در حال بارگذاری ...
  • برنامه­ دولت برای معرفی فرصت­ های سرمایه­ گذاری در سواحل مکران


    دولت اقدامات ارزشمندی برای توسعه این سواحل در دست اقدام دارد که امیدواریم این پروژه­ ها ، زمینه حضور سرمایه­ گذاران را در منطقه فراهم کند . سواحل جنوب شرق(مکران) دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئواستراتژیکی است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برگزاری همایش بزرگ فرصت­های سرمایه ­گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در تهران خبر داد .

    امیر سرتیپ ستاد امیر حاتمی در حاشیه جلسه راهبردی وزارت دفاع با بیان اینکه اسفند ماه سال جاری همایش بزرگ فرصت های سرمایه­ گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در تهران برگزار می­ شود ، اظهار داشت : قطعا این همایش فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه­ گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی خواهد بود تا از نزدیک با فرصت­ های بی ­نظیر منطقه در حوزه­ های نفت و گاز و پتروشیمی ، ترانزیت و حمل و نقل گردشگری و توسعه شهرهای جدید و نظایر آن آشنا شوند .

    دبیر ستاد توسعه سواحل مکران با اشاره به برنامه­ های دولت دوازدهم برای معرفی فرصت­ های سرمایه­ گذاری این منطقه به سرمایه­ گذاران افزود : با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص توسعه سواحل مکران و برنامه­ های کلان دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی ، مطالعات طرح جامع پهنه­ بندی منطقه انجام و پروژه­ های خوبی در حوزه­ های اقتصادی ، اجتماعی در طول منطقه تعریف شده است .

    وی افزایش ظرفیت پذیرش و ترخیص بار بندر شهید بهشتی از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن ، افتتاح فرودگاه دو منظوره جاسک و نظایر آن را از جمله پروژه­ های به بهره­ برداری رسیده در سال جاری برای توسعه سواحل مکران اعلام کرد و گفت : دولت اقدامات ارزشمندی برای توسعه این سواحل در دست اقدام دارد که امیدواریم این پروژه­ ها ، زمینه حضور سرمایه­ گذاران را در منطقه فراهم کند . سواحل جنوب شرق(مکران) دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئواستراتژیکی است .

    یکی از مهم ترین قابلیت های این سواحل جنوب شرق(مکران) ، مجاورت آن با آب های آزاد بین المللی در سرتاسر مرز جنوب شرق ، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی ( از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می شود .

    این منطقه همچنین در جوار بزرگ ترین انبار انرژی دنیا یعنی خلیج فارس قرار دارد که کل سواحل جنوبی این خلیج ، استمرار ژئوپلیتیکی سرزمین ایران به شمار می آید ؛ از این رو سواحل جنوب شرق دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئو استراتژیکی در جنوب شرق ایران است . متاسفانه در زمان حاضر زیرساخت های توسعه و بسترهای ترانزیتی منطقه سواحل جنوب شرق(مکران) با سطح استاندارد جهانی ، فاصله ای چشمگیر دارد .

    مکران ، سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است . سرزمین مکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین است که دارای اقوامی دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از سه هزار سال است .




    مطالب مرتبط

    در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی ، شامل ۵ سازه بنادر تجاری ، ۳۱ بندر صیادی ، ۷ بندر صنعتی ، ۸ بندر نظامی ، ۷ سازه تأسیساتی ، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد .

    |

    فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

    |

    تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، قاسم عسکری نسب مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری به تشریح اهمیت اقتصاد دریامحور و سواحل ...

    |

    شرکت هندی فقط در بخشی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا با بندر چابهار همکاری خواهد داشت و مدیریت اسکله‌ها و ورود و خروج کشتی‌ها همه با سازمان بنادر و اداره‌ ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواهد بود . هندی‌های با وارد کردن تجهیزات ، از ظرفیت‌های ایجاد ...

    |

    نظرات کاربران