در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • ضرورت اجرای طرح ملی ساماندهی لجستیک و زنجیره تامین در کشور


    ساماندهی لجستیک و زنجیره های تامین ، یک طرح جامع و ملی محسوب می شود که تلاش دارد تا به منظور بهبود وضعیت زنجیره های تامین کشور و هدایت و کنترل صحیح آن ، چارچوبی قابل پیاده سازی را تجویز نماید .

    با عنایت به اینکه نگارنده بالغ بر دوازده سال هست که مهمترین دغدغه ملی و حرفه‌ایش ، موضوع لجستیک و زنجیره تامین کشور (که بدون شک یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی هست) می‌باشد ؛ ماحصل ، بیش از یک دهه پژوهش و تجربه‌اندوزی در این حوزه ، بیانگر آن است که یکی از معضلات و موانع توسعه لجستیک کشور و ساماندهی زنجیره‌های تامین در کشور ، چندگانگی ، عدم همکاری و ناهماهنگی در مراجع تصمیم‌گیری این حوزه هست .

    لجستیک و زنجیره تامین مقولاتی فرابخشی و چندوجهی هستند که چند وزارتخانه به‌خصوص صنعت ، معدن ، تجارت ، ترابری ، جهاد کشاورزی و اقتصاد (گمرک) برای توسعه آن دست‌اندرکار هستند و باید در عالی‌ترین سطح مدیریتی این وزارتخانه‌ها هماهنگ شوند .

    وزارت صنعت ، معدن و تجارت بدون شک از یک سو ، متولی و مسئول اصلی زنجیره‌های تامین کشور (اعم از صنعتی ، معدنی و بازرگانی) هست و از سویی دیگر در کنار وزارت راه و ترابری ، دو بال لجستیکی کشور محسوب می‌شوند . چرا که لجستیک یک رکن اساسی بازرگانی و تجارت کشور و همچنین صنایع کشور محسوب می‌شود و به قول بانک جهانی : لجستیک اسکلت و ستون فقرات پیکر تجارت است .

    بنا بر ملاحظات بالا ، به نظر ضروری می‌آید تا طرح ملی «ساماندهی لجستیک و زنجیره‌های تامین» با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف گردد تا بتواند با ایجاد سازوکار همکاری و هماهنگی هم درون وزارتخانه‌ای (بین معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف وزارتخانه که در این حوزه مسئول هستند) و هم بین وزارتخانه‌ای (همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت جهاد کشاورزی ، گمرک وزارت اقتصاد ، وزارت ارتباطات و ...) باعث ایجاد تحولی مثبت در حوزه لجستیک و زنجیره تامین کشور که همانا بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک کشور و ساماندهی زنجیره‌های تامین در کشور هست ، گردد .

    نظر به اهمیت فوق العاده زنجیره های تامین کالا در وضعیت اقتصادی کشور ، امید است با ساماندهی و بهبود وضعیت زنجیره های تامین کالای کشورمان که به دنبال آن هستیم، پیشرفتهای قابل ملاحظه در وضعیت اقتصادی کشور و بالاخص وضعیت معیشتی و رفاه مردم حاصل گردد . هدفی که با توجه به نتایج حاصل از ساماندهی زنجیره های تامین در سایر کشورها ، اصلا دور از انتظار نخواهد بود .

    ساماندهی لجستیک و زنجیره های تامین ، یک طرح جامع و ملی محسوب می شود که تلاش دارد تا به منظور بهبود وضعیت زنجیره های تامین کشور و هدایت و کنترل صحیح آن ، چارچوبی قابل پیاده سازی را تجویز نماید .

