در حال بارگذاری ...

سامانه سپهتن اولین و تنها سامانه کنترل تخلف رانندگان حمل و نقل مسافر


نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین و ارایه اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو ، سرعت و زمان رسیدن به مقصد ، موجب امنیت روانی مضاعف مسافرین خواهد بود که این امکانات نیز به زودی از طریق برنامه موبایل مسافر به عنوان بخشی از مهمترین ویژگی های جدید این نرم افزار به مسافران ارائه می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، سامانه سپهتن را اولین و تنها سامانه مکانیزه کنترل تخلف رانندگان حمل و نقل مسافر در کشور دانست .

محسن صادقی با تأکید بر مزایای سامانه سپهتن برای رانندگان ناوگان مسافربری تصریح کرد : مزایای سامانه سپهتن برای رانندگان بیشتر از سایرین است و از آن جمله می توان به اطلاع به موقع از جزئیات تردد ناوگان ، مشاهده جزئیات تردد و مسیر سفر خودرو ، گزارش میزان توقف های خودرو در حین سفر اشاره کرد . در این سامانه گزارش کارکرد ناوگان ، بررسی تخلفات خودروها به تفکیک رانندگان (کدام راننده ، کدام تخلف ، در چه زمان و مکان و ...) به صورت دقیق ، رسیدگی به اختلاف بین راننده ها بر اساس جزئیات تردد و ساعات رانندگی ، رسیدگی به اختلاف راننده ها و مالکین بر اساس جزئیات تردد و ساعت رانندگی، کاملا قابل مشاهده است .

صادقی اظهار داشت : کاهش قابل توجه هزینه جرایم راهنمایی و رانندگی (بازگشت هزینه) ، امکان تفکیک جرایم برای هر راننده ، اطلاع به موقع از حوادث احتمالی به وجود آمده برای خودرو ، انجام برنامه ریزی برای خروج رانندگان و خودروها از سرویس برای انجام تعمیرات و مرخصی ها نیز از دیگر خدمات این سامانه است .

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص مزایای سامانه سپهتن در راستای ارتقاء حقوق شهروندی نیز عنوان کرد : ارتقاء تکریم ارباب رجوع با امکان نظارت و پایش لحظه ای بر کیفیت سفرهای ناوگان شرکت ، رسیدگی به شکایات مسافران ، امنیت روانی حاصل از کنترل برخط و لحظه ای خودروها ، کوتاه شدن مدت سفر و بسیاری از امکانات که در نرم افزار تلفن همراه این سامانه وجود دارد در افزایش احساس امنیت سفر با ناوگان حمل و نقل مسافر تأثیر زیادی دارد .

وی اضافه کرد : سامانه سپهتن به عنوان یک سامانه نوپا دائما در حال بررسی و ارتقا است و در تلاش است تا نقش انسان در خطاها و تخلفات را کاهش دهد و در کارگروهی ویژه ، امکانات و ویژگی هایی به این سامانه اضافه می شوند .

وی ، دریافت اطلاعات تخلفات رانندگان بوسیله پیام کوتاه ، دریافت اطلاعات حوادث و تصادفات به صورت پیام کوتاه ، تامین اطلاعات لازم برای تعمیر و نگهداری خودرویی (در اختیار داشتن دقیق میزان پیمایش و زمان های سرویس ها و خدمات خودرویی) ، کنترل مدارک خودرویی (گواهینامه رانندگی ، بیمه نامه ، معاینه فنی  و... ) به صورت برخط و لحظه ای و دریافت هشدارهای لازم در زمان های پیش از اتمام و در خودروهای مجهز به سامانه نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو ، سرعت و زمان رسیدن به مقصد را از دیگر امکانات و خدمات این سامانه برشمرد .

 

 

وی تاکید کرد : نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین و ارایه اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو ، سرعت و زمان رسیدن به مقصد ، موجب امنیت روانی مضاعف مسافرین خواهد بود که این امکانات نیز به زودی از طریق برنامه موبایل مسافر به عنوان بخشی از مهمترین ویژگی های جدید این نرم افزار به مسافران ارائه می شود .

