صدور دستور توقف تولید خودروهای غیر استاندارد
خودروهایی که با توقف تولید مواجه شدهاند ، سازندهشان زمانبندی تکمیل پرونده در مورد انجام آزمونها و الزامات استاندارد را ارائه نکرده بودند و این یعنی خودشان هم متوجه شدهاند که از انطباق استاندارد برخورد نخواهند شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، سازمان ملی استاندارد دستور توقف تولید خودروهای غیر استاندارد را صادر کرد . از عجایب این لیست ، قرارگیری نام خودروهایی چون هیوندای آی ۱۰ و جک جی ۵ و غیبت پراید در بین غیر استانداردها بود !
اخیرا سازمان ملی استاندارد با صدور ابلاغیهای به شرکتهای خودروسازی اعلام کرد که تولید خودروهای غیر استاندارد طی چند مرحله که در نهایت تا دیماه سال آینده به طول میانجامد متوقف خواهد شد . در روز چهارم دیماه امسال و در فاز اول اجرای استانداردهای اجباری خودرو ، ۲۵ خودروی سواری و سنگین جادهای از دور خارج شدند .
ام وی ام ۳۱۵ سدان ، ام وی ام ۵۵۰ ، چری تیگو ۵ ، سایپا ۱۳۱ ، سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز ، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز ، آریو ۱۵۰۰ سیسی ، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز ، کارا ۱۷۰۰ بنزینی و دوگانه سوز ، بسترن آسا بی ۵۰ اف ، لیفان ۶۲۰ ، لیفان ایکس ۵۰ ، لیفان ایکس ۶۰ ، جک جی ۵ ، هیوندای آی ۱۰ و خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور LS 1843 ، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ K1051S ، کشنده نیمه تریلر اسکانیا R440LA ، کشنده نیمه تریلر اسکانیا R460LA ، کشنده نیمه تریلر فاو J6-CA 4250 ، کشنده نیمه تریلر فاو J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا DC13107 کل خودروهایی هستند که غیر استاندارد شناخته شده و در حال حاضر تولیدشان در داخل کشور متوقف شده است .
سید جمال هادیان ، سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه با اعلام این ۲۵ خودرو به عنوان محصولات غیر استاندارد گفت : ۲۵ خودروی اعلام شده که با توقف خط تولید روبرو شدهاند موفق به رعایت کردن الزامات استانداردهای اجباری در زمانبندی تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد نشدهاند . این ۲۵ مورد یا خودروهایی هستند که خط تولیدشان از قبل متوقف شده یا باید خط تولیدشان از تاریخ اعلام شده متوقف شود . بنابراین این که خودرویی از قبل با توقف خط تولید از سوی شرکت خودروساز روبرو شده خللی در این موضوع ایجاد نمیکند و این که برای اولین بار بدون اجبار سازمان ملی استاندارد برخی خودروسازان خط تولید برخی خودروهایشان را متوقف کردهاند کار پسندیدهای است .
سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد خودروهایی که با توقف تولید مواجه شدهاند ، سازندهشان زمانبندی تکمیل پرونده در مورد انجام آزمونها و الزامات استاندارد را ارائه نکرده بودند و این یعنی خودشان هم متوجه شدهاند که از انطباق استاندارد برخورد نخواهند شد .
از نکات عجیب اعلام توقف تولید خودروهای غیر استاندارد این است که خودروهای خارجی باکیفیت و محبوبی چون جک جی ۵ ، هیوندای آی ۱۰ و بسترن بی ۵۰ اف غیر استاندارد شناخته شدهاند در حالی که خودروهایی چون تیبا ، پراید ۱۱۱ ، ساینا ، پژو ۴۰۵ و محصولات بی کیفیتی مانند آنها با توقف تولید مواجه نشدهاند. حتی برخی شرکتهای خودروسازی در اطلاعیههای خود اعلام کردهاند که این لیست اعلام شده اشتباه است، ولی مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد که در لیست اعلامی هیچ اشتباهی صورت نگرفته و خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم شمارهگذاری نخواهند شد .
