در حال بارگذاری ...
  • قانون تشکیل سازمان هواپیمایی کشوری


    سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است در زمینه‌های ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاه‌ها رأساً و یا با مشارکت بخش‌های دولتی ، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی مبادرت به تأسیس شرکت بنماید .

    قانون هواپیمایی کشوری در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۲۸ به تصویب مجلس وقت رسید و اداره کل هواپیمایی کشوری زیر نظر وزارت راه قرار گرفت .

    در سال ۱۳۵۳ اداره مذکور تحت عنوان سازمان هواپیمایی کشوری زیر پوشش وزارت جنگ قرار گرفت ، تا این که با به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۵۷ با تصویب شورای انقلاب ، سازمان از پیکره وزارت جنگ منتزع و به وزارت راه و ترابری ملحق گردید .

    ماده ۱- منظور از هواپیما که در این قانون ذکر می‌شود وسیله نقلیه‌ای است که بتواند در نتیجه عکس‌العمل هوا خود را در فضا نگاهدارد .

    ماده ۲- این قانون مربوط به هواپیماهای کشوری است و شامل هواپیماهای نظامی نمی‌باشد .

    ماده ۳- دولت حق حاکمیت مطلق و انحصاری در فضای بالای آب‌های ساحلی آن را دارا می‌باشد .

    ماده ۴- برای ایجاد و توسعه هواپیمایی کشوری دولت مکلف است :

    الف- مؤسسات هواپیمایی کشوری را به منظور تأمین نیازمندی‌های حمل‌ونقل داخلی و خارجی مسافر و بار و محمولات پستی تشویق نموده توسعه دهد .

    ب- خطوط هوایی داخلی را به نحوی که نقاط مختلفه کشور بتواند از فواید آن بهره‌مند گردد تنظیم و فرودگاه‌های لازم را تأسیس و وسایل مربوط به تأمین بی‌خطری پرواز هواپیماها را فراهم سازد .

    ج- به مؤسسات هواپیمایی ایرانی مساعدت نماید تا سرویس‌های هوایی مورد نیاز کشور را به طریق غیرانحصاری تأسیس و دایر کند .

    د- به منظور بسط و تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان ارتباط هوایی را بر اساس معامله متقابله برقرار نموده و توسعه دهد .

    ماده ۵ (اصلاحی ۲۵/۱/۱۳۶۷) - برای اجرای این قانون سازمان مستقلی به نام سازمان هواپیمایی کشوری وابسته به وزارت راه و شهرسازی تأسیس می‌شود . سازمان دارای رییسی است که در عین حال معاون وزیر راه و شهرسازی نیز می‌باشد و به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیأت دولت برای مدت حداکثر ۳ سال به این سمت منصوب می‌شود ، انتصاب مجدد وی به این سمت به روال فوق بلامانع می‌باشد. سازمان مزبور در انجام وظایف خود از نظر مالی و استخدامی و اداری ، طبق مقررات مربوطه تحت نظر وزیر راه مستقلاً اقدام می‌نماید و سازمان آن به موجب تصویب‌نامه هیأت‌وزیران تعیین می‌شود .

    سازمان می‌تواند از محل درآمدهای قانونی خود در قالب بودجه‌های مصوب و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور طبق مقررات استفاده نماید. وظایف عمده سازمان مزبور به قرار زیر می‌باشد :

    الف– ایجاد ، توسعه ، بهره‌برداری و نگهداری فرودگاه‌ها و دستگاه‌های ناوبری و مخابراتی ، رادیویی و تلگرافی و تلفنی که مخصوص تنظیم رفت‌وآمد هواپیماها و تأمین بی‌خطری پرواز آنها می‌باشد و به طور کلی هر نوع نظارت و مساعدتی که به منظور پیشرفت هواپیمایی کشوری و تأمین بی‌خطری پرواز لازم باشد .

    ب– نظارت در فعالیت هواپیمایی کشوری طبق مقررات مربوط به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت‌های مضره بین متصدیان حمل‌ونقل هوایی و حفظ مصالح عمومی .

    ج– تربیت متخصصین فنی هواپیمایی کشوری با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط .

    د– اهتمام در پیشرفت و توسعه هواپیمایی کشوری و تشویق صنایع مربوط .

    هـ – مطالعات و تحقیقات علمی و فنی در مسائل مربوط به هواپیمایی کشوری و ایجاد تسهیلات و تشویق افراد و مؤسسات صلاحیت‌دار به انجام این امور و تهیه موجبات آن .

    و– تهیه طرح موافقتنامه و قراردادهای هواپیمایی با دول خارجی که طبق مقررات به وسیله دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود .

    تبصره ۱ - سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است در زمینه‌های ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاه‌ها رأساً و یا با مشارکت بخش‌های دولتی ، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی مبادرت به تأسیس شرکت بنماید .

    تبصره ۲- اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی این ماده حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط سازمان هواپیمایی کشوری تهیه و از طریق وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب به هیأت‌وزیران تسلیم خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    آغاز پروازهای خارجی هواپیمای ATR ایران ایر از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد باکو

    آغاز پروازهای خارجی هواپیمای ATR ایران ایر از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد باکو

    خوشبختانه همکاری و همراهی کامل تیم شهر فرودگاهی را تجربه کردیم و واتر سالوت زیبایی نیز انجام شد . سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که اجازه پرواز اولیه را از فرودگاه مهرآباد را صادر کردند نیز همکاری کامل داشتند .

    |

    آغاز عملیات احداث ترمینال مسافری جدید فرودگاه چابهار در آینده نزدیک

    آغاز عملیات احداث ترمینال مسافری جدید فرودگاه چابهار در آینده نزدیک

    سواحل مکران از بندر جاسک تا مرز گواتر ساحل ۷۰۰ کیلومتری شامل می شود. ضمن اینکه سند توسعه سواحل مکران و سند توسعه محور شرق نیز به عنوان اسناد بالادستی توسعه منطقه چابهار اهمیت ویژه این بندر را یادآور می شود .

    |

    رسیدگی و برخورد با اخلال در آزادسازی قیمت‌ بلیت هواپیما

    رسیدگی و برخورد با اخلال در آزادسازی قیمت‌ بلیت هواپیما

    تغییراتی که آزادسازی می‌تواند در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد کند ، بسیار گسترده و ارزشمند است ، از این رو باید دقت کنیم تحولاتی که قرار است صورت بگیرد به‌خاطر برخی رقابت‌هایی که می‌توانیم بگوییم تخریب‌گر است باعث ایجاد مشکل برای آزادسازی نرخ‌ها نشود .

    |

    نظرات کاربران