در حال بارگذاری ...
  • ضرورت اجرای طرح ملی ساماندهی لجستیک و زنجیره تامین در کشور


    ساماندهی لجستیک و زنجیره های تامین ، یک طرح جامع و ملی محسوب می شود که تلاش دارد تا به منظور بهبود وضعیت زنجیره های تامین کشور و هدایت و کنترل صحیح آن ، چارچوبی قابل پیاده سازی را تجویز نماید .

    با عنایت به اینکه نگارنده بالغ بر دوازده سال هست که مهمترین دغدغه ملی و حرفه‌ایش ، موضوع لجستیک و زنجیره تامین کشور (که بدون شک یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی هست) می‌باشد ؛ ماحصل ، بیش از یک دهه پژوهش و تجربه‌اندوزی در این حوزه ، بیانگر آن است که یکی از معضلات و موانع توسعه لجستیک کشور و ساماندهی زنجیره‌های تامین در کشور ، چندگانگی ، عدم همکاری و ناهماهنگی در مراجع تصمیم‌گیری این حوزه هست .

    لجستیک و زنجیره تامین مقولاتی فرابخشی و چندوجهی هستند که چند وزارتخانه به‌خصوص صنعت ، معدن ، تجارت ، ترابری ، جهاد کشاورزی و اقتصاد (گمرک) برای توسعه آن دست‌اندرکار هستند و باید در عالی‌ترین سطح مدیریتی این وزارتخانه‌ها هماهنگ شوند .

    وزارت صنعت ، معدن و تجارت بدون شک از یک سو ، متولی و مسئول اصلی زنجیره‌های تامین کشور (اعم از صنعتی ، معدنی و بازرگانی) هست و از سویی دیگر در کنار وزارت راه و ترابری ، دو بال لجستیکی کشور محسوب می‌شوند . چرا که لجستیک یک رکن اساسی بازرگانی و تجارت کشور و همچنین صنایع کشور محسوب می‌شود و به قول بانک جهانی : لجستیک اسکلت و ستون فقرات پیکر تجارت است .

    بنا بر ملاحظات بالا ، به نظر ضروری می‌آید تا طرح ملی «ساماندهی لجستیک و زنجیره‌های تامین» با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف گردد تا بتواند با ایجاد سازوکار همکاری و هماهنگی هم درون وزارتخانه‌ای (بین معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف وزارتخانه که در این حوزه مسئول هستند) و هم بین وزارتخانه‌ای (همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت جهاد کشاورزی ، گمرک وزارت اقتصاد ، وزارت ارتباطات و ...) باعث ایجاد تحولی مثبت در حوزه لجستیک و زنجیره تامین کشور که همانا بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک کشور و ساماندهی زنجیره‌های تامین در کشور هست ، گردد .

    نظر به اهمیت فوق العاده زنجیره های تامین کالا در وضعیت اقتصادی کشور ، امید است با ساماندهی و بهبود وضعیت زنجیره های تامین کالای کشورمان که به دنبال آن هستیم، پیشرفتهای قابل ملاحظه در وضعیت اقتصادی کشور و بالاخص وضعیت معیشتی و رفاه مردم حاصل گردد . هدفی که با توجه به نتایج حاصل از ساماندهی زنجیره های تامین در سایر کشورها ، اصلا دور از انتظار نخواهد بود .

    ساماندهی لجستیک و زنجیره های تامین ، یک طرح جامع و ملی محسوب می شود که تلاش دارد تا به منظور بهبود وضعیت زنجیره های تامین کشور و هدایت و کنترل صحیح آن ، چارچوبی قابل پیاده سازی را تجویز نماید .

     

     

    در ادامه ، اهم برنامه‌های کلانی که در کشور باید پیگیری و اجرا شوند تا منجر به ساماندهی لجستیک و زنجیره‌های تامین کشور شوند ، پیشنهاد شده‌اند :

    ۱) توسعه زیرساخت‌های تجاری و آمایش یکپارچه صنعت ، معدن و تجارت کشور ؛

    ۲) کارآمدسازی ، نوین‌سازی و توانمندسازی نظام تامین و توزیع کالا و خدمات در کشور ؛

    ۳) ساماندهی تامین، حمل، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی در کشور ؛

    ۴) ساماندهی و ارتقای عملکرد لجستیک و زنجیره‌های تامین کشور (اعم از صنعتی، معدنی و تجاری) ؛

    ۵) طراحی پیکربندی شبکه بازرگانی و تجارت کشور و نوین‌سازی آن ؛

    ۶) طراحی شبکه تامین و توزیع (شبکه لجستیک) کالاهای راهبردی و اساسی ؛

    ۷) تسهیل حضور بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کوچک و متوسط و همچنین تعاونی‌های تولیدی کشور در زنجیره‌های تامین جهانی (با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی) ؛

    ۸) توسعه شبکه توزیع و توانمندسازی بازیگران آن ؛

    ۹) توسعه و گسترش تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی نظام‌مند ؛

    ۱۰) ایجاد و توسعه شرکت‌های تخصصی لجستیکی در کشور برای تسهیل حضور فعال بنگاه‌ها و صنایع کشور در صحنه تجارت ملی ، بین‌المللی و منطقه‌ای ؛

    ۱۱) پایش مستمر وضعیت لجستیک و زنجیره تامین کشور ؛

    ۱۲) رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد بازیگران کلیدی لجستیک و زنجیره تامین ؛

    ۱۳) پیاده‌سازی نظام قابلیت ردگیری و ردیابی کالا در زنجیره‌های تامین کالاهای مهم کشور ؛

    ۱۴) کاهش هزینه‌های لجستیکی و قیمت تمام‌شده در زنجیره‌های تامین مختلف کشور ؛

    ۱۵) ایجاد سازوکار هماهنگی بین نهادی در حوزه تجارت و حمل‌ونقل به منظور تسهیل تجارت و بهبود عملکرد لجستیک تجاری ؛

    ۱۶) طراحی و استقرار نظام مدیریت لجستیک در شرایط بحران ؛

     

    تهیه کننده : مجتبی سلیمانی سدهی




    مطالب مرتبط

    دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حمل‌ونقل جاده‌ای طی ۴۰ سال گذشته

    دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حمل‌ونقل جاده‌ای طی ۴۰ سال گذشته

    در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد ۳۱۱۲ درصدی به ۲۴۴۱ کیلومتر یعنی ۳۲ برابر میزان اولیه رسیده است . در واقع طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور متوسط سالانه حدود ۵۹ کیلومتر به ...

    |

    برگزاری مناقصه انتخاب فاینانسور منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال تا پایان سال جاری

    برگزاری مناقصه انتخاب فاینانسور منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال تا پایان سال جاری

    اراده مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان کارساز بوده است ، همچنین این پروژه با آخرین استانداردهای روز دنیا در دست اجرا قرار دارد و تمام اقدامات نیز به دست مهندسان توانمند داخلی انجام شده است .

    |

    گمرک دروازه تقویت سرمایه گذاری و تولید در کشور

    گمرک دروازه تقویت سرمایه گذاری و تولید در کشور

    تسهیل کار مردم و سرعت بخشی به رشد اقتصادی با ارتقای بهره وری و زدودن قواعد و ساز و کارهای مزاحم و همچنین اجرای کامل و دقیق قانون در این مسیر وظیفه ذاتی همه ماست و فلسفه وجودی نهاد دولت چیزی جز این نیست ، پس این مهم باید وجهه همت همه ما باشد .

    |

    نظرات کاربران