موضعگیری سایپا در مورد لیست خودروهای غیر استاندارد
گل محمدی ، معاونت کیفیت شرکت خودروسازی سایپا نیز موضعگیری جالبی داشت . وی عنوان کرد که بسته جامع پایش استانداردهای اجباری محصولات سایپا به مراجع نظارتی ارائه داده شده و توانستهایم مجوز شمارهگذاری خودروهای تولیدی شامل سراتو ، چانگان سی اس ۳۵ ، ساینا دندهای ، تیبا صندوق دار ، تیبا ۲ ، پراید ۱۱۱ ، پراید ۱۳۱ ، پراید ۱۳۲ ، سایپا ۱۵۱ و آریو را تا اول دیماه ۱۳۹۷ بر اساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران به دست آوریم .
اگر ادعای معاون کیفی سایپا درست باشد ، یعنی خودروهای بی کیفیت و بدون امکاناتی چون پراید و تیبا موفق به دریافت استانداردهای جدید خودرویی شدهاند ، اما در کمال تعجب ، سازمان ملی استاندارد ، محصولاتی چون جک جی ۵ و هیوندای آی ۱۰ را فاقد استاندارد اعلام کرده است . پیرایش ، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران نیز در همین رابطه ، اظهار نظر عجیبی کرده و گفته خودروی پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استانداردهای جدید شده ولی در خودروی هیوندای آی ۱۰ ، این شرکت تلاشی برای ارتقای استانداردها نکرده است . این در حالی است که هر زمان استانداردها در این خودرو رعایت شود ، تولید آن از سر گرفته خواهد شد .
سید جمال هادیان ، سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران هم توضیحاتی را در مورد علت توقف تولید خودروهای غیر استاندارد اعلام شده ارائه کرد که در زیر مطالعه میکنیم :
تیگو ۵ : مدل T2X خودروی تیگو ۵ الزامات استاندارد را رعایت نکرده و با توقف خط تولید مواجه شده اما دو مدل دیگر تیگو ۵ الزامات را رعایت کرده و مجوز تولید را دریافت کردهاند .
آریو ۱۵۰۰ : ادعای سایپا در مورد این که مجوز شمارهگذاری آریو ۱۵۰۰ تا دیماه ۱۳۹۷ اخذ شده به هیچ وجه صحت ندارد و آریو ۱۵۰۰ به دلیل عدم رعایت استانداردها شمارهگذاری نمیشود . البته دو مدل آریو ۱۶۰۰ مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته و تولیدشان ادامه پیدا میکند .
هیوندای آی ۱۰ : شرکت خودروساز مربوطه (کرمان موتور) تا ابتدای دیماه سال جاری هیچگونه مراجعهای جهت اخذ تاییدیه به سازمان ملی استاندارد ایران نداشته و هیچ یک از آزمونهای مورد نظر را انجام نداده است . بنابراین احتمالا آنها یا توانایی رعایت الزامات مربوطه جهت تطبیق استاندارد را نداشتهاند یا خودشان تصمیم گرفتهاند خودروی هیوندای آی ۱۰ با توقف خط تولید مواجه شود .
لازم به ذکر است که سازمان ملی استاندارد ایران در اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد خبر داد . طبق برنامهریزیهای انجام شده ، قرار شد تا ابتدای دیماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ ، دو مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه میشود . در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد تا دیماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودرو به ۸۵ مورد افزایش پیدا میکند .
در صورت رعایت نشدن این استانداردها طبق زمانبندی انجام شده ، شاهد توقف تولید خودروهای غیر استاندارد خواهیم بود . همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد که لیستشان به پلیس داده شده ، متوقف خواهد شد . سردار تقی مهری گفت این اقدام کمک بزرگی به ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست میکند و امیدواریم تمام دستگاههای مسئول برای اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی دست به دست هم بدهند .