وی در خصوص اهمیت سامانه سپهتن به عنوان عامل کنترل و نظارت ناوگان مسافری کشور عنوان کرد : این سامانه ، اولین و تنها سامانه مکانیزه پیشگیرانه کنترل تخلف های رانندگی و حمل و نقل می باشد و قبل از ثبت هر تخلفی ، به راننده و مالک هشدار داده می شود .

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص تخلف دستکاری این سامانه تأکید کرد : سخت افزار سامانه سپهتن ، جعبه سیاه خودرو می باشد و هر قطع و وصل سیم و کابل ها ثبت شده و به مرکز ارسال می شود . مسوولین در قالب هشدار نیز تمام رویدادهای سخت افزاری را دریافت می کنند و طی پیامکی به مدیر شعبه ، مسئول فنی و مسئولین دفتر مرکزی ، خاموشی و قطع برق اصلی با هدف از کار انداختن کنترل دستگاه کاملا تشخیص داده شده که هم در پاسگاه ، هم در مرکز کنترل پلیس و هم شرکت قابل مشاهده و پیگیرد می باشد .

صادقی ادامه داد : با متخلفین و کسانی که قصد دستکاری احتمالی در جعبه سیاه خودرو را داشته اند  برابر ماده ۷۲۴ قانون راهنمایی و رانندگی ، برخورد و راننده خاطی به مراجع قضایی معرفی و دفترچه به مدت ۲ ماه اخذ می شود .

مهندس یزدانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز با تشریح عملکرد و شاخص های حمل و نقل جاده ای مسافر استان گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۷۰۰ راننده حرفه ای حمل و نقل مسافر زیر نظر  ۱۱۴ شرکت حمل و نقل جاده ای مسافر فعال هستند . ناوگان حمل و نقل مسافر فارس نیز متشکل از ۴۳۰۰ انواع وسائط نقلیه عمومی است که سالانه ۱۲ میلیون مسافر به نقاط مختلف درون و برون استان جابجا می نمایند .

یزدانی ضمن تأکید بر ارتقاء امنیت حمل و نقل مسافر ادامه داد : نظارت معاینه فنی وسائط نقلیه عمومی در راستای افزایش سطح ایمنی تردد در جاده های استان مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و مدیران فنی برای نظارت ناوگان با تعداد و قدرت بیشتری در این راستا فعالیت می کنند .

در این نشست که با حضور معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، فرماندهان پلیس راه استان فارس ، معاون و روسای ادارات ستادی استان و مدیران و فعالان بخش مسافر فارس ، پیشرفت و عملکرد سامانه سپهتن در این استان را مورد بررسی قرار داد .




مطالب مرتبط

هر سال به صورت مستمر میزان وقوع حوادث در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی شهرستان پایش شده و نقاطی که میزان تصادفات آن بیشتر باشد به عنوان نقاط پرحادثه ثبت و در برنامه اصلاح قرار می‌گیرد .

|

ظرفیت‌های بسیار خوبی در موضوع مشارکت بخش‌های خصوصی و مردمی خصوصاً مشارکت خیرین در حوزه ساخت راه‌ها در استان وجود دارد که خوشبختانه به درستی از این ظرفیت در راستای وظایف سازمانی استفاده شده است .

|

گشت های راهداری برای جلوگیری از تعدی به حریم راه ها بطور مستمر در سطح راه ها فعالند و سامانه ۱۴۱ نیز در اختیار کاربران جاده ای قرار دارد تا در صورت مشاهده هرگونه خلف حریم راه ها و مشکلات جاده ای ؛ اطلاع رسانی شود و رسیدگی های استانی و کشوری موضوعات مربوطه صورت گیرد .

|

استان گلستان ، اولین استان کشور است که توانسته با پایش استراتژی های دو بخش حمل و نقل و راهداری ، سند جامع و توسعه حمل و نقل را تنظیم و تدوین کند . برای ارتقا جایگاه برنامه ریزی استان در بخش حمل و نقل حدود ۴۰ جلسه تخصصی با همراهی بخش های خصوصی و سازمان های مرتبط در این زمینه برگزار ...

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

نظرات کاربران