     

     

    در ادامه ، اهم برنامه‌های کلانی که در کشور باید پیگیری و اجرا شوند تا منجر به ساماندهی لجستیک و زنجیره‌های تامین کشور شوند ، پیشنهاد شده‌اند :

    ۱) توسعه زیرساخت‌های تجاری و آمایش یکپارچه صنعت ، معدن و تجارت کشور ؛

    ۲) کارآمدسازی ، نوین‌سازی و توانمندسازی نظام تامین و توزیع کالا و خدمات در کشور ؛

    ۳) ساماندهی تامین، حمل، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی در کشور ؛

    ۴) ساماندهی و ارتقای عملکرد لجستیک و زنجیره‌های تامین کشور (اعم از صنعتی، معدنی و تجاری) ؛

    ۵) طراحی پیکربندی شبکه بازرگانی و تجارت کشور و نوین‌سازی آن ؛

    ۶) طراحی شبکه تامین و توزیع (شبکه لجستیک) کالاهای راهبردی و اساسی ؛

    ۷) تسهیل حضور بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کوچک و متوسط و همچنین تعاونی‌های تولیدی کشور در زنجیره‌های تامین جهانی (با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی) ؛

    ۸) توسعه شبکه توزیع و توانمندسازی بازیگران آن ؛

    ۹) توسعه و گسترش تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی نظام‌مند ؛

    ۱۰) ایجاد و توسعه شرکت‌های تخصصی لجستیکی در کشور برای تسهیل حضور فعال بنگاه‌ها و صنایع کشور در صحنه تجارت ملی ، بین‌المللی و منطقه‌ای ؛

    ۱۱) پایش مستمر وضعیت لجستیک و زنجیره تامین کشور ؛

    ۱۲) رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد بازیگران کلیدی لجستیک و زنجیره تامین ؛

    ۱۳) پیاده‌سازی نظام قابلیت ردگیری و ردیابی کالا در زنجیره‌های تامین کالاهای مهم کشور ؛

    ۱۴) کاهش هزینه‌های لجستیکی و قیمت تمام‌شده در زنجیره‌های تامین مختلف کشور ؛

    ۱۵) ایجاد سازوکار هماهنگی بین نهادی در حوزه تجارت و حمل‌ونقل به منظور تسهیل تجارت و بهبود عملکرد لجستیک تجاری ؛

    ۱۶) طراحی و استقرار نظام مدیریت لجستیک در شرایط بحران ؛

     

    تهیه کننده : مجتبی سلیمانی سدهی




    مطالب مرتبط

    عزم و اراده محکم وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات رانندگان و کامیونداران

    عزم و اراده محکم وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات رانندگان و کامیونداران

    وقتی برای شرکت حمل و نقلی که در روز سه تا چهار بارنامه صادر می‌کند ، صرفه اقتصادی نداشته باشد به جای ۸ درصد کمیسیون قانونی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کند . این ساختار باید اصلاح شود و اجزای حمل و نقل در جایگاه اصلی خودشان تعریف شوند .

    |

    ضرورت تهیه سند برنامه جامع نیروی انسانی توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها

    ضرورت تهیه سند برنامه جامع نیروی انسانی توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها

    سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی در این راستا می‌بایست سند برنامه جامع نیروی انسانی را تهیه و تدوین کرده و طی برنامه‌های پنج‌ساله ، چشم‌انداز آینده نیروی انسانی مورد نیاز را ترسیم نمایند و براساس این برنامه مجوزهای جذب نیروهای مورد نظر از سازمان امور اداری ...

    |

    وزارت راه و شهرسازی پیشرو در راه اندازی میز خدمت

    وزارت راه و شهرسازی پیشرو در راه اندازی میز خدمت

    در بهمن سال ۹۶ و در ارزیابی صورت گرفته پس از ابلاغ میز خدمت تنها وزارتخانه‌ای که میز خدمت آن راه‌اندازی و به ارائه سرویس پرداخته بود ، وزارت راه و شهرسازی بود که نشان می دهد این مجموعه در این امر پیشرو بوده است .

    |

    افزایش ریسک تصادفات و توسعه خودرو محوری با عدم پیگیری استراتژی‌های حمل و نقل

    افزایش ریسک تصادفات و توسعه خودرو محوری با عدم پیگیری استراتژی‌های حمل و نقل

    طبق نظر کارشناسان بعد از نفت بیشترین درامد ایران باید از طریق ترانزیت باشد ؛ اما مشاهده می‌شود که ضوابط و قوانینی تصویب می‌شود که ناوگان جاده‌ای در مرزها و گمرکات معطل می‌مانند و این مساله مانع از تقویت ترانزیت کشور می‌شود .

    |

    نظرات کاربران