در حال بارگذاری ...

تشریح آخرین وضعیت هفت پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی


شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری ، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری ، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری ، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت گفت : پس از بهره‌برداری این پروژه‌‌ها تا پایان سال جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل ، خراسان شمالی ، لرستان ، کردستان و چهارمحال و بختیاری برای  سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد .

خیرالله خادمی به تشریح آخرین وضعیت هفت پروژه اقتصاد مقاومتی ریلی در سال ۹۶ پرداخت و گفت : با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش اساسی آن در رشد اقتصادی کشور یکی از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید توسعه و گسترش شبکه راه‌آهن است و در همین راستا هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرح‌ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان ۵ استان کشور شامل همدان ، کرمانشاه ، گیلان ، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد .

وی افزود : شایان‌ذکر است شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری ، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری ، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت . با تحقق این مهم ضمن ثبت رکوردی جدید در تاریخ راه‌آهن کشور شاهد تحولی بنیادین در زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور خواهیم بود .

راه‌آهن همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راه‌آهن همدان اشاره کرد و گفت : عملیات اجرایی راه‌آهن همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر باهدف اتصال استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد در این پروژه که از شهرهای رباط کریم-نوبران و فامنین عبور می‌کند تاکنون بالغ‌بر ۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است .

همچنین وی افزود : عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری این پروژه تا همدان به اتمام رسیده و ساختمان ایستگاه آن در حال احداث است . در این طرح ۴ ایستگاه به مساحت ۴۰ هزار و ۱۲۴ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع از ساختمان و ۵۹۰ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده و همچنین برای احداث این خط ریلی ۱۶۵۰ متر پل نیز اجرا شده است .

 

 

راه‌آهن مهاباد - ارومیه

خادمی در ادامه به تشریح وضعیت پروژه ریلی مهاباد - ارومیه پرداخت و در این رابطه گفت : عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن مهاباد - ارومیه به طول ۹۷ کیلومتر باهدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد . این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر نقده به ارومیه منتهی می‌شود و تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد برخوردار است . عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی ، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری ، ۲۵۳ هزار مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۰ هزار مترمکعب بالاست است و کل محور از مهاباد تا ارومیه ریل‌گذاری شده است .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد : میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۲ هزار تن و تعداد تراورس به کار رفته شده ۱۶۷ هزار عدد است . در این طرح دو ایستگاه با مساحت ۲۷ هزار و ۴۱۶ مترمربع زیربنا و ۸۵۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است ؛ که تاکنون ۲۰ هزار مترمربع از ساختمان و ۶۱۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است . همچنین در این پروژه ۱۱۰۰ متر پل ۱۹۰۰ متر تونل احداث شده است . اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۷۵۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد .

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به میزان پشرفت فیزیکی راه‌آهن میانه - بستان‌آباد نیز ابراز داشت : عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن میانه بستان‌آباد به طول ۱۳۳ کیلومتر باهدف کاهش مسیر فعلی تهران - تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد . این پروژه که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور می‌کند تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد برخوردار است . عملیات اجرایی صورت گرفته شامل ۱۴ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی ، ۲۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۴۵ هزار مترمکعب بالاست و ۷۴ کیلومتر ریل‌گذاری است . میزان وزن ریل بالغ‌بر ۹۵۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده نیز ۱۴۰ هزار عدد است .

معاون وزیر راه و شهرسازی  گفت : در این طرح ۳ ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۲۸ مترمربع زیربنا و ۳۱۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۹۵۶ مترمربع از ساختمان و ۲۰ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است . علاوه بر این ۵ هزار متر پل و ۱۸ هزار متر تونل در این پروژه اجرا شده است . همچنین اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد .

 

 

راه‌آهن یزد - مهریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل عملیات اجرایی راه‌آهن یزد - مهریز به طول ۳۰ کیلومتر باهدف ارتباط ریلی فلات مرکزی با استان‌های فارس و بوشهر از سال ۱۳۹۱ آغازشده است . این پروژه در مسیر یزد - بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه می‌یابد و تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد برخوردار است عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی ، ۲۳ هزار مترمکعب خاک‌برداری ، ۱۲ هزار مترمکعب پی‌کنی، ۶۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۳۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده است .

خادمی با بیان اینکه «میزان وزن ریل بالغ‌بر ۳ هزار و ۶۰۰ تن و تعداد تراورس ۵۰ هزار عدد است» افزود : در این طرح دو ایستگاه به مساحت ۲ هزار مترمربع زیربنا و ۱۶ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۱ هزار مترمربع از ساختمان و ۱۰ هزار و ۴۰۰ مترمربع از محوطه آن ساخته شده است . اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به اتمام برسد .

راه‌آهن خواف - هرات

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن خواف - هرات نیز گفت : عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خواف - هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر باهدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به کشور چین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد . این پروژه تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصد برخوردار است . عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی ، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری ، ۱۴۰ مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۵ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۷۶ کیلومتر پروژه ریل‌گذاری شده است . همچنین میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده نیز ۱۳۵ هزار عدد است .

خادمی ادامه داد : در این طرح یک ایستگاه مسافری با مساحت ۴ هزار ۷۴۷ مترمربع زیربنا و ۶۰۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۴۲۷ مترمربع از ساختمان و ۵۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است ، ۲۰۰ متر پل نیز در این راه‌آهن آهن ساخته شده است . اعتبار مورد نیاز این پروژه ۹۲۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد . بر اساس بررسی‌ها پس از بهره‌برداری از ۷ پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل ، خراسان شمالی ، لرستان ، کردستان و چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال ۱۰ استان کشور به شبکه راه‌آهن باشیم .




مطالب مرتبط

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

|

آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

|

نظرات کاربران