دراز مدت چند ساعته ، باید حداقل ۳۰ ثانیه به خودرو خود اجازه‌ی دهید در حالت روشن درجا کار کند و سپس حرکت را آغاز کنید . البته به گفته‌ی این افراد درجا کار کردن بیش از ۱ دقیقه نه تنها برای موتور سودمند نیست ، بلکه باعث آلودگی محیط نیز می‌شود .

هر از گاهی تخته گاز لازم است !

معمولا خط قرمز دور موتور در بسیاری از اتومبیل‌ها بیش از ۶۰۰۰ دور بر دقیقه است ، با این حال فرصت زیادی در طول روز به وجود نمی‌آید تا حتی دور موتور خودروی خود را حتی به نصف این میزان برسانید . این درست است که در دور موتورهای بالاتر ، مصرف سوخت نیز افزایش پیدا کرده و استهلاک قطعات بیشتر می‌شود ، اما هر از گاهی تخته گاز لازم است !

در دور موتور بالا ، همگام با افزایش جریان هوا ، دوده‌ای که روی سوپاپ‌ها ، اتاق احتراق و دیگر قطعاتی که در مسیر جریان هوا قرار دارند پاک خواهند شد . در صورتی که این رسوب بیش از حد بر روی سطح قطعات وجود داشته باشدف به احتراق نامنظم و کاهش عملکرد فنی خودرو منجر می‌شود و پاک کردن دوده‌ها نیز حالا دیگر دردسر ساز خواهد بود . البته تنها وقتی باید تخته گاز برانید که موتور خودرو به خوبی گرم و آماده باشد . درست است که در حد چند ثانیه مصرف سوخت شما بالا می‌رود ، اما در عوض به افزایش عمر خودرو خود کمک کرده‌اید .

از دیگر نکاتی که می‌تواند به افزایش عمر خودرو شما بی‌انجامد باید به تعویض به موقع قطعات معیوب و استفاده از قطعات باکیفیت اشاره کرد . مسلما استفاده از قطعات ارزان‌تر و بی کیفیت و بی‌توجهی شما به خرابی خودرو باعث کاهش عمر مفید آن و هزینه‌های زیاد تعمیر خواهد شد .




نظرات کاربران