در حال بارگذاری ...

افزایش آگاهی کودکان با اجرای طرح ایمنی مدارس حاشیه راه ها


بدون شک دانش آموزان به دلیل ویژگی کودکانه خود قادر به تشخیص خطرهای عبور و مرور جاده ای نیستند بنابراین آموزش مسائل ایمنی و رفتار صحیح ترافیکی به آنها با استفاده از ابزارهای مختلف و همچنین ایمن سازی مسیر تردد به مدارس دارای اهمیت است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان کرمان گفت : طرح ایمنی مدارس حاشیه راه ها از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه راهنمایی و ابتدایی دخترانه و پسرانه سطح استان برگزار شده است .

خداداد مقبلی گفت : از سال ۸۳ تاکنون حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز تحت پوشش آموزه های ترافیکی قرار گرفته اند و این طرح در سال تحصیلی جاری نیز ۶۰ باب مدرسه در شمال استان را پوشش می دهد . با توجه به افزایش تصادفات و تلفات در سطح کشور به خصوص در استان کرمان و با توجه به اینکه بخشی از تلفات را عابران پیاده به ویژه افراد زیر ۱۸ سال و محصلان تشکیل می دهند این طرح با افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان توانسته تاثیر بسزایی در کاهش اینگونه تلفات داشته باشد .

مقبلی ارتقای فرهنگ و آگاهی های ترافیکی بین قشر آسیب پذیر و کاهش تلفات عابران پیاده به ویژه دانش آموزان مدارس حاشیه جاده ها را از اهداف اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد : ما معتقدیم بهترین راه فرهنگ سازی اجرای قوانین، مقررات و آموزش صحیح از دوران ابتدایی است . ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها به عنوان یک طرح ضروری و حساس اجتماعی از دیدگاه اقتصادی ، امنیتی و رفاهی در جوامع مختلف مطرح است و دانش‌آموزان نیز به عنوان آسیب‌ پذیرترین گروه از میان عابران پیاده هستند .

وی افزود : تصادف با دانش‌آموزان بیشتر در مناطقی رخ می‌دهد که سرعت نسبی وسایل نقلیه موتوری بیشتر و مشکل دیدن و دیده شدن برای رانندگان و دانش‌آموزان وجود دارد .

حسین حیدری یار مسئول اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت : با اجرای این طرح از سال ۸۳ تاکنون تعداد تلفات دانش آموزی در کنار جاده ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است . تصادفات مربوط به کودکان و نوجوانان عابر پیاده در مباحث ایمنی جاده ای از جایگاه مهمی برخوردار است از این رو به دلیل عدم آگاهی و آشنایی کافی از خطرات ترافیکی ، این قشر بیشتر از دیگر کاربران جاده ای در معرض خطر قرار داشته و از گروه های بسیار آسیب پذیر به شمـار می روند .

حیدری یار تصریح کرد : امسال طرح ایمن سازی با قدرت و جدیت بیشتری پیگیری می شود و برای تعداد ۶۰ باب مدرسه از شهرستان های زرند ، بم ، بافت ، رابر ، زرند ، سیرجان ، نرماشیر ، فهرج ، ریگان و رفسنجان پیش بینی شده که آموزش های آنها هم اکنون در حال اجراست . در این طرح دانش آموزان نسبت به خطرات ناشی از عبور در حاشیه جاده آشنا شده و آموزش های لازم نسبت به حرکت در امتداد جاده و عبور از عرض جاده را به صورت عملی و تئوری ، همراه با نمایش های موزیکال فرا می گیرند .

حیدری یار گفت : بدون شک دانش آموزان به دلیل ویژگی کودکانه خود قادر به تشخیص خطرهای عبور و مرور جاده ای نیستند بنابراین آموزش مسائل ایمنی و رفتار صحیح ترافیکی به آنها با استفاده از ابزارهای مختلف و همچنین ایمن سازی مسیر تردد به مدارس دارای اهمیت است .




مطالب مرتبط

نمایندگان ادارات استان ها در پایانه های مسافربری در ایام اجرای طرح حضور مداوم و مستمر داشته و ضمن نظارت بر عملیات حمل و نقل ، عملکرد شرکت ها در اجرای لیست انتظار و درج QR کد بر روی بلیت مسافرین و اطلاع رسانی مناسب و آگاهی سازی مسافران از اجرای این طرح ها را بررسی و نظارت می ...

|

این اقدام ، گامی مثبت در جهت ارتقا ایمنی تردد در جاده‌های استان ایلام است و انتظار می‌رود به تردد ایمن‌ عابران پیاده و حرکت روان‌تر و توام بادید کافی رانندگان در این منطقه کمک کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بسیار مهم و راهبردی عنوان کرد و ضمن قدردانی از تحقق بخش زیادی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد تیموری معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در دومین نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران استانی ...

|

کارت هوشمند ضریب امنیتی بالایی دارد . در ۱۱ ماه سال‌جاری ۱ هزار و ۱۴۲ کارت هوشمند برای رانندگان حمل و نقل کالا و ۱ هزار و ۱۰۰ کارت هوشمند برای ناوگان باری صادر شده است .

|

نظرات کاربران